Rastislav Ballek
Profil
Rastislav Ballek študoval filozofiu a sociológiu na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave, neskôr absolvoval odbor divadelná réžia na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Už jeho školské réžie a dramatizácie diel slovenskej klasiky (Odchod z Bratislavy, Podivíni) mali značný ohlas doma i v zahraničí. V rokoch 1999 – 2001 pôsobil ako interný režisér v Divadle SNP v Martine, v rokoch 2001 – 2005 režijne spolupracoval s Divadlom Alexandra Duchnoviča v Prešove, v rokoch 2002 – 2009 bol interným režisérom v Mestskom divadle Žilina, kde v rokoch 2003 – 2008 zastával post umeleckého šéfa. Od roku 2006 začal intenzívne spolupracovať s bratislavským Divadlom Aréna, v ktorom vytvoril aj kultovú autorskú inscenáciu Tiso (2005) a režíroval inscenácie Kukura (2011), Holokaust (2012) či Rosmersholm (2013). V Opere Slovenského národného divadla režíroval vo svetovej premiére komornú operu Martina Burlasa Kóma (2007). Okrem toho spolupracoval s mnohými slovenskými a českými divadlami (Slovenské komorné divadlo Martin, Divadlo Alexandra Duchnoviča v Prešove, Činohra SND, Divadlo Rokoko v Prahe, Národné divadlo Brno). Inscenácie a divadelné projekty Rastislava Balleka pravidelne hosťujú na domácich a zahraničných medzinárodných festivaloch (Divadlo v Plzni, Sterijino pozorje v Srbsku, Nová dráma/New Drama, Divadelná Nitra, festival Eurokaz v Záhrebe, Expo 2000 v Hannoveri). Je laureátom niekoľkých ocenení prestížnej kritickej ankety Dosky vo viacerých kategóriách.
Už počas štúdia na Vysokej škole múzických umení vytvoril ako autor dramatizácií a režisér spolu s dramaturgom Martinom Kubranom sériu divadelných inscenácií, ktoré zaujali divákov aj divadelnú kritiku vďaka originálnemu pohľadu na zabudnuté a marginalizované texty slovenskej literatúry – išlo o diela Svetozára Hurbana Vajanského Letiace tiene (Divadlo J. G. Tajovského vo Zvolene, 1994) a Podivíni (VŠMU, 1995) či o torzo z divadelnej hry Mikuláša Dohnányho Odchod z Bratislavy (VŠMU, 1995). Tento záujem o akýsi literárny „chorobopis“ národa rozvíjal aj v Divadle SNP v Martine, kde opäť oživil takmer neznáme slovenské texty – inscenoval Vajanského Pustokvet (1997) a Atómy Boha Gejzu Vámoša (1998) a cyklus uzavrel inscenáciou Bez Boha na svete podľa poviedky Kristíny Royovej (1999). Záujem o národné témy a slovenskú spoločnosť, ako aj o kontroverzné osobnosti slovenských dejín potvrdil aj v ďalších inscenáciách (Krcheň Nesmrteľný, Tiso, HOLLYROTH, Mojmír II. alebo Súmrak ríše), v ktorých otvára problematiku národných a spoločenských hodnôt, kultúrneho dedičstva, kapitálu, morálnosti verzus amorálnosti národa.
Okrem silnej tendencie uvádzania hier s národnou tematikou možno u Balleka pozorovať aj orientáciu na svetovú dramatickú klasiku (Don Juan, Oresteia, Hamlet, Othello, Macbeth, Koniec hry, Nora), ku ktorej pristupuje netradičným spôsobom, s už „ballekovsky“ overenou metódou autorskej dekonštrukcie. Osobitý umelecký rukopis režiséra je vždy originálny, s dominujúcou viacvýznamovou drobnokresbou, ponúkajúcou širokospektrálne a nadčasové presahy. Charakteristickými atribútmi väčšiny Ballekových inscenácií sú moderný divadelný jazyk, sugestívne obrazy a nenásilná, no predsa nástojčivá morálna výzva tvorcov k divákom – klásť zásadné otázky k téme inscenácie, ktorá sa ich spoločensky dotýka. Toto úsilie dosahuje režisér zväčša typickými, niekoľkými simultánne sa odohrávajúcimi mizanscénami, ktoré na prvý pohľad pôsobia ako zložitá skladačka, no postupne sa rozložia do zreteľného umeleckého odkazu. Takáto koncepčne premyslená a remeselne precízna práca s paralelne prebiehajúcimi dejmi ako aj decentralizácia výstupov slúži režisérovi ako prostriedok na rozvíjanie viacerých tematických línií a približovanie charakterov postáv z rôznych uhlov pohľadu. Vďaka spomínanému postupu môže pracovať s rozmanitými asociáciami, čo neraz vyúsťuje do mrazivej pointy. Režisér Ballek je tvorcom sugestívneho a vizuálne rafinovaného divadla, často postaveného na estetike nepríjemného a škaredého, na drsných až nevkusných výjavoch, ktoré však ako celok ponúka esteticky pôsobivý a ideovo čistý obraz o súčasnosti.
Režiséra Balleka zaraďujeme k minoritnej skupine slovenských režisérov, v inscenáciách ktorých možno sledovať zjavné inšpirácie moderným európskym divadlom, najmä v rovine formálnej. Prostredníctvom inscenácií dokáže nadviazať zmysluplný umelecký dialóg aj s inými divadelnými kultúrami, s patričným ohlasom širokej verejnosti a divadelnej kritiky. Túto viacvrstvovú flexibilitu potvrdzuje spolupráca s divadlami v Českej republike a s inojazyčnými divadlami na Slovensku (Divadlo Alexandra Duchnoviča v Prešove – rusínsky jazyk, Jókaiho Divadlo v Komárne – maďarský jazyk). Pri tvorbe inscenácií často spolupracuje s osvedčeným tímom spolupracovníkov – s dramaturgom Martinom Kubranom, hudobníkom Andrejom Kalinkom a so scénografkou a kostýmovou výtvarníčkou Katarínou Holkovou. Jedným z hlavných cieľov režiséra Balleka je divadelným jazykom pomenovať a zachytávať najmä problematické témy z národnej histórie i súčasnosti, aby prostredníctvom nich upozornil na to, že dejiny sa možno menia, ale ľudstvo ostáva rovnaké.
- 1994 / Divadlo Jozefa Gregora Tajovského vo Zvolene / Svetozár Hurban Vajanský, Rastislav Ballek: Letiace tiene
- 1995 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave / Mikuláš Dohnány: Odchod z Bratislavy
- 1995 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave/ Svetozár Hurban Vajanský, Martin Kubran, Rastislav Ballek: Podivíni
- 1997 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Svetozár Hurban Vajanský, Martin Kubran, Rastislav Ballek: Pustokvet
- 1998 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Gejza Vámoš, Martin Kubran, Rastislav Ballek: Atómy Boha
- 1999 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Kristína Royová, Martin Kubran, Rastislav Ballek: Bez Boha na svete
- 2000 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Róbert Mankovecký, Tomáš Ciller, Rastislav Ballek: Tri prasiatka
- 2001 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Pavol Dobšinský, Róbert Mankovecký, Rastislav Ballek: Popolvár najväčší na svete
- 2001 / Divadlo Alexandra Duchnoviča, Prešov / Friedrich Schiller: Paraziti
- 2001 / Mestské divadlo Žilina / Róbert Mankovecký, Rastislav Ballek: Dr. Jekyll & Mr. Hyde
- 2001 / Divadlo Alexandra Duchnoviča, Prešov / Karol Horák: La Musica
- 2002 / Divadlo Alexandra Duchnoviča, Prešov / John Steinbeck, Vasiľ Turok: Rovina Tortilla
- 2002 / Divadlo Alexandra Duchnoviča, Prešov / Karol Horák: Arbitráž
- 2002 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Eva Maliti-Fraňová: Krcheň Nesmrteľný
- 2002 / Mestské divadlo Žilina / Tomáš Rosický, Rastislav Ballek: Dlhý, Široký a Bystrozraký
- 2003 / Divadlo Polárka Brno, Česká republika / Jonathan Swift, Martin Kubran: Gulliverovy cesty
- 2003 / Divadlo Alexandra Duchnoviča, Prešov / Jana Bodnárová: Sobotná noc
- 2003 / Mestské divadlo Žilina / Viktor Dyk: Zmúdrenie dona Quijota
- 2004 / Divadlo Alexandra Duchnoviča, Prešov / William Shakespeare: Hamlet
- 2005 / Divadlo Aréna, Bratislava / Rastislav Ballek: Tiso
- 2005 / Mestské divadlo Žilina / Carlo Goldoni: Sluha dvoch pánov
- 2005 / Divadlo Rokoko Praha, Česká republika / Iva Volánková: 3sestry2005.cz
- 2006 / Divadlo Alexandra Duchnoviča, Prešov / Jan Drda: Čertovské roztopaše
- 2006 / Národní divadlo Brno, Česká republika / Rainer Werner Fassbinder: Hořké slzy Petry von Kantové
- 2007 / Divadlo Aréna, Bratislava / Gejza Dusík, Celo Radványi, Oto Kaušitz: Pod cudzou vlajkou
- 2007 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Martin Burlas: Kóma
- 2008 / Slovenské komorné divadlo Martin / Sƚawomir Mrożek: Tango
- 2008 / Divadlo Alexandra Duchnoviča, Prešov / Eugène Ionesco: Nosorožec
- 2008 / Slovenské komorné divadlo Martin / Ladislav Nádaši Jégé, Peter Pavlac, Rastislav Ballek: Cesta životom
- 2009 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Rastislav Ballek: HOLLYROTH, anebo Robert Roth spívá Jana Hollého mrzkoti a pomerkováňá
- 2011 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Samuel Beckett: Koniec hry
- 2011 / Divadlo Aréna, Bratislava / Martin Čičvák: Kukura
- 2011 / Jókaiho divadlo Komárno / Ondrej Šulaj, Rastislav Ballek: Pomocník
- 2012 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Aischylos: Oresteia
- 2012 / Divadlo Aréna, Bratislava / Viliam Klimáček: Holokaust
- 2013 / Národní divadlo Brno, Česká republika / Henrik Ibsen: Nora
- 2013 / Slovenské komorné divadlo Martin / David Drábek: Akvabely
- 2013 / Divadlo Aréna, Bratislava / Henrik Ibsen: Rosmersholm
- 2014 / Národní divadlo Brno, Česká republika / William Shakespeare: Othello
- 2014 / Národní divadlo moravskoslezské, Ostrava, Česká republika / William Shakespeare: Macbeth
- 2015 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Viliam Klimáček: Mojmír II. alebo Súmrak ríše
- 2015 / Divadlo Na zábradlí, Praha, Česká republika / Viktor Bodó, Júlia Róbert: Anamnéza
- 2016 / Divadlo Aréna, Bratislava / Joe Orton: Kľúčovou dierkou
- 2016 / Národní divadlo Brno, Česká republika / Molière: Don Juan
- 2016 / Štúdio 12, Bratislava / George Orwell: Princípy newspeaku
- 2017 / Divadlo Aréna, Bratislava / Rastislav Ballek: Tiso (obnovená premiéra)
- 2017 / Štúdio L+S, Bratislava / Tomáš Sedláček, Rastislav Ballek: Ekonómia dobra a zla
- 2017 / Divadlo Andreja Bagara v Nitre / Mária Rázusová - Martáková: Jánošík
- 2018 / Horácké divadlo Jihlava, Česká republika / Lenka Lagronová: Svatý Václav
- 2019 / Divadlo Aréna, Bratislava / Rastislav Ballek: Biblia
- 2019 / Divadlo Aréna, Bratislava / Eugene Ionesco: Lekcia
- 2019 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Euripides : Bakchantky
- 2019 / Divadlo Jána Palárika v Trnave / August Strindberg: Tanec smrti
- 2020 / Slovenské komorné divadlo Martin / George Orwell, Robert Icke, Duncan Macmillan: 1984
- 2021 / Centrum experimentálního divadla Brno, Česká republika / Herman Melville, Rastislav Ballek, Matěj Nytra, Jan Kačena: Moby Dick
- 2005 / DOSKY – za inscenáciu Tiso v štyroch kategóriách: najlepšia inscenácia sezóny, najlepšia scénická hudba sezóny, najlepší mužský herecký výkon sezóny a pre kolektív tvorcov inscenácie v kategórii Objav sezóny
- 2010 / DOSKY– v kategórii Cena za najlepšiu inscenáciu sezóny za inscenáciu HOLLYROTH, anebo Robert Roth spívá Jana Hollého mrzkoti a pomerkováňá a v kategórii najlepší mužský herecký výkon pre herca Roberta Rotha
- 2010 / Cena študentskej poroty festivalu Nová dráma/New Drama 2010 za inscenáciu HOLLYROTH, anebo Robert Roth spívá Jana Hollého mrzkoti a pomerkováňá
- 2012 / Cena nadácie Tatra banky za umenie v kategórii Divadlo za réžiu inscenácie Kukura
- 2015 / DOSKY – za inscenáciu Mojmír II. alebo Súmrak ríše v piatich kategóriách: najlepšia inscenácia sezóny, najlepšia réžia sezóny, najlepší ženský herecký výkon sezóny, najlepšia scénografia sezóny a najlepšia scénická hudba sezóny
- 2017 / Cena Počin [Poučn] na festivale KioSK 2017 za svetelný dizajn v inscenácii Princípy newspeaku
- 2017 / Cena Stana Radiča za Objav roka na festivale Kremnické gagy za inscenáciu Ekonómia dobra a zla