Katarína Zagorski
Profil

Katarína Zagorski Mojžišová (1975, Uherské Hradište) sa venuje tancu, choreografii, performancii divadlu, pedagogike, filmu a žurnalistike. V roku 1999 absolvovala magisterské štúdium v odbore tanečné umenie – pedagogika pre ZUŠ na Hudobnej a tanečnej katedre Vysokej školy múzických umení v Bratislave. Už svojimi prvými celovečernými inscenáciami Jeren (1997), najmä však Vank (1999), ktorú vytvorila v spolupráci s Evou Klimáčkovou, Oskarom Rószom a Csongorom Kassaiom, vzbudila záujem a uznanie. V rokoch 2001 a 2002 absolvovala Coaching Program na Moving Academy for Performing Arts (MAPA) v Berlíne. Neskôr rozvíjala svoje choreografické a performačné vedomosti v rámci Daghdha Mentoring Program on Choreography and Dance v Daghdha Dance Company v Limericku v Írsku. Tu ďalej prehlbovala svoj záujem o možnosti fyzického vyjadrenia pomocou pohybu a tanca a spolupracovala na mnohých interdisciplinárnych, inscenačne a tematicky progresívnych projektoch. V nich sa pohybovala na hranici experimentu, autentickej dokumentaristiky, využívajúc špecifiká danej lokácie, priestorovej aj kultúrnej.

Jej autorské projekty boli čoskoro oceňované, často pracovala na objednávku umeleckých inštitúcií a spoločností a zúčastnila sa na mnohých medzinárodných tanečných festivaloch a na festivaloch zameraných na performatívne projekty, ako aj na festivaloch prezentujúcich projekty postavené na fúzii nových médií. V Írsku vytvorila napríklad projekt Parsifal Project (2005) pre Framemakers Symposium, a tiež projekt Dragon, podporený tanečnou spoločnosťou Daghdha Dance Company, s ktorým sa zúčastnila na Dublin Fringe Festival (2006). Organizátori festivalu Excursions Performance Art Festival v Limericku v Írsku choreografku oslovili s ponukou na vytvorenie diela a Zagorski tu v roku 2005 v rámci festivalu uviedla svoj projekt Aukcia. Následne v roku 2007 bola táto inscenácia vybraná pre Have-U-Met-Nosti Festival v Dubline. V rokoch 2004 – 2007 vytvorila 24 krátkych exkluzívnych performancií pre Mamuska Nights. Ako hosťujúca pedagogička viedla študentov v odbore socha a kombinované médiá Limerick School of Art and Design a 6 rokov v rámci magisterského programu írskeho tradičného tanca na University of Limerick. Vyučovala tanec aj v rámci mentorského programu tanečnej spoločnosti Daghdha Dance Company a deti mnohých základných škôl.

Katarína Zagorski sa venuje rôznym tanečným a divadelným experimentom a medzižánrovým projektom. Projekt spolupráce O1 so zvukovým umelcom Robinom Parmarom sa realizoval ako sedemhodinové živé tanečno-zvukové vystúpenie. Medzi jej početné medziodborové spolupráce patria aj krátke filmy rakúskeho dua MACHFELD, film Kúpele Central získal viacero cien a uvedení na festivaloch po celom svete.

Tvorba Zagorski z tohto obdobia je zastúpená v zbierke The National Dance Archive of Ireland. Vytvorila a viedla laboratórium Body Technologies, ktoré experimentuje s rôznymi koncepciami vyjadrenia tela. Jeho cieľom je zapojiť umelcov z rôznych žánrov, aby preskúmali a otestovali možnosti existujúcich pozadí, oblastí a kategórií v otvorenom rámci performancie. Zagorski sa zaujíma o fyzikalitu a o akúkoľvek formu jej prejavu, či už ide o tanec, choreografiu, performanciu, zvuk alebo text. Vyjadrenie tela považuje za to najprimárnejšie, najprítomnejšie a najnaliehavejšie. Po návrate na Slovensko nadviazala na predošlú spoluprácu s Divadlom Štúdio tanca v Banskej Bystrici a pokračovala vo vlastnej autorskej tvorbe. Vytvorila performatívny site specific koncept Kilometrový tanec pre medzinárodný festival súčasného tanca Bratislava v pohybe, ktorý sa opakovane stal jeho úspešnou súčasťou. Nasledovala experimentálna inscenácia Pozor, porcelán so sólistkou Baletu SND Reonou Sato. Od roku 2018 spolupracuje s Festivalom Pohoda, pre ktorý vytvorila projekty ako Parsifalova procesia, BUĎ SLNEČNICA a (NEBO) Chodenie v oblakoch.

Od roku 2015 pravidelne prispieva textami o tanci do Denníka N. Písala aj pre webový portál tanečniaktuality.cz, do časopisu Tanec, mesačníkov kødHudobný život, Taneční zóna, Vienna Review a Limerick Leader. V období rokov 2012 – 2014 pravidelne glosovala slovenskú scénu súčasného tanca v denníku SME.