Katarína Zagorski
Profil
Katarína Zagorski Mojžišová (1975, Uherské Hradište) sa venuje tancu, choreografii, performancii divadlu, pedagogike, filmu a žurnalistike. V roku 1999 absolvovala magisterské štúdium v odbore pedagogika pre ZUŠ na Hudobnej a tanečnej katedre Vysokej školy múzických umení v Bratislave. Už svojimi prvými celovečernými inscenáciami Jerren (1997), najmä však Vank (1999), ktorú vytvorila v spolupráci s Evou Klimáčkovou a hudobníkom Oskarom Rószom, vzbudila záujem a uznanie. V rokoch 2001 – 2002 absolvovala Coaching Program na Moving Academy for Performing Arts (MAPA) v Berlíne. Neskôr rozvíjala svoje pedagogické a performačné vedomosti v rámci Daghdha Mentoring Program on Choreography and Dance v Daghdha Dance Company v Limericku v Írsku. Tu ďalej prehlbovala svoj záujem o možnosti fyzického vyjadrenia pomocou pohybu a tanca a spolupracovala na mnohých, interdisciplinárnych, inscenačne a tematicky progresívnych projektoch. V nich sa pohybovala na hranici experimentu, autentickej dokumentaristiky, využívajúc špecifiká danej lokácie, priestorovej aj kultúrnej.
Jej autorské projekty boli čoskoro oceňované, často pracovala na objednávku umeleckých inštitúcií a spoločností a zúčastnila sa na mnohých medzinárodných tanečných festivaloch a na festivaloch zameraných na performatívne projekty, ako aj na festivaloch prezentujúcich projekty postavené na fúzii nových médií. V Írsku vytvorila napríklad projekt Parsifal Project (2005) pre Framemakers Symposium, a tiež projekt Dragon, podporený tanečnou spoločnosťou Daghdha Dance Company, s ktorým sa zúčastnila na Dublin Fringe Festival (2006). Organizátori festivalu Excursions Performance Art Festival v Limericku v Írsku choreografku oslovili s ponukou na vytvorenie inscenácie a Mojžišová tu v roku 2005 v rámci festivalu uviedla svoj projekt Aukcia. Následne v roku 2007 bola táto inscenácia vybraná pre Have-U-Met-Nosti Festival v Dubline. Nasledovala séria projektov 22 exkluzívnych scén pre Mamuska Nights 2004 – 2007. Prednášala tanec a herectvo na MA v tanečnom odbore na univerzite v Limericku, čo je magisterské štúdium umenia a technológie v rámci postgraduálneho programu, ktorý prepája novovzniknuté médiá, informatiku, elektronickú hudbu a digitálne umenie. Prostredníctvom dôrazu na prax skúma program vplyv technologického pokroku a umenia na kultúrne disciplíny. Ďalej vyučovala tanec na odbore socha a kombinované médiá Limerick School of Art and Design a pedagogicky pôsobila aj v rámci mentorského programu tanečnej spoločnosti Daghdha Dance Company.
Katarína Mojžišová sa venuje rôznym tanečným a divadelným experimentom a medzižánrovým projektom. Projekt spolupráce O₁so zvukovým umelcom Robinom Parmarom sa realizoval ako 7-hodinové živé tanečno-zvukové vystúpenie. Medzi jej početné medziodborové spolupráce patria aj choreografie do krátkych filmov rakúskeho dua MACHFELD, ktoré získali viaceré nominácie na ceny na festivaloch po celom svete.
Mojžišovej tvorba z tohto obdobia je zastúpená v zbierke The National Dance Archive of Ireland. Vytvorila a viedla laboratórium Body Technologies, ktoré experimentuje s rôznymi koncepciami využívania tela pri výkone. Jeho cieľom je zapojiť umelcov z rôznych žánrov, aby preskúmali a otestovali možnosti existujúcich pozadí, oblastí a kategórií v otvorenom rámci výkonu. Zagorski sa zaujíma o fyzickosť a o akúkoľvek formu jej prejavu, či už ide o tanec, choreografiu, performanciu, zvuk alebo text. Výraz tela považuje za ten najprimárnejší, najprítomnejší a najnaliehavejší element svojej tvorby. Po návrate na Slovensko nadviazala spoluprácu s Divadlom Štúdio tanca v Banskej Bystrici a pokračovala aj vo vlastnej autorskej tvorbe. Vytvorila performatívny site specific koncept Kilometrový tanec pre medzinárodný festival súčasného tanca Bratislava v pohybe, ktorý sa opakovane stal jeho úspešnou súčasťou. Jej najnovším projektom je experimentálna inscenácia Pozor porcelán/Caution: porcelain.
Od roku 2015 pravidelne prispieva textami o tanci do Denníka N, na webový portál tanečniaktuality.cz, do časopisu Tanec, mesačníka kød, Hudobný život a Taneční zóna. V období rokov 2012 – 2014 pravidelne glosovala slovenskú scénu súčasného tanca v denníku SME.
Vank je inscenáciou, ktorá hneď na počiatku choreografickej tvorby Kataríny Zagorski Mojžišovej zadefinovala jej umelecký názor a priniesla na slovenskú nezávislú scénu prekvapivú a autentickú estetiku prístupu k pohybu a tancu. Tvorivá spolupráca s Evou Klimáčkovou vniesla do choreografie iskrivý humorný nadhľad, hravé nastavenie výtvarnej aj pohybovej symboliky. Táto schopnosť vychádza z hĺbavého prístupu pri tvorbe tanečnej choreografie a vnútornej potreby vyjadriť osobný názor a vyabstrahovanú skúsenosť. Hudobný a inscenačný vklad Oskara Rószu bol nespochybniteľný, zakoreňoval surrealistické tanečné obrazy a často pôsobil ako katalyzátor deja. Hudobnými vstupmi rámcoval jednotlivé výstupy. Výtvarná stránka scény a rekvizít (Igor Majkút), najmä kostýmy (Jana Kuzmová), spoluvytvárala surrealistickú atmosféru, stala sa poctou absurdnému divadlu. Interpretačné výkony všetkých zúčastnených sa vyznačovali individuálnymi kvalitami, ktoré stmeľovala kompaktnosť dramaturgickej (Katarína Zagorski) línie.
Incenácia Príliš blízko na návrat (Too Close To Return) vychádza z hudby a pôvodného libreta Karla von Kleista, holandského skladateľa žijúceho v Írsku. Choreografka Katarína Mojžišová vo svojej koncepcii pre zachovanie témy adaptovala pôvodné libreto a využila ho prostredníctvom zvukovo-vizuálno-fyzických médií, ktoré vyústil do tvaru postmoderného baletu. Hudobná kompozícia mala charakter zvukovej plochy (skladateľ jej tvorbou strávil sedem rokov). Výsledkom bol balet v desiatich obrazoch o hľadaní duše. Vizuálnu časť vytvorila scéna a kostýmy slovenského scénografa Erika Ivančíka spolu s multimediálnym javiskovým dizajnom rakúskej umeleckej dvojice Machfeld. Výtvarné riešenie vychádzajúce z práce s detailom vytváralo napätie a atmosféru tajomstva ukrytého v svetelnom kufri tulákov, hľadačov a cestovateľov. Hutný a dynamický výtvarný koncept mediálno-svetelných znakov od Erika Ivančíka, Sabine Maier a Michael Mastrototaroho dokresľoval komponované zvukové plochy Karla von Kliesta. Kostýmová výprava, ktorej nosný koncept tvorili priliehavé celotrikoty, rezonovala vo svojej premenlivej materiálovej pestrosti, aj vďaka kvalitnému a citlivému svetelnému dizajnu Jána Čiefa odhaľovala pred divákmi subtextové konotácie libreta. Zmeny vo farebnosti trikotov, štruktúrovanie materiálu, aplikácií a strihov do znakových línií sa stali signifikantmi vývoja postáv a ich vzťahov. Vyabstrahovanou fyzickou zložkou inscenácie boli šiesti tanečníci Divadla Štúdio tanca – Denisa Benčaťová, Lenka Rajchmanová, Lucia Horváthová, Miroslava Peterská, Tibor Trulík a Michal Štefkovič. Postavy v ich interpretácii sa pohybovali v zdanlivo nesúvisiacich vzťahových peripetiách, kontextualizácia súvislostí sa pred divákmi odhaľovala postupne počas predstavenia.
Nie je u nás bežnou samozrejmosťou, aby tanečno-svetelno-výtvarno-mediálny koncept tvoril vyváženú umeleckú symbiózu, ako je to charakteristické pre tvorbu a projekty Kataríny Zagorski.
Vank je inscenáciou, ktorá hneď na počiatku choreografickej tvorby Kataríny Zagorski Mojžišovej zadefinovala jej umelecký názor a priniesla na slovenskú nezávislú scénu prekvapivú a autentickú estetiku prístupu k pohybu a tancu. Tvorivá spolupráca s Evou Klimáčkovou vniesla do choreografie iskrivý humorný nadhľad, hravé nastavenie výtvarnej aj pohybovej symboliky. Táto schopnosť vychádza z hĺbavého prístupu pri tvorbe tanečnej choreografie a vnútornej potreby vyjadriť osobný názor a vyabstrahovanú skúsenosť. Hudobný a inscenačný vklad Oskara Rózsu bol nespochybniteľný, zakoreňoval surrealistické tanečné obrazy a často pôsobil ako katalyzátor deja. Hudobnými vstupmi rámcoval jednotlivé výstupy. Výtvarná stránka scény a rekvizít (Igor Majkút), najmä kostýmy (Jana Kuzmová), spoluvytvárali surrealistickú atmosféru, stali sa poctou absurdnému divadlu. Interpretačné výkony všetkých zúčastnených sa vyznačovali individuálnymi kvalitami, ktoré stmeľovala kompaktnosť dramaturgickej (Katarína Zagorski) línie.
Rozruch, ktorý Katarína Zagorski vzbudila po uvedení sólovej inscenácie Aukcia, rozvíril diskusie o možnostiach performatívneho tanečného konceptu. Aukcia jednotlivých častí, pohybových sekvencií alebo dokonca samotných pohybov vytvorila vtipnú atmosféru u záujemcov z publika. No autorka samotnou performanciou najmä pretraktovala závažnú otázku hodnoty tanca, ocenenia umeleckého výkonu, jedinečnosť divadelného zážitku. Prvú časť tvorila kompaktná choreografická kompozícia a v druhej časti autorka vyhlásila aukciu na jednotlivé jej komponenty. Diváci sa tak stávali majiteľmi daného pohybu predvedeného v určitom okamihu. Efemérna krása tanca sa konfrontovala s hmatateľnými a merateľnými kritériami hodnôt kreatívneho priemyslu. Choreografka sa v Aukcii zaoberá skúmaním identity umeleckého diela a umelca v rámci jeho komerčnej relevancie v kontexte ekonómie umenia. Dražila päť extraktov zo svojich choreografií a, prekvapivo, ľudia kúpili tanec, ktorý vlastne vlastniť nemôžu.
Nespútanosť invencie sa tiahne celou tvorbou Kataríny Zagorski. Jej premyslené využitie hudby, výtvarnej zložky a precízna symbolika detailov a výtvarných elementov vytvárajú komplexné diela, harmonicky stmeľujúce experimentálne prvky. Je pre ňu typická výnimočná odvaha pri výbere tém, a rozhodne aj pri ich tanečnom spracovaní. Humorná provokatívnosť je v jej tvorbe takmer všadeprítomná.
- 1999 – Jeren, Ateliér Dvorana, produkcia, réžia a choreografia: Katarína Mojžišová. Premiéra: Dvorana HTF VŠMU, Bratislava
- 1999 – Vank, produkcia, réžia a choreografia: Katarína Mojžišová, autorská spolupráca: Eva Klimáčková. Premiéra: Divadlo Aréna, Bratislava
- 2000 – Zluftu, produkcia, réžia a choreografia: Katarína Mojžišová, autorská spolupráca: Milan Tomášik. Premiéra: Divadlo Stoka, Bratislava
- 2002 – DustFull, MAPA Artistic Coaching Programme, réžia: Katarína Mojžišová. Premiéra: MAPA, Berlín
- 2002 – Kryk, produkcia, réžia a choreografia: Katarína Mojžišová. Premiéra: Divadlo Stoka, Bratislava
- 2003 – Sarah Kane: Crave, produkcia: Katarína Mojžišová, réžia: Aleksandar Ivanovski. Premiéra: Štúdio 12, Bratislava
- 2003 – Lampa, produkcia, koncept a choreografia: Katarína Mojžišová, autorská spolupráca: Sam Alty. Premiéra: Divadlo Stoka, Bratislava
- 2004 – Mirákulos/Double Evening, Divadlo Štúdio tanca, réžia a choreografia: Katarína Mojžišová. Premiéra: Komorné divadlo, Banská Bystrica
- 2004 – Modlitba šamanského dievčaťa, produkcia, réžia a choreografia: Katarína Mojžišová. Premiéra: Divadlo Stoka, Bratislava
- 2004 – Body Control, Asociácia Bratislava v pohybe a Tanzquartier Wien, koncept: Katarína Mojžišová a Daniel Aschwanden. Premiéra: Galéria Medium, Bratislava
- 2004 – Kúpele Centrál, MACHFELD, Asociácia Bratislava v pohybe a Tanzquartier Wien, réžia: Sabine Maier, choreografia: Katarína Mojžišová a Sabina Holzer. Premiéra: Kino Café, Bratislava
- 2004 – 2005 – Dragon Study No1: Dragon’s Pantomime, Lecture on Meaning of Life, Death &Dance Part 1,2,3,4,5, Dragon Study No2: Dragon’s Essence, Sexual Intercourse, Dragon
- Study No3: Dragon’s Flame, Authoritative Attempt at Preserving a Moment (with Bri Farren),Aeroplane, Animal, Audience Installation (with Bri Farren), Manifesto 1 (What’s your artindeed?), Five minutes of pure performance /live/ (with Bri Farren), Mamuska Nights, produkcia, koncept a choreografia: Katarína Mojžišová. Premiéra: Boat Club / St. John of The Cross Church-Daghdha Space, Limerick
- 2005 – Dragon, Daghdha Mentoring Programme on Choreography and Dance, produkcia, koncept a choreografia: Katarína Mojžišová. Premiéra: Daghdha Space, Limerick
- 2005 – Parsifal Project, Framemakers Symposium, produkcia, koncept a choreografia: Katarína Mojžišová. Premiéra: Daghdha Space, Limerick
- 2005 – The Auction (Aukcia), Excursions Performance Festival, produkcia, koncept, text a choreografia: Katarína Mojžišová. Premiéra: Daghdha Space, Limerick
- 2005 – Limerick Blasphemy, Gravity and Grace Festival, produkcia, choreografia: Katarína Mojžišová. Premiéra: Daghdha Space, Limerick
- 2006 – WFT or TBOAA / two o’clock fall out, Fringe ev+a, koncept: Katarína Mojžišová. Premiéra: Dowdarragh House, Castletroy
- 2006 – O1, produkcia, koncept a choreografia: Katarína Mojžišová. Premiéra: Daghdha Space, Limerick
- 2006 – Tomato / Fort/Schritt/Zurück, OHO Offenes Haus Oberwart, koncept: Katarína Mojžišová. Premiéra: OHO Offenes Haus Oberwart
- 2006 – Choreosplice, Peter Delaney, réžia: Peter Delaney, choreografia: Katarína Mojžišová. Premiéra: Daghdha Space, Limerick
- 2007 – Beta Vank, produkcia, koncept a choreografia: Katarína Mojžišová a Eva Klimáčková. Premiéra: Le Centre Nationale de la Danse, Paríž
- 2007 – The Rite of Spring, Limerick (Svätenie jari v Limericku), Limerick City Council, produkcia, koncept, réžia a choreografia: Katarína Mojžišová. Premiéra: Parkway Shopping Centre, Limerick
- 2007 – Danny Boy Variations, Irish World Academy of Music and Dance, choreografia: Katarína Mojžišová. Premiéra: University of Limerick
- 2007 – Koliba Report or The Grass Is Always Green On The Other Side / Maybe Not So Far
- From Each Other, Viertelfestival Nö-Industrieviertel, koncept: Katarína Mojžišová a Sabine Maier. Premiéra: Koliba, Bratislava
- 2007 – Falco Trilogy: Part I, II, III / Maybe Not So Far From Each Other, Viertelfestival Nö- Industrieviertel, koncept: Katarína Mojžišová. Premiéra: A4 nultý priestor, Bratislava
- 2008 – Unsettled Arrangement, Polish-Irish Encounters in the New and Old Europe Interdisciplinary Conference, choreografia: Katarína Mojžišová. Premiéra: Mary Immaculate College, University of Limerick
- 2008 – The Width of the Black, Irish World Academy of Music and Dance, choreografia: Katarína Mojžišová. Premiéra: University of Limerick
- 2008 – Monitor, Madhouse Films, réžia: Luke McManus, choreografia: Sascha Perfect, Katarína Mojžišová, Nick Bryson. Premiéra: RTÉ Dance On The Box, RTÉ Television, Dublin
- 2009 – Noise of Butterflies, Irish World Academy of Music and Dance, choreografia: Katarína Mojžišová. Premiéra: University of Limerick
- 2010 – Limerick Rake, Irish World Academy of Music and Dance, choreografia: Katarína Mojžišová. Premiéra: University of Limerick
- 2011 – Different Colours I & II / The Creative Show, Limerick Youth Theatre a Daughters of Charity, koncept a choreografia: Katarína Mojžišová. Premiéra: Belltable Theatre, Limerick
- 2011 – 4some, Irish World Academy of Music and Dance, choreografia: Katarína Mojžišová. Premiéra: University of Limerick
- 2011 – News from the island (Správy z ostrova), Katarína Mojžišová a Angie Smalis, koncept a choreografia: Katarína Mojžišová. Premiéra: Daghdha Space, Limerick
- 2011 – Peter and the Body (Guards), produkcia, koncept a choreografia: Angie Smalis a Katarína Mojžišová. Premiéra: Daghdha Space, Limerick
- 2011 – Príliš blízko na návrat (Too Close to Return), Divadlo Štúdio tanca, choreografia, koncepcia a úprava libreta: Katarína Mojžišová. Premiéra: Divadlo Štúdio tanca, Banská Bystrica
- 2012 – Hey Hey Hey, Irish World Academy of Music and Dance, choreografia: Katarína Mojžišová. Premiéra: University of Limerick
- 2013 – Bozk na Kačici / 7_choreografov, Divadlo Štúdio tanca, koncept a choreografia: Katarína Zagorski. Premiéra: Divadlo Štúdio tanca, Banská Bystrica
- 2016 – 2017 – Tanec v laviciach, Divadla Štúdio tanca, koncept: Katarína Zagorski. Premiéra: ZŠ Banská Bystrica
- 2017 – Tanečná slavobrána, Divadlo Štúdio tanca, koncept: Katarína Zagorski. Premiéra: Medzinárodný deň tanca, Banská Bystrica
- 2016 – 2017 – Projekt prvej nezávislej rezidencie v Balete SND, produkcia, koncept a choreografia: Katarína Zagorski. Premiéra: Slovenské národné divadlo, Bratislava
- 2017 – Siegfried pri jazere & Giselle 261 / Veľké sústo, SND Okno do baletu, koncept a choreografia: Katarína Zagorski. Premiéra: Štúdio Slovenského národného divadla, Bratislava
- 2017 – Okno do baletu, Balet Slovenského národného divadla, koncept: Katarína Zagorski. Premiéra: foyer Slovenského národného divadla, Bratislava
- 2017 – Kilometrový tanec, Katarína Zagorski a Asociácia Bratislava v pohybe, koncept: Katarína Zagorski. Premiéra: Staré Mesto, Bratislava
- 2020 – Pozor porcelán/Caution: porcelain, produkcia, koncept a choreografia: Katarína Zagorski. Premiéra: Nová Cvernovka, Bratislava
- choreografie pre žiakov ZUŠ Dunajská Lužná (1999 – 2002), Kids Dance Classes Limerick (2006 – 2012), SZUŠ Talentina Bratislava (2018 – súčasnosť)