Michal Vajdička
Profil
Michal Vajdička od roku 1993 pracoval ako osvetľovač a profesionálny svetelný dizajnér v Činohre SND a v Bratislavskom divadle tanca. V roku 2004 absolvoval odbor divadelná réžia v ročníku Petra Mikulíka na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Už počas štúdia jeho inscenácia Opustený západ zaznamenala úspech na medzinárodnom festivale divadelných škôl Setkání/Encounter v Brne v roku 2005 a v rovnakom roku na domácom divadelnom festivale Istropolitana v Bratislave. Ako režisér spolupracoval s viacerými slovenskými a českými divadlami (Činohra SND, Štátne divadlo Košice, Divadlo Andreja Bagara v Nitre, Dejvické divadlo v Prahe, Divadlo na Vinohradech v Prahe, Národní divadlo Brno). V rokoch 2014 - 2016 zastával post umeleckého šéfa v Dejvickom divadle v Prahe, kde pripravil úspešnú inscenáciu Ucpanej systém, ktorá získala cenu Alfréda Radoka v kategórii najlepšia inscenácia roku 2012. V januári 2018 nastúpil na post riaditeľa Činohry SND. Zároveň pôsobí ako interný pedagóg na Katedre herectva VŠMU, kde spolu s hercom Ľubošom Kostelným vedie semináre hereckej tvorby. Okrajovo sa venuje aj televíznej réžii – spolupracuje na dramatických a komediálnych seriálových projektoch a známych reality show.
V režijnej tvorbe Michala Vajdičku možno sledovať dve základné inscenačné línie. Tá prvá je vyhranená inscenovaniu klasických dramatických textov (najmä hier Antona Pavloviča Čechova, Williama Shakespeara, Luigiho Pirandella), doplnená inscenáciami divadelných adaptácií prozaických textov slovenskej autorky Boženy Slančíkovej-Timravy (Všetko za národ, Bál). V druhej línii sa režisér zameriava na súčasnú drámu zahraničnej proveniencie, s akcentom na čierne komédie Martina McDonagha či Irvina Welsha, a jeho špecifický režijný rukopis je v tejto línii badateľný a ľahko uchopiteľný.
Vo Vajdičkových inscenáciách, či už ide o McDonagha, Welsha alebo aj Čechova, je možné pozorovať presne fungujúce princípy konzervatívneho modelu divadla ozvláštneného o moderne (miestami až filmovo) vystavané, remeselne prepracované javiskové situácie, aké používa vo svojich filmoch režisér Quentin Tarantino. Rovnako precízne pracuje s hercom, keď formuje výrazne diferencované charaktery vychádzajúce najmä z tematickej základne hry. Prehľadná lineárna výstavba, jasne štruktúrované charaktery postáv a ich konanie vzhľadom na motivácie, čitateľný začiatok a koniec dramatickej situácie, to sú atribúty, vďaka ktorým divák odchádza s pocitom zreteľne vyloženého príbehu, neraz aj neočakávane zábavného, napriek jeho tragickosti. To je azda jedna z najpodstatnejších čŕt Vajdičkovej réžie. V scénografickom riešení sa usiluje vyhýbať veľkým priestorom. Naopak, vyhľadáva menšie horizonty, prípadne opticky kreše tie veľké (Bál, Láskavé bohyne, Dievča bez vena). V malom či zmenšenom priestore dokáže vytvárať nielen zmysluplné mizanscény nabité scénickým napätím, ale rovnako sa zameriava na drobnokresbu vytvorenej postavy, pričom maximálne akcentuje hercovu svojbytnosť.
Úzku tandemovú spoluprácu nadviazal s dramaturgom Danielom Majlingom, ktorý stál najmä pri inscenovaní náročných epických diel. Jeho adaptácie prozaických textov (Bál, Láskavé bohyne, Ucpanej systém, Úpadok amerického impéria, Invázie barbarov) konvenujú divadelnému jazyku a režijnej poetike Michala Vajdičku. Na hudobnej zložke inscenácií často spolupracuje s oceňovaným hudobníkom Mariánom Čekovským (Jama deravá, Bál, Láskavé bohyne, Medeia) a zo scénografov mu je najbližší Pavol Andraško.
- 2001 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave / Carlo Gozzi: Kráľ jeleňom
- 2001 / Štúdio L + S, Bratislava / Carlo Gozzi: Kráľ jeleňom
- 2002 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave / Ivan Stodola: Komédia
- 2002 / Mestské divadlo Bratislava / Sƚawomir Mrożek: Zábava
- 2003 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave / Martin McDonagh: Opustený západ
- 2004 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave / William Shakespeare: Othello
- 2004 / Slovenské komorné divadlo Martin / Martin McDonagh: Opustený západ
- 2005 / Štátne divadlo Košice / Martin McDonagh: Krásavica z Leenane
- 2005 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave / Quentin Tarantino: Reservoire Dogs
- 2005 / Divadlo Jozefa Gregora Tajovského vo Zvolene / Peter Pavlac, Michal Vajdička: Tri prasiatka
- 2006 / Štátne divadlo Košice / Anton Pavlovič Čechov: Tri sestry
- 2006 / Divadlo Jonáša Záborského, Prešov / Miro Gavran: Keď umiera herec
- 2006 / Slovenské komorné divadlo Martin / Urs Widmer: Top Dogs
- 2007 / Divadlo Andreja Bagara v Nitre / Marina Carr: Portia Coughlanová
- 2007 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave / David Mamet: Sexuálna perverzita v Chicagu
- 2007 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Martin McDonagh: Mrzák z Inishmaanu
- 2007 / Národní divadlo Brno, Česká republika / Robert Thomas: Osm žen
- 2008 / Štátne divadlo Košice / Dale Wasserman: Prelet nad hniezdom kukučky
- 2008 / Divadlo Andreja Bagara v Nitre / Božena Slančíková-Timrava, Ondrej Šulaj: Všetko za národ
- 2008 / Letné shakespearovské slávnosti, Bratislava / William Shakespeare: Antonius a Kleopatra
- 2008 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave / Jean Anouilh: Orchester
- 2009 / Štátne divadlo Košice / Eurípidés: Medeia
- 2009 / Divadlo Aréna, Bratislava / Peter Pavlac: Cirkus
- 2010 / Bratislavské bábkové divadlo / Gioacchino Rossini, Pierre-Augustin Caron de Beaumarchais: Figaro
- 2010 / Divadlo Andreja Bagara v Nitre / Nikolaj Vasilievič Gogoľ, M. D. Levin: Mŕtve duše
- 2010 / Letné shakespearovské slávnosti, Bratislava / William Shakespeare: Oko za oko – Niečo za niečo
- 2010 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave / William Shakespeare: Sen noci svätojánskej
- 2012 / Dejvické divadlo, Praha, Česká republika / Irvine Welsh: Ucpanej systém
- 2012 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Martin McDonagh: Stratiť ruku v Spokane
- 2012 / Mestské Divadlo Pavla Országha Hviezdoslava, Bratislava / Rainer Lewandowski: Hamlet dnes nebude
- 2013 / Dejvické divadlo, Praha, Česká republika / Anton Pavlovič Čechov: Racek
- 2013 / Divadlo Andreja Bagara v Nitre / Alexander Nikolajevič Ostrovskij: Dievča bez vena
- 2013 / Divadlo na Vinohradech, Praha, Česká republika / Luigi Pirandello: Jindřich IV.
- 2014 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Jonathan Littel, Daniel Majling: Láskavé bohyne
- 2014 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / kolektív autorov: Desatoro (Nebudeš túžiť po majetku blížneho svojho)
- 2014 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Božena Slančíková-Timrava, Daniel Majling: Bál
- 2015 / Divadlo ASTORKA Korzo ´90 / Michal Vajdička: Jama deravá
- 2015 / Letné shakespearovské slávnosti, Bratislava / William Shakespeare: Othello
- 2015 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Denys Arcand: Úpadok amerického impéria, Invázie barbarov
- 2015 / agentúrna produkcia / Georges Feydeau: Len si pospi miláčik
- 2016 / Dejvické divadlo, Praha, Česká republika / Daniel Doubt: Vzkříšení
- 2016 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Roald Dahl: Apartmán v hoteli Bristol
- 2017 / Divadlo J. K. Tyla Plzeň, Česká republika / Anton Pavlovič Čechov: Tri sestry
- 2017 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave / Luigi Pirandello: Šesť postáv hľadá autora
- 2017 / Letní shakespearovské slavnosti, Praha / William Shakespeare: Hamlet
- 2017 / Mestské divadlo Pavla Országha Hviezdoslava, Bratislava / Ira Levin: Veronikina izba
- 2018 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Gerhart Hauptmann: Pred západom slnka
- 2018 / Štúdio L + S, Bratislava / Ján Snopko: Lord Norton a sluha James (po dvadsiatich rokoch)
- 2018 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Joseph Roth: Projekt 1918
- 2019 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Henry Lewis, Jonathan Sayer, Henry Shields: Celé zle
- 2020 / Mestské divadlo Pavla Országha Hviezdoslava, Bratislava / George Tabori: Môj boj
- 2020 / Národní divadlo Brno / Martin McDonagh: Velmi, velmi, velmi temný příběh
- 2021 / Divadlo ASTORKA Korzo ´90, Bratislava / Daniel Majling: Láska. Prsty. Salman Rushdie.
- 2022 / Dejvické divadlo Praha / Luigi Pirandello: Každý má svou pravdu
- 2022 / Divadlo v Dlouhé Praha / Světlana Alexijevičová, Daniel Majling: Konec rudého člověka
- 2022 / Štúdio L + S, Bratislava / Willy Russell: Shirley Valentine
- 2005 / Cena Literárneho fondu v kategórii Divadlo za réžiu inscenácie Krásavica z Leenane
- 2007 / Cena Literárneho fondu v kategórii Divadlo za réžiu inscenácie Portia Coughlanová
- 2008 / Cena Literárneho fondu v kategórii Divadlo za réžiu inscenácie Všetko za národ
- 2008 / Cena Alfréda Radoka za najväčší zážitok zo zahraničného divadla za inscenáciu Všetko za národ
- 2012 / Cena Alfréda Radoka v kategórii najlepšia inscenácia roka za inscenáciu Ucpanej systém
- 2014 / DOSKY – za inscenáciu Láskavé bohyne v troch kategóriách: Najlepšia inscenácia, Najlepšia réžia a Najlepší mužský herecký výkon