Jozef Vlk
Profil
Jozef Vlk v roku 1984 ukončil štúdium na Ekonomickej univerzite v Bratislave. Patrí medzi všestranné osobnosti: pôsobí ako autor, režisér, hudobník, skladateľ, choreograf, performer, light dizajnér, producent. V roku 1990 založil spolu s Martinom Ondriskom pohybové divadlo Hubris Company, ktoré sa v roku 1995 transformovalo na Debris Company. Pod týmto názvom tvoria už 15 rokov, s prestávkou v rokoch 1999 – 2004.
Po založení Hubris Company absolvoval niekoľko hudobno-divadelných štipendií (Graz, Amsterdam, Stuttgart). S Debris Company vytvoril viac ako 25 inscenácií, ktoré boli uvedené na mnohých medzinárodných festivaloch a prehliadkach (Festival Hybaj Ho!, Praha; Divadelní Flora Olomouc, Česká republika; International Theatre Festival of Kerala, India; Festival Magie der Sprache, Rakúsko; International de Danca de Recife, Brazília; Tanzschrittweise Graz, Rakúsko; Off Europe, Leipzig, Nemecko; Theatre Festival Minsk, Bielorusko; 4front@ Murska Sobota, Slovinsko, Singapore Fringe Festival, Singapur; L1 Fest MU Színház Budapešť, Maďarsko a i.) Ako režisér a autor hudby spolupracoval s významnými osobnosťami a divadlami na rôznych domácich i medzinárodných hudobných, divadelných a filmových projektoch: Matthew Hawkins (GB), Steinvoer Pállson (Iceland GB), Jodi Kaplan (USA), Bill Young (USA), Lloyd Newson, Marjolin Sinke (NL), Vinko Globokar (FR), Deborah Wargon (AUS), Anabela Žigová (USA), Martin Čičvák (CZ), Martin Burlas (SK), Moyzesovo sláčikové kvarteto (SK), Milan Sládek (SK), Marta Poláková (SK), Šárka Ondrišová (SK), Jozef Lupták (SK), Dorota Sadovská (SK), DIVE Company (SK), Balet BA (SK), Balet a Činohra SND (SK) a i. Ako hudobník sa pohybuje najmä v oblasti akustickej a elektronickej novej hudby, zvukovej inštalácie a mappingu, bol aktívnym členom zoskupení Transmusic company (SK, CZ), Vitebsk Broken (SK), Vitebsk Sucks (AT), Gottverdämerung (SK, AT), Secatchi Dobroty (SK), TeaPeak (SK), Sleepy motion (SK), Double Affair (SK). Je organizátorom divadelných a multižánrových udalostí a festivalov: Bazén, Priestor 98, Protéza, RDF Ružomberok. V roku 2003 vznikol v jeho réžii stredometrážny tanečný film Deň, ktorý patrí do kategórie „dance for camera“, a bol uvedený na viacerých festivaloch (MFF a Azyl v Bratislave, Artfilm v Trenčianskych Tepliciach, Cinedans v Amsterdame, Antimatter v Kalifornii a i.). V roku 2013 bola vo vysielaní Rádia Devín uvedená Vlkova rozhlasová adaptácia románu Ulysses podľa Jamesa Joycea, pre ktorú skomponoval aj hudbu. Hra bola nominovaná na ocenenie PRIX EUROPE 2014 v kategórii Radio Fiction v Berlíne. V roku 2014 realizoval tiež rozhlasovú hru Krutohlavova cesta na mesiac na námet diela priekopníka slovenského sci-fi Gustáva Reussa.
Za svoju režijnú a autorskú prácu získal viacero ocenení. V roku 2008 dostal cenu DOSKY za najlepšiu scénickú hudbu k inscenácii Canto Hondo (Elledanse, 2007), v roku 2012 v rovnakej kategórii za inscenáciu Rose / 3Balet (Balet Bratislava, 2011). V roku 2013 bol nominovaný na Cenu Tatra banky za umenie v kategórii Divadlo – za réžiu a koncept projektu Debris Company EPIC, a v roku 2014 v tej istej kategórii za réžiu tanečnej inscenácie The Tempest (Balet SND, 2014).
Režijná práca Jozefa Vlka je spojená najmä so zoskupením Debris Company (predtým Hubris Company). Osobitá a pre slovenský divadelný kontext ojedinelá poetika zoskupenia Debris Company, ktoré neustále tvorivo experimentuje, je založená na špecifickej gestike, mimike a dynamickej choreografii čerpajúcej z fyzického divadla. Každú divadelnú produkciu tvorí silný príbeh – či už ide o inšpirácie z diel klasických Ulysses (podľa J. Joyca), 1992; Ubu celzia krona (na motívy hry A. Jarryho), 1993; Murphy (podľa S. Becketta), 1994; Epic (inšpirovaná B. Brechtom), 2012; Clear (inšpirovaná R. Descartesom), 2014 alebo o autorské výpovede (Krikľavé trúbky ničoty, 1991; Soliloquy, 2006; Dolcissime sirene, 2007 a i.). Jozef Vlk v inscenáciách často zastáva nielen pozíciu režiséra, ale aj dramaturga, choreografa či autora hudby. Svoje diela tvorí ako hudobno-pohybové kompozície dopĺňané výraznými svetelnými a vizuálnymi prvkami, pričom hudbu a scénu vníma ako rovnocennú zložku k tancu. V zmysle postdramatického divadla fragmentarizuje text, za slovom hľadá predovšetkým pohyb, za motiváciou emóciu a v príbehu asociáciu alebo obraz. Práve spájaním slova s pohybom, spolu s využitím nových médií, vytvára diela, v ktorých nekonvenčne a kriticky (často využitím zámerného gýča či paródie) reaguje na aktuálne spoločenské otázky. Divákom nepredkladá odpovede, ale podnecuje ich k premýšľaniu. Vlkov spôsob práce s pohybom, priestorom či reflektovanie nových trendov v oblasti súčasného tanca a performancie z neho robí význačnú osobnosť domácej i zahraničnej scény.
Najčastejšie spolupracuje s performermi Martinom Ondriskom (do roku 1995 bol režisérom a dramaturgom Hubris), Martinom Piterkom, scénografmi Jánom Ptačinom, Tomom Cillerom, dramatikom Petrom Lomnickým, dramaturgičkami Dášou Čiripovou a Martinou Vannayovou. Od roku 2006 je kmeňovou členkou tvorivého tímu choreografka a tanečnica Stanislava Vlčeková, ktorá v Debris Company pripravuje väčšinu choreografií. Vlčekovej kontinuálny záujem o fyzické divadlo, pohybový jazyk, skúmanie limitov ľudského tela a objavovanie nových možností prepojenia pohybu a vyjadrenia pocitov, emócií podstatným spôsobom formuje poetiku zoskupenia.
- 1990 / Hubris Company, Bratislava / Jozef Vlk, Martin Ondriska: Comic Mirror
- 1991 / Hubris Company, Bratislava / Jozef Vlk, Martin Ondriska: Krikľavé trúbky ničoty
- 1991 / Hubris Company, Bratislava / Jozef Vlk: Genius Loci
- 1991 / Hubris Company, Bratislava / Jozef Vlk, Marta Poláková: Point on the horizon
- 1992 / Hubris Company, Bratislava / Jozef Vlk, Martin Ondriska: Ulysses
- 1992 / Hubris, a dato, Bratislava / Marta Poláková: Something in the way
- 1993 / Hubris Company, Bratislava / Jozef Vlk, Martin Ondriska: UBU – celzia krona
- 1994 / Hubris Company, Bratislava / Jozef Vlk, Marta Poláková: Murphy
- 1995 / Debris Company, Bratislava / Jozef Vlk, Martin Piterka, Monika Čertezni, Martin Burlas: Code: QUTNXZ84 / 8Y
- 1995 / Debris Company, Bratislava / Jozef Vlk, Martin Piterka: Nobody Knows
- 1995 / Akademie Schloss Solitude, Stuttgart, Nemecko / Jozef Vlk: Beethovenhelikopter
- 1996 / projekt Flash / Taking a risk, Amsterdam / Loyd Nielsen, Jozef Vlk: Connecting Meaning
- 1997 / Debris Company, Bratislava / Ivan Fujak, Martin Piterka: Biology of an Obstacle
- 1997 / Theatre La Fabriks Marseille, Dakar, Senegal / Jean Michel Bruyère: Odes to Filth
- 1998 / Debris Company, Bratislava / Jozef Vlk, Martin Piterka, Monika Čertezni, Martin Turčan, Roman Pikaly: Cosmidiot
- 2006 / Debris Company, Bratislava / Jozef Vlk, Stanislava Vlčeková: Soliloquy
- 2008 / Debris Company, Bratislava / Jozef Vlk, Daniel Raček, Stanislava Vlčeková: Hexen
- 2008 / Divadlo Štúdio tanca, Banská Bystrica / Stanislava Vlčeková: Be Bop
- 2010 / Debris Company, Bratislava / Stanislava Vlčeková: Between a rock and a hard place
- 2010 / Debris Company, Bratislava / Jozef Vlk, Peter Jaško, Stanislava Vlčeková: Mono
- 2011 / Debris Company, Bratislava / Stanislava Vlčeková, Peter Jaško: Private prisons / site specific
- 2012 / Debris Company, Bratislava / Stanislava Vlčeková, Jana Bodnárová: Kolísky
- 2012 / Debris Company, Bratislava / Jozef Vlk, Stanislava Vlčeková, Peter Lomnický, Tom Ciller: Epic
- 2012 / Balet Bratislava / Stanislava Vlčeková, Jozef Vlk: Rose / 3Balet
- 2012 / Debris Company / VerTe Dance, Divadelní Flora, Olomouc / Jozef Vlk: Power, power dance
- 2014 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Stanislava Vlčeková, Andrej Petrovič, Jaro Viňarský: The Tempest (Prospero, Caliban and The Lovers)
- 2014 / Debris Company, Bratislava / Peter Lomnický: Clear
- 2015 / Divadlo Štúdio tanca, Banská Bystrica / Stanislava Vlčeková: Roots
- 2017 / Debris Company, Bratislava / Eugen Gindl: WOW!
- 2017 / Debris Company, Bratislava / Peter Lomnický, Stanislava Vlčeková: Únos Európy
- 2017 / Divadlo Pôtoň, Sláva Daubnerová, Med a prach, Debris Company / Michal Ditte, Iveta Ditte Jurčová: Miracles
- 2019 / Debris Company, Bratislava / Peter Lomnický: Jób
- 2019 / Debris Company, Bratislava / Jozef Vlk, Alex Zelina: Glitch
- 2020 / Divadlo Štúdio tanca, Banská Bystrica / Robert Musil, Jozef Vlk, Stanislava Vlčeková: Muž bez vlastností
- 2020 / Tabačka Kulturfabrik n.o., Bratislava / Michaela Zakuťanská, Peter Radkoff: Brave New Life
- 2021 / Debris Company, Bratislava / Knut Hamsun, Peter Lomnický: Hunger
- 2022 / Divadlo SkRAT, Bratislava / Peter Lomnický: Skupinová terapia
- 2008 / DOSKY – cena v kategórii Najlepšia scénická hudba v inscenácii Canto Hondo, Elledanse
- 2011 / Cena poroty OST-RA-VAR – Najlepšia hudba sezóny v inscenácii Cenci, Divadlo Moravskoslezské Ostrava
- 2012 / DOSKY – cena v kategórii Najlepšia scénická hudba v tanečnej inscenácii Rose / 3Balet, Balet Bratislava
- 2015 / Zvláštna cena poroty festivalu Nová dráma / New Drama 2015 za inovatívnu prácu s textom a vysokú kvalitu inscenácie Clear
- 2018 / Grand Prix festivalu Nová dráma / New Drama 2018 za inscenáciu WOW!