Kamil Žiška
Profil
Kamil Žiška absolvoval odbor divadelná réžia a dramaturgia na Divadelnej fakulte Vysokej školy múzických umení v Bratislave v roku 2004 v ročníku profesora Ľubomíra Vajdičku. Jeho absolventským výstupom bola inscenácia frašky Fernanda Crommelyncka Veľkolepý paroháč, za ktorú získal nomináciu na ocenenie DOSKY v kategórii Objav sezóny 2004. Po skončení štúdia spolupracoval s mnohými profesionálnymi slovenskými divadlami ako režisér, autor, hudobník, textár či dramaturg (Slovenské komorné divadlo Martin, Trnavské divadlo, Radošinské naivné divadlo, Divadlo LUDUS, Bratislavské bábkové divadlo a ďalšie). V roku 1996 spolu s režisérom Jakubom Nvotom založili kabaretný súbor Túlavé divadlo, kde autorsky spolupracujú dodnes. Jeho inscenácia A budeme si šepkať (SKD Martin, 2009) hosťovala v roku 2010 na IV. divadelnom festivale Demoludy v poľskom Olsztyne a v roku 2011 na festivale MittelFest v talianskom Cividale.
Je nositeľom niekoľkých prestížnych divadelných ocenení. Okrem profesionálneho divadla pôsobí aj v ochotníckych súboroch v Hornej Strede a v Modranke. V súčasnosti nemá stále angažmán v žiadnom z divadiel. Naďalej hosťuje na popredných divadelných scénach po celom Slovensku.
V réžiách Kamila Žišku možno pozorovať výraznú líniu autorských inscenácií, ktoré tlmočia biografiu zaujímavých slovenských i svetových osobností. Inscenácia A budeme si šepkať (SKD Martin) napríklad memoárovo reflektuje život slovenských spisovateliek, inscenácia Čím tichší tón, tým lepšie (SKD Martin) prináša zas náhľad do života slovenských spisovateľov, ktorý Žiška priblížil prostredníctvom ich tvorby. Túto líniu dopĺňajú inscenácie Čiernobiele srdce Charlieho Chaplina, Nevezmeš Božie meno nadarmo (o životných osudoch blahoslavenej Zdenky Cecílie Schelingovej) v projekte SND Desatoro a inscenácia ... Tvoj Ľudevít (o živote a diele Ľudovíta Štúra). A hoci „biografické“ inscenácie vychádzajú zo sugescie konkrétnych realistických situácií, ktoré životopisy obvykle ponúkajú, Žiška v nich zručne narába s historickým materiálom, lyrickosťou a mnohokrát aj s autorskou hudbou. Silné témy z národnej histórie dávkuje so zvláštnym pokojom, precízne a s vysokou mierou imaginácie. Hudba, ktorú sám skladá je funkčná, odôvodnená, vytvára osobitú atmosféru a niekedy priamo podporuje konanie hercov. Syntéza autorského textu, réžie a hudby zasadená do progresívneho inscenačného tvaru ponúka divákovi alegorickú výpoveď o svete.
Markantná časť Žiškovej režijnej tvorby je spojená s bábkovým divadlom a tvorbou pre deti a mládež. Aj v tomto type divadla sa mnohokrát realizuje súčasne ako autor, režisér a hudobník. Jeho inscenácie venované detskému divákovi sa vo všeobecnosti vyznačujú dobre vystavaným príbehom, dynamickosťou deja, metaforickosťou, dominujúcou výtvarnou zložkou a premyslenou režijnou koncepciou. Rozprávkovým inscenáciám nechýba ani láskavý humor, ktorý rezonuje nielen u detského ale i u dospelého diváka. Ten vzniká najmä z bizarnosti charakterov Žiškom napísaných postáv, často inšpirovaných kabaretnými výstupmi. V inscenáciách pre deti sa koncentruje najmä na príbeh, prácu s predmetmi a na hru ako princíp, kým v činoherných produkciách sa zameriava na herca, na preniknutie do vnútorného sveta postáv a odkrývanie psychologických situácií a motivácií konania.
- 2001 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave / Arthur Schnitzler: Zelený papagáj
- 2001 / Štúdio L+S, Bratislava / Jakub Nvota, Kamil Žiška: Noc ako na dlani I.
- 2002 / Štúdio L+S, Bratislava / Jakub Nvota, Kamil Žiška: Noc ako na dlani II.
- 2002 / Radošinské naivné divadlo, Bratislava / Stanislav Štepka: Na jeden dotyk
- 2003 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave / Arthur Schnitzler, Kamil Žiška: Marionety
- 2004 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave / Fernand Crommelynck: Veľkolepý paroháč
- 2005 / Bratislavské bábkové divadlo / Kamil Žiška: Soľ nad zlato
- 2005 / Slovenské komorné divadlo, Martin / Hans Christian Andersen, Jakub Nvota: Cisárove nové šaty
- 2006 / Divadlo LUDUS, Bratislava / Dušan Dušek, Jakub Nvota: Pištáčikovo pessstvo
- 2006 / Bratislavské bábkové divadlo / William Shakespeare: Búrka
- 2007 / Divadlo LUDUS, Bratislava / Kamil Žiška: Čiernobiele srdce Charlieho Chaplina
- 2007 / Staré divadlo Karola Spišáka, Nitra / Ján Drda, Veronika Gabčíková: Zabudnutý čert
- 2007 / elledanse, Bratislava / Šárka Ondrišová, Kamil Žiška: Canto Hondo (hlboká pieseň o nej...)
- 2008 / Divadlo LUDUS, Bratislava / François Rabelais, Kamil Žiška: Gargantua a Pantagruel
- 2008 / Radošinské naivné divadlo, Bratislava / Stanislav Štepka: Lastovičie rozprávky
- 2008 / Bábkové divadlo Žilina / Kamil Žiška, Peter Palik: Romaldíno a Kamila
- 2009 / Staré divadlo Karola Spišáka, Nitra / Charles Dickens, Kamil Žiška: Lakomstory z Londýna
- 2009 / Slovenské komorné divadlo, Martin / Kamil Žiška, Zuzana Pálenčíková: A budeme si šepkať
- 2009 / Divadlo LUDUS, Bratislava / Kamil Žiška, Miro Dacho, Jana Mikitková: Velipsespilev
- 2009 / Bratislavské bábkové divadlo / Jevgenij Speranskij: Krása nevídaná
- 2009 / Staré divadlo Karola Spišáka, Nitra / Kamil Žiška: Impresie / U Temnej Irmy a Chromej Krásky
- 2010 / Divadlo LUDUS, Bratislava / Astrid Lindgrenová, Miro Dacho, Kamil Žiška: Popletená Punčocha
- 2010 / Činohra SND / Pavol Rankov: Stalo sa prvého septembra
- 2010 / Divadlo Andreja Bagara v Nitre / Kamil Žiška: Mátohy
- 2010 / Staré divadlo Karola Spišáka, Nitra / Daniel Pastirčák, Kamil Žiška: Čintet alebo more na konci sveta
- 2011 / Slovenské komorné divadlo, Martin / Monika Michnová, Kamil Žiška: Čím tichší tón, tým lepšie
- 2011 / Staré divadlo Karola Spišáka, Nitra / Mária Ďuríčková, Kamil Žiška, Veronika Gabčíková: Danka a Janka
- 2011 / Divadlo Minor, Praha / Josef Kainar: Zlatovláska
- 2012 / Staré divadlo Karola Spišáka, Nitra / Jules Verne, Veronika Gabčíková, Kamil Žiška: Deti kapitána Granta
- 2012 / Divadlo LUDUS, Bratislava / Matúš Uhliarik, Miro Dacho, Kamil Žiška: ... Tvoj Ľudevít
- 2013 / Staré divadlo Karola Spišáka, Nitra / Karel Poláček, Kamil Žiška: Bolo nás päť
- 2013 / Bratislavské bábkové divadlo / Josef Kainar: Zlatovláska
- 2013 / Divadlo Andreja Bagara v Nitre / Ján Chalupka: Rok v Kocúrkove
- 2013 / Divadlo Jozefa Gregora Tajovského vo Zvolene / Katarína Mišíková: Na konci
- 2013 / Divadlo Jána Palárika v Trnave / Alexej Nikolajevič Tolstoj, Mirka Čibenková, Kamil Žiška: Zlatý kľúčik
- 2014 / Spišské divadlo, Spišská Nová Ves / Anton Marec, Tibor Kubička, Kamil Žiška: Spišské rozprávky
- 2014 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / kolektív autorov: Desatoro (Nevezmeš Božie meno nadarmo)
- 2015 / Spišské divadlo, Spišská Nová Ves / Pavol Országh Hviezdoslav: Hájnikova žena
- 2015 / Divadlo Jozefa Gregora Tajovského vo Zvolene / Anne Habecková-Adamecková: Ten okamih patril mne
- 2015 / Štátne divadlo Košice / Stanislav Rakús: Rozália
- 2016 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Zuzana Dzurindová, Júlia Rázusová, Kamil Žiška: Morálka 2000+
- 2016 / Mestské divadlo Pavla Országha Hviezdoslava, Bratislava / Molière: Zdravý nemocný
- 2016 / Spišské divadlo, Spišská Nová Ves / Zbigniew Nienacki, Kamil Žiška, Tibor Kubička: Pán Tragáčik a templári
- 2017 / Staré divadlo Karola Spišáka, Nitra / Lucia Åbergh: Janko Hraško
- 2017 / Spišské divadlo, Spišská Nová Ves / František Pavlíček: Tri zlaté vlasy Deda Vševeda
- 2017 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Ľubomír Feldek: Nepolepšený svätec
- 2017 / Divadlo LUDUS, Bratislava / Kamil Žiška: Cirkus LamPamTantalóne
- 2018 / Štátne divadlo Košice / Kamil Žiška: Sára Salkházi
- 2018 / Staré divadlo Karola Spišáka v Nitre, Nitra / Mária Ďuríčková, Kamil Žiška, Nikoleta Tužinská: Danka a Janka
- 2019 / VIOLA centrum pre umenie s.r.o, Prešov / Jan Karafiát: Chrobáčikovia
- 2019 / Túlavé divadlo, Bratislava / Jakub Nvota, Kamil Žiška: Don Quijote
- 2019 / Staré divadlo Karola Spišáka v Nitre, Nitra / Věra Provazníková: Dlhý, Široký a Bystrozraký
- 2021 / Divadlo LUDUS, Bratislava / Erich Maria Remarque: Na západe nič nové
- In vino... (1998, spolu s Jakubom Nvotom)
- Nebo plné dáždnikov (1999)
- Drápačky (2005)
- Piano revue (2005, spolu s Jakubom Nvotom)
- Impresie (2009)
- Sára Salkaházi (2018)
- 2004 / nominácia na cenu DOSKY 2004 v kategórii Objav sezóny za réžiu inscenácie Veľkolepý paroháč
- 2005 / Výročná cena Literárneho fondu za divadelnú a rozhlasovú tvorbu 2005 za inscenáciu Piano revue
- 2007 / hlavná cena Zlatý gunár na festivale Kremnické gagy za inscenáciu Čiernobiele srdce Charlieho Chaplina
- 2007 / nominácia na cenu DOSKY 2007 v kategórii Objav sezóny za inscenáciu Čiernobiele srdce Charlieho Chaplina a nominácia v kategórii Najlepšia scénická hudba sezóny za hudbu k inscenácii Čiernobiele srdce Charlieho Chaplina
- 2008 / DOSKY – ocenenie v troch kategóriách: Cena za najlepšiu inscenáciu sezóny, Cena za najlepšiu réžiu sezóny a Cena za najlepšiu scénickú hudbu sezóny za inscenáciu Canto Hondo (hlboká pieseň o nej...)
- 2009 / DOSKY – Cena v kategórii Objav sezóny za koncept inscenácie A budeme si šepkať
- 2013 / Cena za réžiu a hudbu za inscenáciu Zlatovláska (Divadlo Minor, Praha) na festivale profesionálnych bábkových divadiel Mateřinka v Liberci