Peter Palik
Profil
Peter Palik v roku 2003 absolvoval štúdium v odbore environmentálna výchova na Univerzite Mateja Bella v Banskej Bystrici. Neskôr začal študovať bábkarskú réžiu a dramaturgiu na Vysokej škole múzických umení v Bratislave, kde v roku 2009 ukončil aj doktorandské štúdium. V rokoch 2008 – 2014 pracoval ako dramaturg v Bábkovom divadle Žilina, kde stál pri založení festivalu Bábková Žilina a v rokoch 2013 – 2017 ako interný režisér v Spišskom divadle v Spišskej Novej Vsi. Spolupracoval aj s Bratislavským bábkovým divadlom, Bábkovým divadlom v Košiciach a tiež so Slovenským rozhlasom. Od roku 2011 pôsobí ako pedagóg na Katedre bábkarskej tvorby Divadelnej fakulty VŠMU, kde získal v roku 2017 hodnosť docenta. Spolupracuje s prievidzskými ochotníckymi súbormi Divadlo „A“ a Divadlo Shanti. V súčasnosti je umeleckým šéfom v Divadle Jozefa Gregora Tajovského vo Zvolene a režíruje aj v iných divadlách na Slovensku a v krajinách V4.
Realizuje inscenácie pre dospelých a systematicky sa venuje aj tvorbe pre deti. Je autorom dvoch rozprávkových kníh Bol raz jeden kameň (2006) a Rozprávky z palety (2007, spolu s Jánom Uličianskym), ale aj divadelných a rozhlasových hier či dramatizácií. V roku 2017 vydal zbierku dramatických textov 1 + 3 bábkohry. So svojimi inscenáciami sa pravidelne zúčastňuje na domácich aj zahraničných divadelných festivaloch a za svoju tvorbu získal viacero ocenení.
Prvá etapa režijnej tvorby Petra Palika bola spojená s tvorbou v bábkových divadlách. Zároveň je aktívny aj ako tvorca, okrem vlastných bábkových hier tvorí aj ich dramatizácie a úpravy. V bábkovom divadle vyberá na jednej strane klasické rozprávkové témy (Perinbaba, 2009; Popolvár najväčší na svete, 2010; Malý princ, 2016), na druhej strane siaha po aktuálnych témach a moderných tituloch, ktoré ešte neboli inscenované (Zazie v metre, 2009). V jeho inscenáciách badať dominantnú výtvarnú zložku, spolupracuje s výraznými výtvarníčkami Evou Farkašovou a Martinou Fintorovou. Typická je ale aj výrazná hudobnosť inscenácií, často spolupracuje s Martinom Geišbergom. Hudba sa často podieľa na vytváraní atmosféry a zároveň je aj samostatným významotvorným prvkom. Rád tak pracuje s divákovou imagináciou, keď symbol spája s hudbou, a tým vytvára ilúziu na javisku. Medzi ďalšie hlavné atribúty jeho poetiky patrí aj humor, ktorý na javisku vytvára prostredníctvom slovných hier a taktiež poňatím jednotlivých postáv.
Palikova režijná tvorba je v súčasnosti spojená aj s činoherným divadlom. Ako režisér aj činoherných inscenácií v nich kombinuje bábkarské tvorivé princípy, iluzívne a antiiluzívne prvky a hudbu. V klasických dramatických textoch hľadá presahy do súčasného spoločenského kontextu a často polemizuje so zaužívanou inscenačnou tradíciou týchto hier (Ženský zákon, 2022; Polnočná omša, 2020; Hamlet, 2023).
- 2005 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave /Antonín Eliášek, Bohumil Schweigstill: Gašparko
- 2006 / Divadlo TUŠ, Poprad / Peter Palik: Daj ma, mamička, do školy
- 2006 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave / Ján Uličiansky: Čarodejníkov učeň
- 2007 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave / Peter Palik: Knork
- 2007 / Bratislavské bábkové divadlo, Bratislava / Dušan Štauder: Vianočný príbeh Anjela Rafaela
- 2008 / Divadlo TUŠ, Poprad / Peter Palik: Snehulenie Aničky a Barborky
- 2008 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave / Christine Noestlingerová: Conrad, chlapec z továrne
- 2008 / Bratislavské bábkové divadlo, Bratislava / Dušan Štauder: Veľká cesta z Arktosu
- 2009 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave / Raymond Queneau: Zazi v metre
- 2009 / Bábkové divadlo Žilina / István Csukás, Peter Palik: Pom Pom
- 2009 / Divadlo TUŠ, Poprad / Mária Ďuríčková: Guľko Bombuľko
- 2009 / Bábkové divadlo Žilina / Ľubomír Feldek: Perinbaba
- 2010 / Bábkové divadlo Žilina / Jaroslav Pivko: Popolvár najväčší na svete
- 2010 / Divadlo TUŠ, Poprad / Peter Palik: Tri x bravčové alebo Hra na tri prasiatka
- 2010 / Bábkové divadlo Žilina / James Matthew Barrie: Peter Pan
- 2011 / Divadlo TUŠ, Poprad / Peter Palik: Tristan
- 2012 / Bábkové divadlo Žilina / Libuša Friedová: Neobyčajný týždeň
- 2013 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave / Zuzana Ferenczová: Vyskočiť z kože
- 2013 / Súkromné hudobné a dramatické konzervatórium Martin / Robert Thomas: Osem žien
- 2013 / Bábkové divadlo Žilina / Najlepšia rozprávka o Červenej čiapočke
- 2013 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave / Kol. autorov: Ja, Don Quijote
- 2014 / Spišské divadlo, Spišská Nová Ves / Peter Palik: Tieň Majstra Pavla
- 2014 / Bratislavské bábkové divadlo, Bratislava / Iva Procházková: Myška nie je líška
- 2014 / Bábkové divadlo Žilina / Ján Ozábal: Zvedavý sloník
- 2014 / Bábkové divadlo Žilina / Jakub Nvota: Tourminátor alebo Tour de Paris
- 2015 / Spišské divadlo, Spišská Nová Ves / Jozef Mokoš: Jánošík alebo Pravda je len jedna
- 2015 / Spišské divadlo, Spišská Nová Ves / Martin Kukučín: Rysavá jalovica
- 2016 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave / Peter Palik: Panoptikum Notre Dame
- 2016 / Spišské divadlo, Spišská Nová Ves / Olga Tokarczuk, Peter Palik: Život nie je divadlo
- 2016 / Bratislavské bábkové divadlo, Bratislava / Krista Bendová: Osmijankove rozprávky o princeznách
- 2016 / Divadlo Jána Palárika v Trnave / Antoine de Saint-Exupéry: Malý princ
- 2016 / Bratislavské bábkové divadlo, Bratislava / Jozef Mokoš: Zhavranelí
- 2017 / Spišské divadlo, Spišská Nová Ves / Hans Christian Andersen: Palculienka
- 2017 / Bábkové divadlo Žilina / Jozef Mokoš: Z rozprávky do rozprávky
- 2017 / Štátne divadlo Košice / Astrid Lindgrenová: Ronja, dcéra lúpežníka
- 2017 / Spišské divadlo, Spišská Nová Ves / Carlo Goldoni: Škriepky na korze
- 2017 / Spišské divadlo, Spišská Nová Ves / Ján Jendrichovský, Peter Palik: Storočie podľa Márie
- 2017 / Divadlo Jána Palárika v Trnave / Maurice Maeterlinck: Modrý vták
- 2018 / Bábkové divadlo v Košiciach / Mária Ďuríčková, Peter Palik: Guľko Bombuľko
- 2018 / Bábkové divadlo v Košiciach / Peter Palik: Hľadá sa snehuliak!
- 2018 / Spišské divadlo, Spišská Nová Ves / Jeanne-Marie Leprince de Beaumont, Peter Palik: Kráska a netvor
- 2018 / Divadlo Jozefa Gregora Tajovského vo Zvolene / Milan Uhde: Balada pre banditu
- 2018 / Divadlo Jána Palárika v Trnave / Martin Kukučín: Neprebudený
- 2018 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave / Wolf Erlbruch: Kačka, Smrť a tulipán
- 2019 / Spišské divadlo, Spišská Nová Ves / Ľubomír Feldek, Peter Palik: Perinbaba
- 2019 / Divadlo Jozefa Gregora Tajovského vo Zvolene / Niccolò Machiavelli: Mandragora
- 2019 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave / William Golding: Pán múch
- 2019 / Divadlo SpozaVoza, Trnava / Peter Palik, Miroslav Mihálek: Blues jedného otca
- 2019 / Divadlo Jozefa Gregora Tajovského vo Zvolene / István Csukás: Pom Pomove rozprávky
- 2019 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave / Peter Palik: The Pear
- 2020 / Divadlo Jozefa Gregora Tajovského vo Zvolene / Peter Karvaš: Polnočná omša
- 2020 / Spišské divadlo, Spišská Nová Ves / Peter Palik: Janko Hraško
- 2021 / Divadlo Jozefa Gregora Tajovského, Zvolen / Peter Palik: Čepiec
- 2021 / Divadlo Jozefa Gregora Tajovského, Zvolen / Nikolaj Vasilievič Gogoľ: Revízor
- 2021 / Bábkové divadlo Žilina / Peter Palik: Hlava – nehlava
- 2021 / Divadlo Jozefa Gregora Tajovského, Zvolen / Peter Palik, Miroslav Mihálek: Postaraj sa!
- 2022 / Bábkové divadlo v Košiciach / Hans Christian Andersen: Statočný cínový vojačik
- 2022 / Divadlo Jozefa Gregora Tajovského, Zvolen / Jozef Gregor Tajovský: Ženský zákon
- 2022 / Divadlo Jozefa Gregora Tajovského, Zvolen / Aldo Nicolai: Dobrý ročník
- 2022 / Divadlo Jozefa Gregora Tajovského, Zvolen / Kate DiCamillo: Zázračná cesta králika Eduarda
- 2023 / Akadémia umení v Banskej Bystrici / Kol. autorov: Hrubé čiary – True story
- 2023 / Divadlo Jozefa Gregora Tajovského, Zvolen / Peter Palik: Hauerland
- 2023 / Divadlo Jozefa Gregora Tajovského, Zvolen / William Shakespeare: Hamlet
- 2021/ Prémia Literárneho fondu za réžiu inscenácie Čepiec
- 2018 / Prémia Literárneho fondu za réžiu inscenácie Balada pre banditu
- 2014 / Festival Zázračný oriešok, Cena odbornej poroty – kategória rozprávkových hier, za rozhlasovú hru Leonardo, kocúr z ulice
- 2014 / Festival Zlatá magnólia, Cena za výnimočné predstavenie za inscenáciu Peter Pan, Shanghaj, Čína
- 2010 / Výročná cena Literárneho fondu v oblasti divadla za réžiu inscenácie Perinbaba
- 2009 / Národná cena Hašterica za tvorivý počin v oblasti bábkového divadla na Slovensku za inscenáciu Zazi v metre
- 2008 / Festival Zázračný oriešok, Cena odbornej poroty – kategória monologických rozprávok, za rozhlasovú rozprávku Stromy Vincka Zelienku