Ľubomír Burgr
Profil
Ľubomír Burgr je absolventom košického konzervatória v hre na husliach. Po štúdiách pôsobil v rokoch 1985 – 1990 ako huslista v Divadle Jonáša Záborského v Prešove. V roku 1986 založil spolu s kontrabasistom Martinom Marinčákom legendárnu skupinu Ali ibn Rachid. V roku 1999 absolvoval štúdium skladby na Vysokej škole múzických umení v Bratislave (u prof. Ivana Paríka). V roku 1991 sa stal členom Divadla Stoka, kde pôsobil ako herec, hudobník a skladateľ. Od roku 1995 je členom komorného orchestru Požoň sentimental a zoskupenia improvizovanej hudby Vapori del Cuore. Skladá hudbu pre orchester, sólové nástroje a inštrumentálne kompozície. Je tiež autorom hudby k viacerým divadelným inscenáciám. Hudbu k inscenáciám B. Uhlára a M. Karáska vytváral už v Divadle pre deti a mládež v Trnave (Predposledná večera) a v Ukrajinskom národnom divadle v Prešove (Ocot) či v ochotníckom Divadle DISK v Trnave (TANAP). Hudobno-autorský podiel mal aj v hrách Divadla Stoka (Impasse, Donárium, Dyp Inaf, Vres, Nikto, len čajka si omočí nohy v mojich slzách). Z jeho hudobnej tvorby možno spomenúť komorné skladby Výkrik do tmy (2002), Mimo obrazu (2003). V roku 2000 spolu s bývalými členmi Stoky (s Martinom Burlasom, Monikou Čertezni, Ingrid Hrubaničovou, Máriusom Kopcsayom, Zuzanou Piussi) založil Združenie pre súčasnú operu, nezávislú platformu pre produkciu a uvádzanie pôvodných slovenských netradičných opier. Poetiku Stoky Burgr preniesol aj do experimentov s operným žánrom. Pre združenie napísal pôvodnú slovenskú operu Smrť v kuchyni (2000) a Tête-à-tête (2002). Na aktivity združenia priamo nadväzuje Divadlo SkRAT. V roku 2003 spoluzaložil centrum súčasnej kultúry A4 – nultý priestor, kde pôsobí ako vedúci-produkčný a dramaturg Divadla SkRAT. Ako režisér spolupracoval s nezávislým autorským Divadlom Na Peróne.
Ľubomír Burgr patrí medzi výrazných predstaviteľov slovenského nezávislého divadla a jeho meno je spojené predovšetkým s Divadlom Stoka a Divadlom SkRAT, v ktorom pôsobí ako herec, režisér a skladateľ. Vo svojej tvorbe nadväzuje na koncepciu kolektívneho autorstva a tvorivého improvizovaného dialógu. Autorský, súčasný text považuje za autentickejší a chápe ho odraz doby. Prvé inscenácie v jeho réžii (Hrádza, 2000; Čo bude zajtra, 2001) rozvíjali ešte témy typické pre Stoku a jej poetiku (kríza komunikácie, identity, hľadanie lásky či samota). Od introspektívnych inscenácií, ktorých témou bola väčšinou tragická existencia jednotlivcov, prešiel s autorským kolektívom SkRAT-u k celospoločenským témam, ktoré ponúkajú obraz spoločnosti zo širšieho a angažovaného nadhľadu (Smutný život Ivana T., 2006, Vnútro vnútra, 2013). V inscenáciách nechýba tragikomika, hyperbola, čierny humor a poetika fragmentárnosti. Ako významný funkčný divadelný prvok používa hudbu, spája ju s výrazom hovoreného slova, gesta, mimiky a pohybu. Typickým znakom je aj vytváranie absurdných situácií, zámerné banalizovanie textu a špecifickosť jazyka, ktorý je založený na estetizácii jeho hovorenej a zvulgarizovanej podoby. Najčastejšie spolupracuje s autorským kolektívom SkRAT-u Vladom Zboroňom, Milanom Chalmovským, Luciou Fričovou, Vítom Bednárikom, Danielou Gudabovou a i.
- 2000 / Združenie pre súčasnú operu, Bratislava / Kolektív autorov: Hrádza
- 2000 / Združenie pre súčasnú operu, Bratislava / Ľubomír Burgr: Smrť v kuchyni
- 2001 / Združenie pre súčasnú operu, Bratislava / Ľubomír Burg, Ladislav Kerata, Zuzana Ožvoldíková, Vlado Zboroň, Dušan Vicen: Okná Brehy Pozostalosti
- 2001 / Združenie pre súčasnú operu, Bratislava / Ľubomír Burgr, Marek Kravjar, Zuzana Piussi, Vladimír Zboroň, Jozef Piaček: Čo bude zajtra
- 2001 / Združenie pre súčasnú operu, Bratislava / Daniel Matej: John King
- 2002 / Združenie pre súčasnú operu, Bratislava / Ľubomír Burgr, Miloš Karásek: Tête-à-tête
- 2003 / Divadlo SkRAT, Bratislava / Ľubomír Burgr a kol.: Morča
- 2004 / Divadlo SkRAT, Bratislava / Ľubomír Burgr a kol.: Hladný systému neverí
- 2005 / Divadlo SkRAT, Bratislava / Ľubomír Burgr a kol.: Paranoja
- 2006 / Divadlo SkRAT, Bratislava / Ľubomír Burgr a kol.: Smutný život Ivana T.
- 2009 / Divadlo SkRAT, Bratislava / Vít Bednárik, Ľubomír Burgr, Daniela Gudabová, Inge Hrubaničová, Milan Chalmovský, Zuzana Piussi, Dušan Vicen, Vlado Zboroň: Zvyšky
- 2011 / Divadlo na Peróne, Košice / Jana Micenková: Fasbuk
- 2012 / Divadlo SkRAT, Bratislava / Ľubomír Burgr, Vít Bednárik, Daniela Gudabová, Milan Chalmovský, Danica Matušová, Vlado Zboroň: Delúzia
- 2013 / Divadlo SkRAT, Bratislava / Ľubomír Burgr, Dušan Vicen: Vnútro vnútra
- 2017 / Divadlo SkRAT, Bratislava / Ľubomír Burgr, Vladimír Zboroň, Milan Chalmovský, Lucia Barcziová: Projekt Onegin
- 2018 / Divadlo SkRAT, Bratislava / Ľubomír Burgr, Milan Chalmovský, Vladimír Zboroň: MONO-STEREO-SURROUND
- 2019 / Divadlo SkRAT, Bratislava / Ľubomír Burgr a kol.: Tiene pochybností
- 2021 / Divadlo SkRAT, Bratislava / Ján Belica, Milan Chalmovský, Ľubomír Burgr: Šľachtici. Príbehy z lepšej spoločnosti
- 2007/ Cena za najlepšiu dramaturgiu na festivale Nová dráma/New Drama za hru Smutný život Ivana T.
- 2016/ Grand Prix, Cena bratislavského diváka festivalu Nová dráma/New Drama za inscenáciu Extrakty a náhrady