Vladislav Šoltýs
Profil

Vladislav Šoltýs (1973, Michalovce) mal prvú osobnú aktívnu skúsenosť s tancom počas pôsobenia vo folklórnom súbore Zemplín. Vladislav Šoltýs je absolventom Vysokej školy múzických umení v Bratislave v odbore pedagogika moderného tanca. Už počas štúdia na VŠMU v Bratislave v rokoch 1994 až 1999 tancoval v tanečnej skupine cieLaroque (A) pod vedením Helene Weinzierl v inscenáciách Feuerland, Duett, Liquid underwear, Vis a Vis a od roku 1993 v tanečnej skupine Balet Torzo. Neskôr, od roku 1997 účinkoval v Bratislavskom divadle tanca v inscenáciách Svadby, Vták ohnivák a Rómeo a Júlia v choreografii Jána Ďurovčíka.

Po ukončení štúdia účinkoval ako tanečník v Landestheater Linz (A) pod vedením Roberta Poola. Tri sezóny pôsobil vo Wiener Volksoper (A) v tanečných inscenáciách choreografky Liz King. V tomto divadle účinkoval v legendárnej inscenácii Schwanensee Remix a v inscenáciách CaravaggioNodding Dog a Underworlds. V spolupráci s rakúskym režisérom Martinom Gruberom Wien (A) účinkoval v inscenáciách Vogel, Persians a Liebe Mich v jeho expresionistickom divadle Aktionstheater Wien (A). V roku 2005 nasledovala spolupráca so Slovenským divadlom tanca a v choreografii Jána Ďurovčíka účinkoval v projekte Bolero/Príbeh matky.

Svoje dlhoročné tanečno-divadelné skúsenosti získaval ďalej v produkciách profesionálnych tanečných telies, ako sú Tanztheater vo Viedni, Slovenské divadlo tanca, Dajv a Alternatívne divadlo elledanse (SK). V období rokov 2003 – 2011 bol Vladislav Šoltýs členom tanečnej skupiny Fabulous Beast Dance Theatre v Carrick-on-Shannon v Írsku, ktorú vedie Michael Keegen-Dolan. Počas tejto úspešnej spolupráce účinkoval s repertoárom divadla na festivaloch v Austrálii, Novom Zélande, Írsku, Veľkej Británii, Poľsku, Nemecku a USA, a to v predstaveniach Giselle, The Bull, The Flowerbed, James son of James a pre English National Opera v Londýne v inscenácii Rite of Spring. Táto tanečná skupina bola v roku 2009 nominovaná na Europe Prize New Theatrical Realities. V roku 2008 za predstavenia Giselle, The Bull a The Rite of Spring bola nominovaná na cenu Olivier Awards. V roku 2008 inscenácia The Bull získala cenu The Circle Award UK Critics za najlepšiu súčasnú choreografiu. V roku 2004 získala Giselle zvláštnu cenu kritikov Irish Times Theatre Awards.

S tanečnou skupinou cieLaroque/helene weinzierl a ich  predstavením esnes.n.on absolvoval vystúpenia v Singapure, Malajzii a Indii.

V roku 2009 uviedol Vladislav Šoltýs autorský sólový tanečný projekt Kráľ na medzinárodnom tanečnom festivale Bratislava v pohybe.

V alternatívnom divadle elledanse účinkoval v inscenáciách choreografky Šárky Ondrišovej Jablko a Voda na vode. Pre skupinu Dajv účinkoval v tanečných projektoch Marty Polákovej Manuál súčasného tanca a Hladká hrana. Pre divadlo elledanse vytvoril na hudbu Petra Grolla inscenáciu Trhlina ako súčasť tanečného večera Quadrans. Na pôde VŠMU vytvoril pre študentky tanečnej fakulty inscenáciu Ženy. Pri tvorbe tanečnej inscenácie Malé Ženy režijne spolupracoval s choreografkou Michaelou Nezvalovou. So skupinou Tanztheater Wien účinkoval v predstavení Back to the future, ktoré bolo uvedené na Viedenskom festivale Impulstanz 2015.

Ako pedagóg doteraz pracoval napríklad pre tanečný Dom elledanse v Bratislave a na festivaloch ProArt Brno, workshopoch Lab ProArt v Brne a Prahe, festivale 4 (+1) dni tanca pre vás v Banskej Bystrici, v rámci aktivít Labanovho Ateliéru Bratislava, na letnej škole štúdia Lab1 vedie coaching project a pedagogicky pôsobí aj v tanečnej škole Ponteo v Rusovciach. Pôsobil tiež na Súkromnom konzervatóriu v Košiciach a Tanečnom konzervatóriu Evy Jaczovej v Bratislave.

Zúčastnil sa na 3. China – CEEC Summer Dance Camp v Sichuan, viedol Master workshop na Beijing Dance Academy, učil na 5th China – CEEC Summer Dance Camp v Tongliao. Pravidelne vedie workshopy na festivale MOVE Ostrava a vyučuje na workshopoch v Brne. V súčasnosti pôsobí ako pedagóg súčasného tanca a tanečného divadla na Vysokej škole múzických umení. Počas svojej tanečnej kariéry sa dlhodobo a intenzívne venuje joge, pôsobí aj ako jej uznávaný lektor a svoje pohybové záujmy rozšíril napríklad aj o štúdium japonskému šermu Battodo.

Ako inštruktor jogy viedol kurzy a workshopy pre tanečný dom elledanse, letnú školu štúdia Lab1, divadlo SĽUK, centrum HYC, na festivaloch ProArt a Pohoda a na klinike Concept Clinic v Bratislave. Vytvoril projekt tanečnej súťaže Gala Art Moves. Platforma mladej tvorby Art Moves  je zameraná na prezentáciu mladých interpretov, choreografov s cieľom podporiť, motivovať mladých tanečných umelcov vo veku od 18 až 25 rokov k tvorbe na Slovensku. Táto platforma poskytuje priestor na prezentáciu vybraných choreografií a tanečných projektov a poskytuje celkový prehľad najnovších trendov v tvorbe začínajúcich tanečných umelcov.

V súčasnosti pripravuje tanečné sólo Fascia, v ktorom je hlavnou témou izolácia. Projekt spracúva anatomický pojem fascia v jej pôvodnom význame. Fascia v podstate drží naše telo pohromade, je zodpovedná za tvar vnútorných orgánov, ich postavenie, prepojenie či funkciu a navyše ich aj chráni a bráni šíreniu infekcií. Fascia je v prenesenom zmysle ako fólia, ktorá nás izoluje od okolia, chráni nás a vytvára dojem bezpečia.