Ľubomír Vajdička
Profil
Ľubomír Vajdička po absolvovaní strednej priemyselnej školy elektrotechnickej v Bratislave pokračoval v štúdiu na Vysokej škole múzických umení v odbore divadelná veda (1963 – 1968). Od začiatku štúdia mu bola blízka aj režijná práca, prvé režijné skúsenosti nadobúdal v ochotníckom súbore vysokoškolákov OB – Nivy, s ktorým získal viacero ocenení. V práci s ochotníkmi pokračoval aj po svojom príchode do Martina, kde štyri roky rovnako úspešne spolupracoval so súborom v obci Dubové pri Turčianskych Tepliciach. V rokoch 1968 – 1983 pôsobil ako interný režisér v Divadle Slovenského národného povstania (v dnešnom Slovenskom komornom divadle) Martin, kde vytvoril rad pozoruhodných inscenácií najmä slovenskej a ruskej klasiky. Spolu so scénografmi Jozefom Cillerom a Jurajom Fábrym realizovali mnohé koncepty akčnej scénografie, ktorá bola fenoménom 70. a 80. rokov, keď sa začali hľadať nové možnosti inscenovania. Predstavovala odklon od klasického kukátkového divadla, nadmernej výtvarnosti, iluzívnosti a zložitého technického riešenia scény. Naopak, v rámci scény sa používal čo najmenší počet rekvizít, ktoré boli mnohovýznamové, viacúčelové.
V rokoch 1981 – 1984 pôsobil v Národnom divadle v Prahe a v rokoch 1983 – 2010 v Slovenskom národnom divadle. Pravidelne hosťoval vo viacerých divadlách v Čechách i na Slovensku (ND Praha, ND Brno, NDM Ostrava, Divadlo Thália v Košiciach, ŠD Košice, MDPOH Bratislava, Divadlo Andreja Bagara v Nitre a i.). Venoval sa aj televíznej réžii (séria televíznych inscenácií známych ako „televízne pondelky“, napr. J. G. Tajovský: Nový život, 1973; B. Slančíková-Timrava, O. Šulaj: Ťapákovci, 1977; V. Šukšin: Pytačky, 1973; F. Fitzgerald: Ako si Grétka trochu zdriemla, 1988; G. Maupassant: Vyznamenaný, 1990 a i.). V spolupráci s dramaturgom a dramatikom Petrom Pavlacom vytvoril v SND viacero divadelných inscenácií významných slovenských prozaických diel (B. Slančíková-Timrava: Veľké šťastie, 2003; M. Kukučín: Dom v stráni, 2006; I. Horváth: Bratia Jurgovci, 2013). V SKD Martin spoločne pripravili dramatizáciu Roznerovho diela Sedem dní do pohrebu (2012). Od roku 1990 sa venuje pedagogickej činnosti na Divadelnej fakulte VŠMU. Je autorom mnohých prekladov divadelných hier z ruského, francúzskeho a nemeckého jazyka (napr. E. Ionesco: Plešatá speváčka, G. Feydeau: Chrobák v hlave, E. Ionesco: Stoličky, I. Turgenev: Mesiac na dedine, A. P. Čechov: Tri sestry, N. V. Gogoľ: Hráči). Získal ocenenie Dosky v kategórii Najlepšia inscenácia sezóny, konkrétne za inscenácie Stoličky (1999, SND) a Sedem dní do pohrebu (2012, SKD Martin).
Vajdičkovu režijnú tvorbu možno podľa inscenovaných predlôh rozdeliť do troch základných línií na ruskú, slovenskú a svetovú klasiku. Inklinácia k slovenskej a ruskej klasickej dramatickej spisbe sa prejavila už počas jeho pôsobenia v martinskom divadle. Pri tvorbe inscenácií sa mu vďaka istému nadhľadu a dôkladnej analytickej práci s textom darilo prekonať zakonzervovaný názor na klasické texty, schémy a inscenačné postupy. Súčasnú interpretáciu klasiky chápe (podľa jeho vlastných slov) ako absolútny posun významu či významový posun smerom od autora, alebo presun významu v rámci štrukturálnej osnovy autorského textu.
Takto sa mu prostredníctvom klasiky podarilo demonštrovať svoj pohľad na minulosť a zároveň nájsť analógiu s prítomnosťou (J. Palárik: Inkognito, 1971, 1979; A. P. Čechov: Ivanov, 1976; J. Chalupka: Kocúrkovo, 1978; A. P. Čechov: Višňový sad, 1979; J. Hollý: Kubo, 1981; M. Gorkij: Barbari, 1982; A. N. Ostrovskij: Les, 1982). Neváhal sa stavať polemicky ku predchádzajúcim interpretáciám a zbaviť klasické diela sentimentality, romantizmu, idealizácie a „borodáčovského“ realizmu i „zacharovskej“ čistoty. Nevyhýbal sa použitiu sarkazmu a grotesky (Najdúch, 1973; Čaj u pána senátora, 1974, 1976, 1992; Kocúrkovo, 1978; Ťapákovci, 1975; Kubo, 1981). Spolu so scénografmi Jozefom Cillerom a Jurajom Fábrym realizoval scénografické riešenie divadelného priestoru nie ako ilustráciu, atmosféru či popis prostredia, ale ako funkciu deja, konfliktu a situácie.
Po príchode do SND sa do centra jeho záujmu dostali aj diela svetovej klasiky a texty súčasných autorov vrátane slovenských, v ktorých použil rovnaký inscenačný kľúč (A. Strindberg: Slečna Júlia, 1986; Euripides: Médeia, 1985; H. Ibsen: Nepriateľ ľudu, 1989; J. Uličiansky: Alergia, 1995; E. Ionesco: Stoličky, 1999; L. Pirandello: Každý má svoju pravdu, 1993, L. Ballek, O. Šulaj: Pomocník, 2000; Sofokles: Vládca Oidipus, 2001; M. McDonagh: Ujo Vankúšik, 2004).
Ľubomír Vajdička je tvorcom, ktorý rešpektuje dramatický text, násilne ho nepretvára, práve naopak, jemnými významovými posunmi ponúka nový výklad diela, pričom ho zaujíma najmä údel človeka. Pri interpretácii klasických diel sa nebojí objavovať skryté, nové, dovtedy neobjavené významové polohy a asociácie. Vecný, ale zároveň plnovýznamový realizmus, presná myšlienková koncepcia, citlivá práca s hercom, zmysel pre metaforu a znak, viacvýznamová výtvarná zložka sú hlavnými atribútmi Vajdičkovej réžie.
- 1968 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Eugène Labiche: Slamený klobúk
- 1968 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Ivan Stodola: Marína Havranová
- 1969 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Heinrich von Kleist: Rozbitý džbán
- 1969 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Robert Bolt: Človek pre všetky časy
- 1969 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Nikolaj Vasilievič Gogoľ: Hráči
- 1970 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Anton Pavlovič Čechov: Labutia pieseň, Medveď, Jubileum
- 1971 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Ján Palárik: Inkognito
- 1971 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Egon Rannet: Pytliaci
- 1971 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Ion Luca Caragiale: Fašiangová noc
- 1972 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Alexander Nikolajevič Ostrovskij: Kade horí – tade hasne
- 1972 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Leonid Leonov: Zlatý koč
- 1973 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Ben Jonson: Alchymista
- 1973 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Jonáš Záborský: Najdúch
- 1973 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Émile Verhaeren: Filip II.
- 1974 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Karel Čapek: Lúpežník
- 1974 / Bábkové divadlo Žilina / Ľubomír Vajdička: Margita a Besná
- 1974 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Ivan Stodola: Čaj u pána senátora
- 1974 / Teat'r Nikola Vapcarov Blagoevgrad, Bulharsko / Ivan Bukovčan: Sneh nad limbou (Sňag nad kedara)
- 1975 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Štefan Králik: Rebel
- 1975 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Fiodor Michajlovič Dostojevskij: Idiot
- 1975 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Hans Christian Andersen: Kresadlo
- 1975 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Božena Slančíková-Timrava, Ondrej Šulaj: Ťapákovci
- 1976 / Divadlo Nová scéna, Bratislava / Ivan Stodola: Čaj u pána senátora
- 1976 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Osvald Zahradník: Sonatína pre práva
- 1976 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Anton Pavlovič Čechov: Ivanov
- 1976 / Divadlo E. F. Buriana, Praha / William Shakespeare: Falstaff a princ Jindra
- 1977 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Peter Kováčik: Krčma Pod zeleným stromom
- 1977 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Friedrich Johann Christoph Schiller: Úklady a láska
- 1977 / Krajské bábkové divadlo v Banskej Bystrici / František Hubín: Kráska a zviera
- 1978 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Ján Chalupka: Kocúrkovo
- 1978 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / William Shakespeare: Čokoľvek chcete alebo Večer trojkráľový
- 1978 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / George Bernard Shaw: Pekelník
- 1979 / Divadlo Nová scéna, Bratislava / Ján Palárik: Inkognito
- 1979 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Stanislav Stratiev: Velúrové sako
- 1979 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Peter Ševčovič: Partia
- 1979 / Krajské bábkové divadlo v Banskej Bystrici / Carlo Gozzi: Kráľ jeleň
- 1979 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Anton Pavlovič Čechov: Višňový sad
- 1980 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Ivan Sergejevič Turgenev: Mesiac na dedine
- 1980 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Ladislav Ballek, Ondrej Šulaj: Pomocník
- 1980 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Konstantin Iliev: Kvietok pre Draginka
- 1981 / Národní divadlo, Praha / Maxim Gorkij: Letní hosté
- 1981 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Jozef Hollý: Kubo
- 1981 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin/ Alexander Valentinovič Vampilev: Lanského leta v Čumilsku
- 1982 / Národní divadlo, Praha / Friedrich Johann Christoph Schiller: Úklady a láska
- 1982 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Alexander Nikolajevič Ostrovskij: Les
- 1982 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Osvald Zahradník: Omyl chirurga Moresiniho
- 1982 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Gennadij Mamlin: Nech žijú dinosaury!
- 1982 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Maxim Gorkij: Barbari
- 1983 / Národní divadlo, Praha / Ivan Stodola: Bačova žena
- 1983 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Oldřich Daněk: Správa o chirurgii mesta N.
- 1983 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Ladislav Obuch: Pani z mora
- 1984 / Národní divadlo, Praha / Anton Pavlovič Čechov: Višňový sad
- 1984 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Ján Solovič: Zvon bez veže
- 1984 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Anton Pavlovič Čechov: Tri sestry
- 1984 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Alexander Nikolajevič Ostrovskij: Výnosné miesto
- 1985 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Ján Solovič: Peter a Pavel
- 1985 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Euripides: Médeia
- 1986 / Národní divadlo, Praha / Moliére: Misantrop
- 1986 / Divadelné štúdio VŠMU, Bratislava / Luca Ion Caragiale: Stratený list
- 1986 / Divadelné štúdio VŠMU, Bratislava/ Denis Diderot, Milan Kundera: Jakub fatalista
- 1986 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Ivan Stodola: Jožko Púčik a jeho kariéra
- 1986 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / August Strindberg: Slečna Júlia
- 1986 / Agentúrne predstavenie, Praha/ Peter Shaffer: Černá komedie
- 1987 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Ján Solovič: Príliš odvážny projekt
- 1987 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Maxim Gorkij: Letní hostia
- 1988 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Carlo Goldoni: Hry o letnom byte
- 1989 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Henrik Ibsen: Nepriateľ ľudu
- 1990 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Georges Feydeau: Chrobák v hlave
- 1990 / Divadelné štúdio VŠMU, Bratislava / Peter Weiss: Prenasledovanie a zavraždenie J. P. Marata
- 1990 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Henrik Ibsen: Divá kačka
- 1991 / Divadelné štúdio VŠMU, Bratislava / Carlo Gozzi: Kráľ jeleňom
- 1991 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Peter Shaffer: Letícia a Ľubovník
- 1992 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Ivan Stodola: Čaj u pána senátora
- 1993 / Národní divadlo, Praha / Jean Racine: Britannicus
- 1993 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Luigi Pirandello: Každý má svoju pravdu – je to tak (ak chcete)
- 1993 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Jozef Cíger Hronský, Ľubomír Vajdička: Andreas Búr Majster
- 1993 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Wolfgang Amadeus Mozart: Divadelný riaditeľ / Záhradníčka z lásky
- 1994 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Pierre Carlet de Chamblain de Marivaux: Falošná slúžka alebo Potrestaný podvodník
- 1994 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / William Shakespeare: Sen noci svätojánskej
- 1995 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Peter Karvaš: Vlastenci z mesta Yo čiže Kráľovstvo za vraha
- 1995 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Ján Uličiansky: Alergia
- 1995 / Štúdio L+S, Bratislava / Donald Churchill: Maliar izieb
- 1996 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Martin Sherman: Keď tancovala
- 1996 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Július Barč-Ivan: Mastný hrniec
- 1997 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Nikolaj Vasilievič Gogoľ: Ženba
- 1997 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Alfred de Musset: Lorenzaccio
- 1997 / Štátne bábkové divadlo v Bratislave / Jaroslav Kvapil: Princezná púpavienka
- 1998 / Národní divadlo, Praha / Henrik Ibsen: John Gabriel Borkman
- 1998 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Luigi Pirandello: Šesť postáv hľadá autora
- 1998 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Ion Luca Caragiale: Stratený list
- 1998 / Divadlo WEST, Bratislava / Robert Thomas: Mandarínková izba
- 1998 / Štátne bábkové divadlo v Bratislave / Josef Kainar: Zlatovláska
- 1999 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Anton Pavlovič Čechov: Čajka
- 1999 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Eugéne Ionesco: Stoličky
- 2000 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Ladislav Ballek, Ondrej Šulaj: Pomocník
- 2000 / Národní divadlo, Praha / Friedrich Schiller: Marie Stuartovna
- 2001 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Steve Martin: Picasso v bare Lapin Agile
- 2001 / Národní divadlo Brno / Per Olov Enquist: Obrázkáři
- 2001 / Divadlo WEST, Bratislava / Luigi Lunari: Traja na hojdačke
- 2001 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Sofokles: Vládca Oidipus
- 2002 / Divadlo Radka Brzobohatého, Praha / Paula Vogel: Nejstarší remeslo
- 2002 / Divadlo WEST, Bratislava / Neil Simon: Posledný z milencov
- 2002 / Slovenské komorné divadlo Martin / Paula Vogel: Najstaršie remeslo
- 2003 / Národní divadlo Brno / Martin McDonagh: Osiřelý západ
- 2003 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Božena Slančíková-Timrava: Veľké šťastie
- 2004 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / John Murell: Posledné leto Sarah Bernhardtovej
- 2004 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Roman Olekšák: Ticho / Leopold Lahola, Peter Pavlac: Rozhovor s nepriateľom
- 2004 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Martin McDonagh: Ujo Vankúšik
- 2005 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Georges Feydeau: Tak sa na mňa prilepila
- 2005 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Ingvar Ambjornsen: Chvála bláznovstva alebo Elling a Kjell Bjarne
- 2005 / Národní divadlo Brno / Georges Feydeau: Taková ženská na krku
- 2006 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Victor Haim: Valčík náhody
- 2007 / Divadlo Andreja Bagara v Nitre / Jozef Gregor Tajovský: Statky-zmätky
- 2007 / Národní divadlo moravskoslezské, Ostrava / Anton Pavlovič Čechov: Racek
- 2008 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Martin Kukučín, Peter Pavlac: Dom v stráni
- 2008 / Národní divadlo moravskoslezské, Ostrava / Ira Levin: Osídla smrti
- 2008 / Divadlo Andreja Bagara v Nitre / Michael Frayn: Sardinky na scénu, prosím!
- 2009 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Jean Anouilh: Tanec toreadorov
- 2009 / Divadlo Andreja Bagara v Nitre / Alan Ayckbourn: Šťastné a veselé
- 2010 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Nikolaj Vasilievič Gogoľ: Hráči
- 2011 / Arteatro, Bratislava / David Mamet: Život v divadle
- 2011 / Divadlo Jána Palárika v Trnave / Eugéne Labiche: Prestupná stanica
- 2011 / Divadlo Nová scéna, Bratislava / Brandon Thomas: Charleyho teta
- 2011 / Štátne divadlo Košice / Jean Anouilh: Vtáčatko
- 2012 / Divadlo Andreja Bagara v Nitre / Jane Austenová: Pýcha a predsudok
- 2012 / Slovenské komorné divadlo Martin / Ján Rozner, Peter Pavlac: Sedem dní do pohrebu
- 2012 / Divadlo Thália, Košice / Yasmina Reza: Kumšt
- 2013 / Divadlo Andreja Bagara v Nitre / Eugene Ionesco: Plešatá speváčka
- 2013 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Ivan Horváth, Peter Pavlac: Bratia Jurgovci
- 2013 / Štátne divadlo Košice / William Shakespeare: Macbeth
- 2014 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Johann Nepomuk Nestroy: Pán Mimo
- 2014 / Divadlo Jonáša Záborského, Prešov / Alexander Nikolajevič Ostrovskij: Nemá kocúr večne hody
- 2014 / Divadlo Thália Színház, Košice / Ferenc Molnár: Liliom
- 2015 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave/ Georges Feydeau: Smoliar
- 2015 / Slovenské komorné divadlo Martin / José López Rubio: Mŕtvi to vidia inak
- 2015 / Mestské divadlo Žilina / Maxim Gorkij: Falošná minca
- 2016 / Mestské divadlo Pavla Országha Hviezdoslava, Bratislava / Florian Zeller: Pravda
- 2016 / Spišské divadlo, Spišská Nová Ves / Alexander Nikolajevič Ostrovskij: Pozdná láska
- 2017 / Mestské divadlo Žilina / David Gieselmann: Holuby
- 2017 / Spišské divadlo, Spišská Nová Ves / Georges Feydeau: Dámsky krajčír
- 2018 / agentúrna produkcia / Alan Ayckbourn: Predstavím ťa oteckovi
- 2018 / Štátne divadlo Košice / Ladislav Stroupežnický: Naši furianti
- 2019 / Mestské divadlo Zlín / Arthur Miller: Smrt obchodního cestujícího
- 2020 / Divadlo Andreja Bagara v Nitre, Nitra / Jane Austenová, Ľubomír Vajdička: Láska slečny Elliotovej
- 2021 / Spišské divadlo, Spišská Nová Ves / Oscar Wilde: Je dôležité správne meno
- 2000 / Dosky v kategóriách Najlepšia inscenácia a Najlepšia réžia za inscenáciu Eugene Ionesco: Stoličky, SND
- 2012 / Dosky v kategórii Najlepšia inscenácia za inscenáciu Ján Rozner / Peter Pavlac: Sedem dní do pohrebu, SKD Martin