Valeria Schulczová
Profil
Valéria Schulczová na Vysokej škole múzických umení v Bratislave absolvovala magisterské štúdium divadelnej réžie a dramaturgie v roku 1999 a v roku 2009 postgraduálne štúdium v odbore divadelné umenie. Ako dramaturgička sa podieľala na viacerých projektoch na Slovensku i v Českej republike (Divadlo Ludus v Bratislave, HaDivadlo v Brne, Divadlo Petra Bezruča v Ostrave, Studio Rubín v Prahe). V súčasnosti sa venuje divadelnej réžii, písaniu textov pre divadlo v tandeme s Romanom Olekšákom, prekladu hier z anglického jazyka a ako scenáristka je podpísaná pod viacerými slovenskými a českými televíznymi projektmi (Za sklom, Doktorka Kellerová, Detektív Dušo, Horúca krv, Nevinní, Odsúdené). Ako režisérka nadviazala spoluprácu s viacerými divadlami (Činohra SND, Slovenské komorné divadlo v Martine, Mestské divadlo Pavla Országha Hviezdoslava v Bratislave, Divadlo Na zábradlí v Prahe). Jej profesionálny režijný debut Elektra (VŠMU, Bratislava) sa v roku 2001 zúčastnil na cyperskom The International Festival of Ancient Greek Drama. Inscenácie v jej réžii boli prezentované na festivaloch Dotyky a spojenia v Martine a Bursa International Balkan Countries Theater Festival v Turecku.
Režisérku Valériu Schulczovú možno zaradiť k strednej generácii súčasnej slovenskej réžie. Na Slovensku i v Česku je vnímaná ako umelkyňa so širokým záberom vďaka systematickej práci v rozmanitých divadelných a televíznych žánroch. V pozícii režisérky vo veľkej miere uvádza vlastné hry, ktoré napísala v úspešnej tandemovej spolupráci s Romanom Olekšákom (Leni, Doktor Macbeth, Rodáci) či s Ivou Volánkovou (Barbíny, Hra(j)!). Okrem inscenovania vlastných textov sa orientuje najmä na súčasné hry zahraničnej proveniencie (Blackbird, Bůh masakru, Popcorn, Krajní meze) či okrajovo aj na diela svetovej klasiky (Elektra, Rimanka, Aj múdry schybí), v ktorých možno sledovať silné aktualizácie a reflexiu spoločensko-politickej reality. Témy, s ktorými pracuje pri písaní hier či režijnej tvorbe, obyčajne odrážajú aktuálne spoločenské dianie alebo akcentujú veľké témy svetovej histórie. Žánrovo jednoduchšie divadelné hry by sme v jej inscenačnej spisbe hľadali neúspešne.
Typickou črtou Schulczovej réžií je inscenovanie veľkých tém v komorných divadelných priestoroch a štúdiách, s menej početným hereckým obsadením. S hercami pracuje citlivo, vychádzajúc z ich osobnostných i fyzických dispozícií. Herci pod jej vedením sa zbytočne nápadito nepredvádzajú, ale dôsledne hrajú tému inscenácie, konajú s dobre premyslenou motiváciou a pôsobia pri tom prirodzene až civilne. Takéto remeselné počínanie vyúsťuje u Schulczovej do ideovo ukotvenej a scénicky celistvej inscenácie, s réžiou ktorej divák nie je nútený polemizovať. Ako píšuca režisérka vie veľmi pozorne narábať s pointou divadelných situácií, ustriehnuť gradáciu deja aj charaktery postáv. Je tvorkyňou, ktorá svoje inscenácie nerada vystavuje riskantným režijným či výtvarným exhibíciám, ale stavia na dobre odvedenej remeselnej práci v zmysle syntézy kvalitného dramatického textu, jasne pomenovanej koncepcie a citlivosti pri výbere obsadenia.
- 2001 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave / Sofokles: Elektra
- 2002 / Štúdio 12, Bratislava / Iva Volánková: Minach
- 2002 / HaDivadlo, Brno, Česká republika / Knut Humsun, Šimon Dlouhý: Hlad
- 2004 / HaDivadlo, Brno, Česká republika / Iva Volánková, Valeria Schulczová: Hra(j)!
- 2004 / HaDivadlo, Brno, Česká republika / Witold Gombrowicz: Yvonna, princezna Burgundánská
- 2004, 2006 / Divadlo Petra Bezruče Ostrava, Česká republika / Ben Elton: Popcorn
- 2005 / Divadlo Na zábradlí Praha, Česká republika / Iva Volánková, Valeria Schulczová: Barbíny
- 2009 / Západočeské divadlo Cheb, Česká republika / William Mastrosimone: Krajní meze
- 2011 / Západočeské divadlo Cheb, Česká republika / Yasmina Reza: Bůh masakru
- 2013 / Slovenské národné divadlo, Bratislava/ Roman Olekšák, Valeria Schulczová: Leni
- 2014 / Mestské divadlo P. O. Hviezdoslava, Bratislava / Roman Olekšák, Valeria Schulczová: Doktor Macbeth
- 2014 / Mestské divadlo P. O. Hviezdoslava, Bratislava / Alexander Nikolajevič Ostrovskij: Aj múdry schybí
- 2015 / Slovenské komorné divadlo Martin / David Harrower: Blackbird
- 2016 / Štátne divadlo Košice / Alberto Moravia, Roman Olekšák, Valeria Schulczová: Rimanka
- 2016 / Mestské divadlo P. O. Hviezdoslava, Bratislava / Petr Zelenka: Job Interviews
- 2017 / Divadlo v Řeznické, Praha, Česká republika / Valeria Schulczová, Roman Olekšák: Sametová noc
- 2017/ Slovenské národné divadlo, Bratislava / Valeria Schulczová, Roman Olekšák: Rodáci
- 2018 / Mestské divadlo Pavla Országha Hviezdoslava, Bratislava / Neil Simon: Perníková dáma
- 2020 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Natália Kocab: Sova
- Stačí povedať NIE! (1999, spolu s Petrom Kubom)
- Hra(j)! (2004, spolu s Ivou Volánkovou)
- Barbíny (2005, spolu s Ivou Volánkovou)
- Leni (2013, spolu s Romanom Olekšákom)
- Doktor Macbeth (2014, spolu s Romanom Olekšákom)
- Rodáci (2016, spolu s Romanom Olekšákom)
- David Harrower: Blackbird
- Nicholas E. Baehr: Incident
- Simon Stephens: Herons/Volavky
- Iva Volánková: Minach
- Petr Zelenka: Job Interviews
- 2003 / Cena MAX na Pražskom divadelnom festivale nemeckého jazyka za inscenáciu Top Dogs (dramaturgia: Valeria Schulczová)
- 2014 / DOSKY – Cena v kategórii Najlepší ženský herecký výkon sezóny pre herečku Zdenu Studenkovú v inscenácii Leni
- 2016 / 1. miesto v súťaži The Beverly Hills Screenplay Contest v kategórii divadelných hier za hru Leni (autormi sú Valéria Schulczová a Roman Olekšák)