Eduard Kudláč
Profil
Eduard Kudláč absolvoval odbor divadelná réžia na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Zúčastnil sa odbornej stáže na letnej škole Summer Academy for Performing Arts v bulharskej Sofii. V roku 2000 založil divadelné združenie pod názvom phenomenontheatre ako nezávislú platformu pre súčasné divadlo, ktorá sa prioritne sústredila na pohybové a neverbálne formy divadla. V rovnakom období hosťoval ako dramaturg v Bábkovom divadle Žilina. Od roku 2009 je umeleckým šéfom Mestského divadla Žilina, kde režijne pracuje najmä s mladým hereckým súborom. V pozícii vedúcej osobnosti žilinského divadla podporuje odvážny repertoár zameraný predovšetkým na súčasnú drámu slovenskej a zahraničnej proveniencie a iniciuje tvorbu pôvodnej hry pre domáce divadlo. Ako režisér a dramaturg preferuje súčasnú nemeckú dramatiku a zameriava sa tiež na nekonvenčnú interpretáciu klasických nedramatických textov.
Niektoré inscenácie v réžii Eduarda Kudláča boli úspešne prezentované aj v zahraničí – na medzinárodných festivaloch alternatívneho divadla rezonovala jeho inscenácia Opis obrazu/Bildbeschreibung (Mestské divadlo Žilina, 1999) a inscenácia korektúra korektúry (2000) hosťovala v divadlách v Prahe, Ostrave, Novosibirsku, Aténach, Dortmunde, Regensburgu. Je držiteľom ceny DOSKY v kategórii Objav sezóny za inscenáciu Jsem absolutní vůle (VŠMU, 1997) a jeho inscenácie získali niekoľko významných ocenení festivalu Nová Dráma/New Drama. Okrem intenzívnej práce v domovskom divadle pravidelne hosťuje vo viacerých slovenských divadlách (ŠD Košice, Činohra SND, Štúdio L + S Bratislava).
Eduard Kudláč patrí k strednej generácii súčasných režisérov, v ktorej reprezentuje poetiku režijného minimalizmu. Už v začiatkoch umeleckej tvorby sa zameral na hľadanie nových možností divadla, akcentujúc neverbálne výrazové prostriedky a fragmentarizáciu príbehu. Sofistikované koncepty a štruktúry svojráznych tém, frapantné pohybové vyjadrovanie a nonverbálne akcie protagonistov vychádzajúce z inšpirácií nedramatických textov, internetových blogov či chatových rozhovorov naplno rozvinul už vo vlastnom divadelnom združení phenomenontheatre. Exhibicionistické réžie, ktoré si v tejto platforme mnohokrát vystačili s prázdnou alebo takmer prázdnou scénou, vypĺňal svetelnými efektmi diferentných zdrojov. Pri práci s hercom sa najmä v inscenáciách Nakŕm hada na svojej hrudi I. a II. usiloval o jednoduchosť a autenticitu hereckého prejavu, pričom často využíval vulgárnosť života z ulice. Spoločným znakom jeho inscenácií je odkrývanie a pomenovanie symptómov rozličných ľudských bolestí, paranojí, chorôb či spoločenských premien. Vyhýba sa abstrakcii a ozvláštňujúcim interpretáciám, tenduje k analýze konkrétnych problémov a aktuálnych tém.
Markantné znaky svojbytného režijného rukopisu (javiskový minimalizmus, plastickosť, úspornosť, až geometrická presnosť a scénografická jednoduchosť), ktorý si vypestoval vo vlastnom divadle, zachováva Kudláč aj pri inscenovaní hier v kamenných divadlách, kde stavia najmä na príbehu. Okrem výraznej inklinácie k modernému súčasnému divadlu a inscenovaniu súčasných hier svetových autorov (Ivan Vyrypajev a Roland Schimmelpfennig) režíruje v nekonvenčnom osobitom štýle aj dramatickú a prozaickú svetovú klasiku. Hoci je často aktívnym dramaturgom niektorých inscenácií, dramatizácie prozaických diel, ktorých réžie majú popredné miesto v jeho tvorbe, pripravili dramaturg Daniel Majling (Zločin a trest) a česká dramaturgička a dramatička Iva Klestilová (Madame Bovary). Tandemovo spolupracuje s manželkou, scénografkou a kostýmovou výtvarníčkou Evou Kudláčovou Rácovou.
- 1997 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave / Ladislav Klíma: Jsem absolutní vůle
- 1997 / Bábkové divadlo Žilina / Tomáš Hudcovič, Marek Šimko, Eduard Kudláč: Snehová kráľovná
- 1998 / Mestské divadlo Žilina / William Shakespeare: Macbeth
- 1999 / Mestské divadlo Žilina / Heiner Müller: Opis obrazu/Bildbeschreinbung
- 2000 / phenomenontheatre a J.A.V. Theatre, Žilina / Monika Mitášová, Eduard Kudláč: korektúra korektúry
- 2002 / phenomenontheatre, Žilina / Eduard Kudláč: cvičenie 1
- 2003 / phenomenontheatre, Žilina / Roman Ondák, Eduard Kudláč: angle
- 2005 / Divadlo Pôtoň, Bátovce / Katarína Mišíková: Zabudla som
- 2005 / phenomenontheatre, Žilina / Rodrigo García: Kúpil som si v IKEA lopatu na vykopanie vlastného hrobu
- 2006 / phenomenontheatre, Žilina / Chôdza/Chodenie
- 2007 / phenomenontheatre, Žilina a Stanica Žilina-Záriečie, Žilina / Eduard Kudláč: Nakŕm hada na svojej hrudi. Part I: Stamina Report
- 2007 / Stanica Žilina-Záriečie, Žilina / Nicoleta Esinencu, Eduard Kudláč: Fuck You, EU. RO. PA./Zuckerfrei
- 2007 / Slovenské komorné divadlo Martin / Roland Schimmelpfenning: Predtým/Potom
- 2008 / phenomenontheatre, Žilina / Eduard Kudláč: Nakŕm hada na svojej hrudi. Part II: Reality Report
- 2008 / Mestské divadlo Žilina / Sergi Belbel: Mobil
- 2009 / Mestské divadlo Žilina / Roland Schimmelpfenning: Žena z minulosti
- 2009 / Mestské divadlo Žilina / Roland Schimmelpfenning: Push Up 1-3
- 2010 / Mestské divadlo Žilina / Peter Handke: Podzemné blues
- 2011 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Sarah Ruhlová: Mobil mŕtveho muža
- 2011 / Mestské divadlo Žilina / Fiodor Michajlovič Dostojevskij, Michaela Zakuťanská: Idiot
- 2011 / Mestské divadlo Žilina / Roland Schimmelpfenning: SEČ (stredoeurópsky čas)
- 2012 / Mestské divadlo Žilina / Viliam Klimáček: Beat (každý má svoj rytmus)
- 2012 / Štúdio L + S, Bratislava / Peter Turrini: Hotovo, Schluss...
- 2012 / Mestské divadlo Žilina / Iva Klestilová: Ako v sistrách lístia svist
- 2012 / Štátne divadlo Košice / Jonáš Záborský: Najdúch
- 2012 / Divadlo Alexandra Duchnoviča, Prešov / Fiodor Sologub: Úbohý čert
- 2012 / Štátne divadlo Košice / Fiodor Michajlovič Dostojevskij, Daniel Majling: Zločin a trest
- 2013 / Mestské divadlo Žilina / Dea Loher: Modrofúz (nádej žien)
- 2013 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Gustave Flaubert, Iva Klestilová: Madame Bovary
- 2013 / Mestské divadlo Žilina / Fiodor Michajlovič Dostojevskij, Daniel Majling: Zločin a trest
- 2014 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Ivan Vyrypajev: Ilúzie
- 2014 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave / Eduard Kudláč: Dum spíró spéro
- 2014 / Mestské divadlo Žilina / Dea Loher: Zlodeji
- 2014 / Štúdio L + S, Bratislava / Jevgenij Griškovec: Na východe nič nové
- 2014 / Mestské divadlo Žilina / Ivan Vyrypajev: Opití
- 2015 / Národní divadlo Praha, Česká republika / Chanoch Levin: Strasti života
- 2015 / Štúdio L + S, Bratislava / Michaela Doležalová, Janka Ryšánek Schmiedtová: Tri grácie z umakartu
- 2015 / Mestské divadlo Žilina / Ivan Vyrypajev: Ilúzie
- 2016 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Dea Loher: Nevina
- 2016 / Mestské divadlo Žilina / Roland Schimmelpfennig: Ídomeneus
- 2016 / Mestské divadlo Žilina / Daniel Doubt: Vzkriesenie
- 2016 / Divadlo Petra Bezruče Ostrava, Česká republika / Mohamed Rouabhi: Fligny, koks a fachmani
- 2017 / agentúrna produkcia / Florian Zeller: Klamstvo
- 2017 / Mestské divadlo Žilina/ Ivan Vyrypajev: Neznesiteľne dlhé objatia
- 2018 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Fiodor Michajlovič Dostojevskij: Krotká
- 2018 / Mestské divadlo Žilina / Mohamed Rouabhi: Triky, fet a makači
- 2018 / Divadlo pod Palmovkou Praha, Česká republika / Caryl Churchill: Sedmé nebe
- 2018 / Městská divadla pražská Praha, Česká republika / Joël Pommerat: Znovusjednocení Korejí
- 2019 / Mestské divadlo Žilina / Charlotte Roos, Juli Zeh: Žltá čiara
- 2019 / Divadlo GUnaGU, Bratislava / Viliam Klimáček: Čachtická pani
- 2019 / Mestské divadlo Žilina / Miklós Forgács: Bezzubatá
- 2021 / Mestské divadlo Žilina / Jon Fosse: Niekto príde
- 2021 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Caryl Churchill: Čaj a apokalypsa
- 2021 / Mestské divadlo Žilina / Thomas Melle: Naše fotky
- 1997 / DOSKY – Cena v kategórii Objav sezóny za inscenáciu hry Ladislava Klímu Jsem absolutní vůle
- 2006 / Zvláštna cena poroty festivalu Nová dráma/New Drama 2006 za inscenáciu Kúpil som si v IKEA lopatu na vykopanie vlastného hrobu
- 2008 / Cena za najlepšiu inscenáciu súčasnej svetovej hry festivalu Nová dráma/New Drama 2008 za inscenáciu Predtým/Potom
- 2008 / Cena prekvapenie Novej drámy festivalu Nová dráma/New Drama 2008 za inscenáciu Nakŕm hada na svojej hrudi. Part I: Stamina report
- 2008 / Cena Literárneho fondu v kategórii Divadlo za réžiu inscenácie Žena z minulosti
- 2009 / Cena za najlepšiu inscenáciu súčasnej svetovej hry festivalu Nová dráma/New Drama 2009 za inscenáciu Mobil
- 2011 / Zvláštna cena poroty festivalu Nová dráma/New Drama 2011 za inscenáciu Podzemné blues