Anita Szőkeová
Profil
Anita Szőkeová študovala na Škole úžitkového výtvarníctva Josefa Vydru v Bratislave (dnes Škola umeleckého priemyslu Josefa Vydru) v odbore výtvarníctvo (1992 – 1996). Po prvom neúspešnom pokuse na prijímacích skúškach na Vysokú školu múzických umení navštevovala nadstavbové štúdium v Kolárove, kde sa pod vedením maďarského grafika Tibora Kopócsa venovala technike glazúrovania. Následne rok pracovala ako lektorka vo Vlastivednom múzeu v Galante. Nasledujúci rok (1998) ju prijali na Vysokú školu múzických umení, odbor scénografia a kostýmové výtvarníctvo pod vedením Aleša Votavu. Po ukončení školy (2003) pracovala v mnohých slovenských divadlách od Bratislavy po Košice (bratislavské Slovenské národné divadlo, Divadlo Aréna, Divadlo ASTORKA Korzo ʼ90, Divadlo GUnaGU, Divadlo a.ha., Divadlo Malá scéna STU, Mestské divadlo Bratislava, Divadlo West, Štúdio L + S, Divadlo Nová scéna, ďalej Divadlo Andreja Bagara v Nitre, Jókaiho divadlo v Komárne, Divadlo Jozefa Gregora Tajovského vo Zvolene, Divadlo Štúdio tanca, Banská Bystrica, Spišské divadlo, Spišská Nová Ves, Národné divadlo Košice, Divadlo Thália Színház, Košice, Divadlo Jonáša Záborského v Prešove a Prešovské národné divadlo).
Anita Szőkeová sa už počas štúdia na VŠMU zameriavala najmä na tvorbu scénických návrhov, no na niektorých inscenáciách pracovala aj ako kostýmová výtvarníčka, a to najmä v Divadle Jonáša Záborského v Prešove a Divadle Thália Színház v Košiciach.
Počas vysokoškolského štúdia začala spolupracovať s režisérom Dušanom Bajinom. Ich prvá inscenácia bola Prezidentky (2000) od Wernera Schwaba, kde sa začal formovať jej scénický rukopis. Postavy zmorené životom zasadila do intímneho, prázdneho bieleho priestoru, aby vyzdvihla poslednú zastávku ich života.
Spolupráca s D. Bajinom neskôr pokračovala v Štátnom divadle Košice (dnes Národné divadlo Košice). V rokoch 2002 – 2008 tam zanechala výrazu výtvarnú stopu. Ďalej pokračovala s využívaním prázdneho priestoru ako hlavného scénického prostriedku. Podobne ako pri školskej inscenácii postupovala aj v prípade scénografie Ťapákovcov (2004) alebo Tanec na plačom (2004). V prípade prvej inscenácie zvolila iba holú konštrukciu maštale ako náznak prázdnoty jednotlivých postáv. Pri inscenovaní dramatického textu Petra Zvona rozdelila veľké javisko portálom. Jeho stred bol výrezom obrazového rámu, ktorý prepojil svet minulosti a prítomnosti, podobne ako čierno-biela šachovnicová podlaha.
Prázdny priestor využívala aj v spolupráci s inými režisérmi, ako napríklad v inscenácii Priateľky (2006) v réžii Romana Poláka alebo Vykúpenie (2006) v réžii Vladimíra Strniska. V oboch prípadoch použila teplé zemité farby, aby vytvorila kontrast k témam inscenácií. V prvom prípade prázdny priestor zobrazuje vyprázdnený vzťah. Využila tu aj pohyblivú zrkadlovú stenu, aby odkryla skutočný vzťah medzi postavami. V prípade druhej inscenácie tiež vytvorila kontrast medzi príjemným teplým bytom a klamstvom postáv.
Najčastejšie spolupracuje s režisérom Michalom Náhlíkom. Prvou spoločnou inscenáciou bola Jej pastorkyňa (2007) v Divadle Jonáša Záborského v Prešove. Tvorili spolu aj v Košiciach, kde najvýraznejšia inscenácia bola Dom Bernardy Alby (2007). Výtvarníčka vytvorila veľkú konštrukciu priestoru módneho salónu, čím podporila režisérovu reinterpretáciu Lorcovej klasiky. V tomto spôsobe modernizácie svetových klasík s režisérom pokračovali napríklad v Čajke (2011) od Antona Pavloviča Čechova, kde výtvarníčka javiskový priestor DJZ horizontálne rozčlenila. Horná časť reprezentovala akúsi lóžu a spodná symbolizovala sterilitu moderného sveta, hlavne vďaka lesklým kachličkám, ktoré pripomínajú výstavné kúpeľne v obchodoch.
Spolupráca s Michalom Náhlíkom ju priviedla aj k muzikálovej tvorbe. Pri tomto type divadla nahradila prázdny priestor výpravná scénografia, ktoré veľké javiská člení na menšie hracie priestory, čo režisérom umožňuje lepšiu výstavbu mizanscén, ale aj zobrazenie dramatických konfliktov.
Pri jej tvorbe je dôležitým materiálom drôt, ktorý použila v inscenácii Equees (Divadlo Thália Színház, Košice, 2008) v réžii Imra Csiszára. Z drôtu vytvarovala dokonalé repliky hlavy koňa, ktoré mali herci na hlavách. Svoje remeslo ukázala aj v inscenácii Partybr(e)akers (SND, Bratislava, 2007) v réžii Patrika Lančariča. Prázdnej scéne s bielymi plachtami ako miestu projekcie dominovalo drôtené kreslo. Pri muzikáloch postupuje podobne ako pri činohre – veľké javisko člení na menšie hracie priestory, ako napríklad v inscenácii Kabaret (DJZ, Prešov, 2015,). Zároveň sa snaží inscenácie zasadiť do štylizovaného priestoru, ktorý pripomína dobové reálie, ako napríklad stredoveký oltár v Jane z Arku (DJZ, Prešov, 2015).
Anita Szőkeová v menšej miere pracuje aj ako kostýmová výtvarníčka. V Helverovej noci (ŠDKE, 2002) obliekla hercov do dobovo neutrálneho kostýmu, ktorý otvoril možnosti interpretácie diela. Naopak, v inscenácii Nebezpečné známosti (2004) smerovala k štylizovaným historickým kostýmom ladeným v štýle rokoka. Zároveň každý kostým tvarovo a farebne podporil individualizáciu jednotlivých postáv.
(Autor hesla: Adam Nagy, publikované online 30. 12. 2024)
- 2000 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave / scénické návrhy / Werner Schwab: Prezidentky, réžia: Dušan Bajin
- 2000 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave / scénické návrhy / Silvester Lavrík: Katarína, réžia: František Vámosi
- 2000 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave / scénické návrhy / George Tabori: Balada o viedenskom rezni, réžia: Dušan Bajin
- 2001 / Štúdio tanca v Banskej Bystrici / scénické a kostýmové návrhy / Izby, choreografia: Marta Poláková
- 2002 / Divadlo GUnaGU / scénické a kostýmové návrhy / Viliam Klimáček: Lara, réžia: Viliam Klimáček
- 2002 / Divadlo Andreja Bagara v Nitre / scénické návrhy / Michail Jurievič Lermontov: Maškaráda, réžia: József Czajlik
- 2002 / Štátne divadlo Košice / kostýmové návrhy / Miro Gavran: Všetko o ženách, réžia: Dušan Bajin
- 2002 / Štátne divadlo Košice / kostýmové návrhy / Ingmar Villqist: Helverova noc, réžia: Dušan Bajin
- 2003 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave / kostýmové návrhy / Tennessee Williams: Nedeľa pre bolesť ako stvorená, réžia: Patrik Lančarič
- 2003 / Divadlo Aréna / scénické a kostýmové návrhy / Oľa Muchinová: You, réžia: Marián Amsler
- 2003 / Štátne divadlo Košice / scénické návrhy / Ingmar Villqist: Oskar a Rúth, réžia: Patrik Lančarič
- 2003 / Štátne divadlo Košice / kostýmové návrhy / Zoltán Egressy: Portugália, réžia: Dušan Bajin
- 2003 / Divadlo WEST, Bratislava / scénické návrhy / Kráľovná spieva blues, réžia: Nikita Slovák
- 2004 / Štátne divadlo Košice / scénické návrhy / Peter Zvon: Tanec nad plačom, réžia: Patrik Lančarič
- 2004 / Mestské divadlo Bratislava / scénické návrhy / Peter Pavlac: FUN(e)brak, s.r.o. (Epioda I.), réžia: Patrik Lančarič
- 2004 / Štátne divadlo Košice / kostýmové návrhy / Christopher Hampton: Nebezpečné známosti, réžia: Dušan Bajin
- 2004 / Štúdio tanca v Banskej Bystrici / scénické a kostýmové návrhy / Tomáš Nepšinský a Jozef Vlk: Wonders of space/Divy priestoru, choreografia: Tomáš Nepšinský
- 2004 / Štátne divadlo Košice / scénické návrhy / Božena Slančíková-Timrava: Ťapákovci, réžia: Dušan Bajin
- 2004 / Divadlo Aréna Bratislava / scénické návrhy / Hriešny tanec, réžia: Ján Ďurovčík
- 2004 / Divadlo Thália/Thália Színház Košice / kostýmové návrhy / Jenő Heltai: Slečny z rodiny Tündérlaki, réžia: Menyhért Szegvári
- 2005 / Divadlo Thália/Thália Színház Košice / scénické a kostýmové návrhy / László Dobos, Sándor Beke: Vyhnanci, réžia: Sándor Beke
- 2005 / Štátne divadlo Košice / scénické návrhy / Carlo Collodi: Pinocchio, réžia: Dušan Bajin
- 2005 / Štúdio L+S / scénické návrhy / Peter Pavlac: Moja mama mala brata, réžia: Patrik Lančarič
- 2005 / Štátne divadlo Košice / scénické návrhy / William Shakespeare: Othello, réžia: Dušan Bajin
- 2005 / Divadlo Thália/Thália Színház Košice / kostýmové návrhy / Zoltán Egressy: Stratený raj, réžia: Sándor Beke
- 2006 / Divadlo ASTORKA Korzo ´90 Bratislava / scénické návrhy / Pavol Weiss: Priateľky, réžia: Roman Polák
- 2006 / Divadlo Thália/Thália Színház / kostýmové návrhy / Molière: Lakomec, réžia: Imre Csiszár
- 2006 / Štátne divadlo Košice / scénické a kostýmové návrhy / Miro Gavran: Všetko o mužoch, réžia: Dušan Bajin
- 2006 / Slovenské národné divadlo / scénické návrhy / Neil LaBute: Vykúpenie, réžia: Vladimír Strnisko
- 2006 / Divadlo Thália/Thália Színház Košice / kostýmové návrhy / William Somerset Maugham: Zbožňujem vydávať sa, réžia: Károly Korognai
- 2007 / Štúdio L+S Bratislava / scénické návrhy / Eric-Emmanuel Schmitt: Malé manželské zločiny, réžia: Vladimír Strnisko
- 2007 / Slovenské národné divadlo / scénické návrhy / Peter Pavlac: Partybr(e)akers, réžia: Patrik Lančarič
- 2007 / Divadlo a. ha Bratislava / scénické a kostýmové návrhy / Anton Korenči ml. – Martin Kaprálik: Janko a Marienka alebo Čokoládová chalúpka, réžia: Štefan Korenči
- 2007 / Divadlo Jonáša Záborského v Prešove / scénické návrhy / Gabriela Preissová: Jej pastorkyňa, réžia: Michal Náhlík
- 2007 / Divadlo Thália/Thália Színház Košice / scénické a kostýmové návrhy / Neil Simon: Čudný pár, réžia: Károly Korognai
- 2007 / Divadlo Thália/Thália Színház Bratislava / kostýmové návrhy / Zoltán Egressy: Dobročinná, réžia: Sándor Beke
- 2007 / Štátne divadlo Košice / scénické návrhy / Federico García Lorca: Dom Bernardy Alby, réžia: Michal Náhlík
- 2007 / Divadlo Thália/Thália Színház Bratislava / scénické a kostýmové návrhy / Géza Csáth: Janík, réžia: Sándor Korognai
- 2008 / Divadlo Thália/Thália Színház Bratislava / scénické návrhy / Nikolaj Vasilievič Gogoľ: Revízor, réžia: Štefan Korenči
- 2008 / Divadlo Jonáša Záborského v Prešove / scénické návrhy / István Örkény: Mačacia hra, réžia: Michal Náhlík
- 2008 / Divadlo Thália/Thália Színház Košice / kostýmové návrhy / István Zágon – Károly Nóti – Mihály Eismann: Lokaj Hyppolit, réžia: Károly Korognai
- 2008 / Štátne divadlo Košice / scénické návrhy / Jozef Cíger Hronský: Dobrodružstvá smelého zajka, réžia: Dušan Bajin
- 2008 / Divadlo Jonáša Záborského v Prešove / scénické návrhy / František Vlček – Bořivoj Zeman: Šialene smutná princezná, réžia: Michal Náhlík
- 2008 / Divadlo ASTORKA Korzo ´90 Bratislava / scénické a kostýmové návrhy / Jeden deň v Európe, réžia: Patrik Lančarič
- 2008 / Divadlo Jonáša Záborského v Prešove / scénické návrhy / Ödön von Horváth: Viera, láska, nádej, réžia: Michal Náhlík
- 2008 / Divadlo Thália/Thália Színház Košice / kostýmové návrhy / Peter Shaffer: Equus, réžia: Imre Csiszár
- 2009 / Divadlo Jozefa Gregora Tajovského Zvolen / scénické a kostýmové návrhy / Biljana Srbljanović: Amerika II., réžia: Srdjan Sekicki
- 2009 / Divadlo Jonáša Záborského v Prešove / scénické návrhy / Ray Cooney: Všetko najlepšie!, réžia: Michal Náhlík
- 2009 / Divadlo Jonáša Záborského v Prešove / scénické návrhy / Otfried Preussler: Malá čarodejnica, réžia: Michal Náhlík
- 2009 / Divadlo Jonáša Záborského v Prešove / scénické návrhy / Gabo Dušík: Mária Antoinetta, réžia: Michal Náhlík
- 2010 / Divadlo Jonáša Záborského v Prešove / scénické návrhy / Bonsoir
- 2010 / Divadlo Jonáša Záborského v Prešove / scénické návrhy / Patrick Marber: Don Juan v Soho, réžia: Michal Náhlík
- 2010 / Divadlo Jonáša Záborského v Prešove / scénické návrhy / Ulrich Hub: Traja tučniaci, réžia: Michal Náhlík
- 2011 / Divadlo Nová scéna Bratislava / scénické návrhy / Frank Lyman Baum: Čarodejník z krajiny Oz, réžia: Michal Náhlík
- 2011 / Divadlo Jonáša Záborského v Prešove / scénické návrhy / Anton Pavlovič Čechov: Čajka, réžia: Michal Náhlík
- 2012 / Divadlo Jonáša Záborského v Prešove / scénické návrhy / Tracy Letts: Zabijak Joe, réžia: Michal Náhlík
- 2012 / Divadlo Jonáša Záborského v Prešove / scénické návrhy / Willy Russell: Pokrvní bratia, réžia: Michal Náhlík
- 2012 / Divadlo Andreja Bagara v Nitre / scénické návrhy / Carlo Goldoni: Prefíkaná vdova, réžia: Michal Náhlík
- 2013 / Divadlo Jonáša Záborského v Prešove / kostýmové návrhy / Friedrich Dürrenmatt: Návšteva starej dámy, réžia: Michal Náhlík
- 2013 / Divadlo Jonáša Záborského v Prešove / scénické návrhy / Michal Náhlík – Juraj Haško – Róbert Mankovecký – Renata Ptačin: Sherlock Holmes, réžia: Michal Náhlík
- 2014 / Divadlo Jonáša Záborského v Prešove / scénické návrhy / Peter Shaffer: Amadeus, réžia: Michal Náhlík
- 2014 / Divadlo ASTORKA Korzo ´90 Bratislava / scénické návrhy / Marie Jones: Kamene vo vreckách, réžia: Patrik Lančarič
- 2014 / Divadlo Jonáša Záborského v Prešove / kostýmové návrhy / Michal Náhlík: Snehová kráľovná, réžia: Michal Náhlík
- 2014 / Divadlo ASTORKA Korzo ´90 Bratislava / scénické návrhy / Peter Pavlac: Einsteinova žena, réžia: Patrik Lančarič
- 2015 / Divadlo Jonáša Záborského v Prešove / scénické návrhy / Joe Masteroff – John Kander – Fred Ebb: Kabaret, réžia: Michal Náhlík
- 2015 / Divadlo Nová scéna Bratislava / scénické návrhy / Peter Shaffer: Equus, réžia: Michal Náhlík
- 2015 / Divadlo Jonáša Záborského v Prešove / scénické návrhy / Vahé Katcha – Julien Sibre: Hostina dravcov, réžia: Michal Náhlík
- 2015 / Divadlo Jonáša Záborského v Prešove / scénické návrhy / Michal Náhlík – Martin Husovský – Róbert Mankovecký – Renata Ptačin: Jana z Arku, réžia: Michal Náhlík
- 2015 / Prešovské národné divadlo / scénické a kostýmové návrhy / Michaela Zakuťanská: Good place to die, réžia: Júlia Rázusová
- 2016 / Divadlo Jonáša Záborského v Prešove / scénické a kostýmové návrhy / Nikolaj Vasilievič Gogoľ: Revízor, réžia: Michal Náhlík
- 2016 / Divadlo Jonáša Záborského v Prešove / scénické návrhy / Michail Afanasievič Bulgakov: Psie srdce, réžia: Michal Náhlík
- 2017 / Divadlo Jonáša Záborského v Prešove / scénická spolupráca / Alexej Nikolajevič Tolstoj: Neobyčajné dobrodružstvá malého Buratina, réžia: Michal Náhlík
- 2017 / Divadlo Jonáša Záborského v Prešove / scénické návrhy / Michal Náhlík – Martin Husovský – Viliam Mikula: Nikola Šuhaj, réžia: Michal Náhlík
- 2018 / Divadlo Jonáša Záborského v Prešove / scénické a kostýmové návrhy / Martin McDonagh: Kati, réžia: Michal Náhlík
- 2018 / Divadlo Jonáša Záborského v Prešove / scénické a kostýmové návrhy / Michal Náhlík na motívy bratov Grimmovcov: Červená Čiapočka, réžia: Michal Náhlík
- 2019 / Divadlo Jonáša Záborského v Prešove / scénické a kostýmové návrhy / Henry Lewis – Jonathan Sayer – Henry Shields: Zbabraná hra, réžia: Michal Náhlík
- 2019 / Divadlo Jonáša Záborského v Prešove / scénické a kostýmové návrhy / János Háy: Šteňa, réžia: Michal Náhlík
- 2019 / Divadlo Jonáša Záborského v Prešove / scénické a kostýmové návrhy / Peter Stone – Jule Styne – Bob Merrill: Sugar, réžia: Michal Náhlík
- 2020 / Divadlo Jonáša Záborského v Prešove / scénické a kostýmové návrhy / William Goldman: Misery, réžia: Michal Náhlík
- 2020 / Divadlo Jonáša Záborského v Prešove / scénické návrhy / Andrew Lloyd Webber – Tim Rice: Jesus Christ Superstar, réžia: Michal Náhlík
- 2021 / Divadlo Jonáša Záborského v Prešove / scénické a kostýmové návrhy / Laura Wade: Doma, som miláčik, réžia: Michal Náhlík
- 2021 / Divadlo Jonáša Záborského / scénické a kostýmové návrhy / David Seidler: Kráľova reč, réžia: Michal Náhlík
- 2021 / Jókaiho divadlo Komárno / scénické návrhy / Schwechtje Mihály: Dedičstvo, réžia: Karol Rédli
- 2022 / Jókaiho divadlo Komárno / scénické návrhy / Kálmán Mikszáth – Róbert Lakatos –
- Róbert Laboda: Hovoriaci plášť, réžia: Tomás Gál
- 2022 / Divadlo Jonáša Záborského v Prešove / scénické a kostýmové návrhy / Kamila Hladká: Banícke vdovy, réžia: Michal Náhlík
- 2022 / Divadlo Jonáša Záborského v Prešove / scénické a kostýmové návrhy / Chris Priestley: Hrôzostrašné príbehy strýka Montaguea, réžia: Michal Náhlík
- 2022 / Divadlo Jonáša Záborského v Prešove / scénické a kostýmové návrhy / Alexis Michalik: Edmond, réžia: Michal Náhlík
- 2023 / Spišské divadlo, Spišská Nová Ves / scénické a kostýmové návrhy / Meggie W. Wrightt: Klub hypochondrov, réžia: Michal Náhlík
- 2023 / Jókaiho divadlo Komárno / scénické návrhy / László Dés – Péter Geszti – Krisztián Grecsó: Chlapci z Pavlovskej ulice, réžia: Karol Rédli
- 2023 / Divadlo Jonáša Záborského v Prešove / scénické a kostýmové návrhy / Fred Ebb – Bob Fosse – John Kander: Chicago, réžia: Michal Náhlík