Ján Ševčík
Profil
Choreograf, tanečník, režisér, pedagóg Ján Ševčík (1977, Bratislava) pochádza z umeleckej rodiny a tanečné a divadelné prostredie sa pre neho stalo prirodzenou súčasťou života. Mama, sestra a strýko boli dlhé roky tanečnými sólistami SĽUK-u a otec Milan Ševčík bol nielen dlhoročným popredným sólistom a neskôr tanečným pedagógom, ale aj šéfom tanečného súboru v rovnomennom telese.
Na Hudobnej a tanečnej fakulte Vysokej školy múzických umení v Bratislave Ján Ševčík vyštudoval choreografiu. V roku 2016 ukončil doktorandské štúdium, v rámci ktorého sa venoval u nás doteraz dostatočne neprebádanej téme – Tanec a film – dve médiá v pohybe. V nej sa okrem iného zaoberal zákonitosťami a potenciálom tvorivého procesu pri kreovaní tanečného filmu a vzájomnou interakciou oboch médií. Zaujímal sa o perspektívy jeho uplatnenia a o možnosti rozvoja tohto mladého, umeleckého druhu na Slovensku.
Ako tanečník pôsobil v umeleckom súbore Lúčnica, Bratislavskom divadle tanca, v divadle Nová scéna a v súbore Jána Ďurovčíka. V rokoch 2001 až 2011 pôsobil ako sólista a choreograf v Het Internationaal Danstheater – IDT v Amsterdame v Holandsku.
V Holandsku dostal aj prvé príležitosti rozvíjať svoj choreografický talent. V roku 2002 tu uviedol krátku tanečnú kompozíciu Cesta, v roku 2003 Beat (súčasť programu RHYTMmmm) a v roku 2004 Bunkoš (súčasť programu DANCE 4EVER).
V roku 2009 predstavil v Amsterdame s holandským súborom IDT svoju diplomovú prácu Bridges/Mosty pre Vysokú školu múzických umení v Bratislave. V tom istom roku inscenoval pre Het Internationaal Danstheater choreografie The Rite (súčasť programu SPIRIT), The Mask a Adelaars/Eagles (súčasť programu Stampende stilte). Inscenácia Adelaars /Eagles reprezentovala IDT na každoročnom prestížnom benefičnom podujatí Dans Benefiet Gala 2011 v holandskom Arnheme. Na tejto tanečnej prehliadke sa pravidelne prezentuje najlepšia tanečná tvorba divadelnej sezóny v Holandsku. Prezentácia Adelaars /Eagles Ševčíkovi otvorila dvere k umeleckej spolupráci s holandským prestížnym súborom Introdans, ktorý ju zaradil do svojho repertoáru. Pre tento unikátny holandský súbor vytvoril v tej istej divadelnej sezóne aj choreografiu Less/Málo.
Na Slovensku sa ako tvorca predstavil v súbore SĽUK, kde inscenoval tanečnú miniatúru Povedal som, Ty! (2009). Bol jedným z choreografov participujúcich pri tvorbe programu SĽUK-u Tanec medzi črepinami (2012), ako aj v programe Krížom-Krážom (2013).
Doma sa ako choreograf predstavil aj v roku 2010 v komponovanom večere súčasnej choreografickej tvorby Baletu SND Made in Slovakia (Jaroslav Ivanenko Narodeniny, Šárka Ondrišová 4MEN, Ján Ševčík Povolať!, Igor Holováč Anjeli nad mestom). V SĽUK-u v tom istom roku choreograficky spolupracoval na tanečnej inscenácii Chorea Slovaca – Tanečné Etudy pre SĽUK.
V súčasnosti ako choreograf naďalej príležitostne spolupracuje so SĽUK-om, Baletom SND a holandskými súbormi Introdans a deWereldDansFabriek. Jeho tvorba je poznačená silným vzťahom k folklórnym koreňom, najmä k ľudovému tancu, ktorý bol pre neho akousi vstupnou bránou do sveta tanca a divadla. Jeho záujem o médium tanečného filmu, adaptovanie tanečných inscenácií pre filmový formát bolo doposiaľ ohodnotené mnohými oceneniami na zahraničných festivaloch, prehliadkach a súťažiach tanečných filmov.
Od decembra 2011 zastáva funkciu umeleckého vedúceho tanečnej zložky a choreografa v Slovenskom ľudovom umeleckom kolektíve (SĽUK).
Choreografická torba Jána Ševčíka sa vyznačuje originálnym prepojením autentických foriem ľudového tanca s ich scénickou folklórnou podobou. Pôvodný ľudový tanečný materiál choreograf rozvíja aj vďaka interpretácii profesionálnych tanečníkov do podoby, ktorá sa svojím charakterom uplatňuje aj v súčasnom tanci. Štýlová čistota spracovaného pohybového materiálu, dôslednosť, s akou choreograf dodržiava charakter folklórnych tém pri ich metamorfovaní do vysoko súčasnej formy, sú podmienené hlbokými znalosťami folklóru. Súvislosti medzi hudbou a tanečným pohybom postavené na rytmických a dynamických moduloch, charakteristických pre jednotlivé regióny Slovenska, sú pre Ševčíka bohatým inšpiračným zdrojom. Folklór sa tak v jeho tvorbe v čoraz väčšej miere predstavuje vo sviežom urbánnom kontexte a vo svojej časovej univerzálnosti.
Choreografická práca Jána Ševčíka, úzko prepojená s médiom tanečného filmu, je na Slovensku ojedinelá. Vyžaduje si okrem scénických skúseností aj špecifický pohľad na použitie tanečného materiálu, možnosti ale aj obmedzenia, ktoré tanečný film ponúka. Choreograf sa s ľahkosťou a invenciou pohybuje v týchto odlišných umeleckých svetoch. Využitie divadelnej mágie je mu rovnako vlastné, ako aj kreovanie kúzla filmového záberu..
V projekte Povedal som TY!, ktorý vytvoril Ján Ševčík pre tanečníkov SĽUK-u, využíval choreograficky a aj interpretačne vycizelované motívy mužského folklórneho tanca, implementované do jazyka súčasného tanca. Tanečný priestor interpretov ohraničovali výseky svetla – motív kontrastu čiernej a bielej pôsobil až neuveriteľne plasticky a výtvarne. Hra tieňov, dynamika rytmu striedania kontrastu tmy a obnažujúceho svetla prispievali ku kumulácii scénického napätia. Tanečníci sa počas tancovania v tme strácali, doslova ich tma pohlcovala, aby sa opätovne, v neočakávaných momentoch vynárali do ostrého svetla. Unifikovanie vzhľadu interpretov použitím jednotného bieleho líčenia tváre a vlasov, použitím lepiacej pásky cez ústa v úvodnej časti choreografie, a totožnými kostýmami vytváralo ilúziu zrkadlovej identickosti.
Ostré línie siluet tanečníkov na scéne korešpondovali s presnou pohybovou kresbou tanečných motívov a technicky perfektne zvládnutou synchronizáciou náročných pohybových sekvencií. Industriálny zvuk v hudbe postupne prekrýval folklórne motívy, výrazný beat nachádzal svoj odraz, ale aj metamorfózy v precízne posadenom akcente pohybových fráz. Plynulé prenášanie rytmizácie z podlahy na časti tela, až do výskokov a premetov, pred divákmi otváralo viacdimenzionálnosť možností jednoduchých prvkov folklórneho tanca, ktoré sa drobnými posunmi v pohybovej kresbe či varírovaním rytmického modulu stávajú virtuóznymi.
Inscenácia je poctou mužskému tancu, jeho atletickej sile aj poctou mužnému poetickému prejavu.
Holdom žene a ženskosti je rozhodne inscenácia Adelaars/Eagles (premiéra 29. október 2011 v Theater v Arnheme v Holandsku). Následne po scénickom uvedení sa táto inscenácia stala impulzom na transkripciu choreografie do filmovej podoby. V roku 2013 toto filmové spracovanie v réžii Andrey Sudorovej okamžite dosiahlo medzinárodný úspech.
Choreograf sa inšpiroval mongolským rituálnym tancom, ktorého nosným motívom je oslava majestátnosti, sily a krásy orla (adelaar je v holandčine orol). Jeho zrodenie, rozpínanie krídel a let tu symbolizuje cyklickosť prírody, zákonitosti zmien v našich životoch. Rituálna naliehavosť a repetícia melodických a tanečných prvkov a kadencia hudobných a pohybových tém vytvára magickú snovú atmosféru, sprítomňuje mystérium života. Z pôvodne mužského rituálneho tanca Ševčík vytvoril choreografiu ženského tria. Žena je v jeho choreografii principiálnym zosobnením sily, tajomstva, životodarnosti a najmä krásy.
Nasvietenie obnažených torz éterických tanečníc, zahalených len v nadrozmerne dlhých čiernych sukniach, stojacich na vysokých, úzkych podstavcoch, evokuje hru šerosvitu v renesančných katedrálach. Tanečné pohyby paží, rúk a ramien vytvárajú vo vzduchu ornamenty a postupne ovládajú priestor. Hudba pracuje najskôr s jednoduchým melodickým motívom, ktorý sa postupne rytmicky rozvíja do viacvrstevnej melódie.
Ekvivalent tohto princípu práce s témou môžeme nájsť aj v symbolikou nasýtenej choreografii, v modulácii pohybových vzorcov či rozširovaní.
V druhej časti inscenácie tanečnice zišli z vysokých podstavcov a pokračovali v magickom rituálnom tanci na scéne, rozvíjajúc do priestoru dominantný pohybový akcent na prácu paží, chrbta a drieku.
Kompaktnosť javiskového obrazu, jeho podmanivú snovú atmosféru dosiahol tvorca pomocou dokonale zosúladenej choreografie, hudby, svetelného dizajnu, kostýmov a scénického riešenia.
Povolať! je titul tretej prezentácie súčasnej choreografickej tvorby v celovečernom programe, zloženom zo štyroch častí Made in Slovakia, ktorý mal svoju premiéru 25. júna 2011 v Slovenskom národnom divadle.
Ján Ševčík vytvoril tanečnú inscenáciu Povolať! v snahe nadviazať kontakt so svojou minulosťou, ktorá sa viaže k folklórnej kultúre rodnej krajiny. Ako východiskovú tému si zvolil odchod mladého muža na vojnu, a s tým spojenú stratu svojich najbližších. Naznačuje tak paralelu svojho odchodu zo Slovenska a na to sa viažuce osobné straty. Silný vzťah choreografa ku koreňom cítiť aj v samotnom scénickom spracovaní, ako aj vo zvolených výrazových prostriedkoch, ktoré čerpajú inšpiráciu v slovenskom folklóre.
Téma, ktorú si J. Ševčík vybral, zodpovedá okrem iného aj jeho pôvodnej orientácii na ľudový tanec. V slovenskom folklóre sa téma rukovania mládencov na vojnu premietla najmä do osobitného štýlu regrútskych a aj baladických foriem. Odchod muža na vojnu, vzťahové a citové peripetie, neraz prerastajúce do osobných tragédií, sú totiž v našej folklórnej oblasti spracovávané často a s bohatou pestrosťou foriem. Autor libreta, dramaturgie, réžie, scény a kostýmov sa držal jednoduchej a čistej formy príbehu, bez snahy o vytváranie nových konotácií. Hudbu tvorila koláž z diel slovenských a moravských hudobných zoskupení, čerpajúcich vo svojej tvorbe z ľudovej hudby. Folklórne motívy hudobníci obohacovali o prvky worldmusic v prípade skupiny Ghymes, ethnobeatu v interpretácii skupiny Jej družina a rockového transferu ľudových hudobných motívov v tvorbe českej hudobnej skupiny Čechomor. Charakter hudby úzko korešpondoval s pohybovým i výrazovým slovníkom choreografa, dodával inscenácii osviežujúcu dynamickú pestrosť a charakterovú rôznorodosť.
Interpretmi boli členovia baletného súboru, ktorý bez problémov zvládli technickú stránku choreografie a aj pre baletných umelcov neobvyklú rytmiku a dynamiku náročného pohybového slovníka.
Vo svojej tvorbe Ján Ševčík čoraz viac obohacuje výrazový pohybový slovník o prvky súčasného tanca, ktoré vo svojich choreografiách kombinuje so štylizovanými pohybmi slovenského ľudového tanca. Tým si vytvára vlastný, originálny pohybový rukopis, ktorý možno označiť ako fúziu súčasného tanca s folklórnym prvkami. Takáto dominancia folklórneho materiálu a jeho scénická štylizácia, spojená s choreografickým vyjadrením odvážneho a invenčného choreografa, je dôležitým aspektom v rôznorodosti portfólia tvorcov slovenského súčasného tanca.
- 2001 – With Hands and Feet, The International Dance Theater for Youth, choreografia: Ján Ševčík. Premiéra: Doelenzaal, Amsterdam
- 2002 – Rhythmmm/časť Beat, The International Dance Theater for Youth, choreografia: Ján Ševčík. Premiéra: Doelenzaal, Amsterdam
- 2002 – Christmas with Internationaal Danstheater, Het International Danstheater, choreografia: Ján Ševčík. Premiéra: Theater de Veste, Delft
- 2003 – Own Work & n Goud van uod, Het International Danstheater, choreografia: Ján Ševčík. Premiéra: Doelenzaal, Amsterdam
- 2006 – End of the season, Het International Danstheater, choreografia: Ján Ševčík. Premiéra: Doelenzaal, Amsterdam
- 2004 – Young and new, The International Dance Theater for Youth, choreografia: Ján Ševčík. Premiéra: Doelenzaal, Amsterdam
- 2004 – Dance4ever/časť Bunkoš, The International Dance Theater for Youth, choreografia: Ján Ševčík. Premiéra: Theater de Veste, Delft
- 2005 – Benefit presentation for tsunami victims, Het International Danstheater, choreografia: Ján Ševčík. Premiéra: Doelenzaal, Amsterdam
- 2005 – Eleven dance tour in the Doelenzaal, The International Dance Theater for Youth, choreografia: Ján Ševčík. Premiéra: Doelenzaal, Amsterdam
- 2005 – Spring fever in the Doelenzaal, Het International Danstheater, choreografia: Ján Ševčík. Premiéra: Doelenzaal, Amsterdam
- 2005 – Hemelsblauw/Sky blue (Dance in Doelenzaal), The International Dance Theater for Youth, choreografia: Ján Ševčík. Premiéra: Doelenzaal, Amsterdam
- 2005 – Snow white (Dance in Doelenzaal), The International Dance Theater for Youth, choreografia: Ján Ševčík. Premiéra: Doelenzaal, Amsterdam
- 2006 – Apple green, The International Dance Theater for Youth, réžia: Maurits van Geel, choreografia: Ján Ševčík. Premiéra: Doelenzaal, Amsterdam
- 2006 – Maize Yellow, The International Dance Theater, choreografia: Ján Ševčík. Premiéra: Doelenzaal, Amsterdam
- 2007 – Love2dance, The International Dance Theater for Youth, choreografia: Ján Ševčík. Premiéra: Doelenzaal, Amsterdam
- 2008 – Proud2B, The International Dance Theater for Youth, choreografia: Ján Ševčík. Premiéra: Doelenzaal, Amsterdam
- 2009 – Spirit/časť The Rite, The International Dance Theater for Youth, réžia: Brigitta Hauer, choreografia: Ján Ševčík. Premiéra: The Flint NV. Theater & Congress Center, Amersfoort
- 2009 – Spirit/časť The Mask, The International Dance Theater for Youth, réžia: Brigitta Hauer, choreografia: Ján Ševčík. Premiéra: The Flint NV. Theater & Congress Center, Amersfoort
- 2009 – Pouding Silence, Het International Danstheater, choreografia: Ján Ševčík. Premiéra: Lucent Danstheater/Dr. Anton Philipszaal, The Hague
- 2009 – Bridges / Mosty, Het International Danstheater, choreografia: Ján Ševčík. Premiéra: Doelenzaal, Amsterdam
- 2009 – Povedal som, Ty! SĽUK, choreografia: Ján Ševčík. Premiéra: Divadlo SĽUK
- 2010 – Povolať!/Made in Slovakia, Slovenské národné divadlo, choreografia: (Jaroslav Ivanenko Narodeniny, Šárka Ondrišová 4MEN, Ján Ševčík Povolať!, Igor Holováč Anjeli nad mestom). Premiéra: Slovenské národné divadlo, Bratislava
- 2010 – Chorea Slovaca – Tanečné Etudy pre SĽUK, SĽUK, choreografia: Ladislav Cmorej, Simona Machovičová, Stanislav Marišler, Barbora Morongová, Vladimír Michalko, Ján Ševčík. Premiéra: SĽUK
- 2011 – Eagles/Adelaars, Introdans Ensemble for Youth, choreografia: Ján Ševčík. Premiéra: Theater Schouwburg, Arnhem
- 2012 – Less/Málo (Funny Faces), Introdans Ensemble for Youth, choreografia: Ján Ševčík. Premiéra: Theater Schouwburg, Arnhem
- 2012 – Tanec medzi črepinami, SĽUK, námet, scenár a réžia: Marek Ťapák, choreografia: Ervín Varga, Stanislav Marišler, Ján Ševčík, Bibiana Lanczová, Adriana Pinková. Premiéra: SĽUK
- 2013 – Krížom-Krážom, SĽUK, choreografia: Ján Ševčík. Premiéra: SĽUK a Mestské divadlo Pavla Orszságha Hviezdoslava, Bratislava