Katarína Aulitisová
Profil
Katarína Aulitisová (1964) je absolventkou bábkoherectva na pražskej DAMU. Štúdium na Bábkarskej katedre absolvovala diplomovou prácou Spôsob práce v bábkovom divadle DRAK s prihliadnutím k vlastnej bábkohereckej skúsenosti v tomto divadle. Členkou súboru královohradeckého Východočeského loutkového divadla DRAK bola v rokoch 1986 – 1988. Dve sezóny (v rokoch 1988 – 1990) bola členkou súboru Štátneho bábkového divadla v Bratislave (dnes Bratislavské bábkové divadlo). Spolu s manželom – hercom, bábkohercom a mímom Ľubomírom Piktorom súbor krátko po Nežnej revolúcii opustili a založili Divadlo PIKI. Väčšina ich tvorby bola dramaturgicky mimoriadne odvážna a objavná, medzi prvými inscenáciami boli O deviatich mesiačikoch (1993) o prenatálnom vývoji človeka a Madam deklarácia (1996) o charte práv dieťaťa. Divadlo PIKI za viac než tri desaťročia svojej existencie precestovalo desiatky festivalov v Európe i mimo kontinentu, na ktorých získalo početné ocenenia. K. Aulitisová a Ľ. Piktor pripravovali v rokoch 1999 – 2008 v Slovenskej televízii (dnes STVR) aj mimoriadne obľúbenú reláciu Elá hop!.
Od roku 2006 režíruje K. Aulitisová aj mimo Divadla PIKI. Prvú inscenáciu v zriaďovanom divadle realizovala v slovinskom Lutkovno gledališče Maribor, následne pripravila v slovenských bábkových divadlách viacero pôsobivých, bábkarsky progresívnych inscenácií pre deti aj pre násťročných: Akčantyrok (Bábkové divadlo Žilina, 2008), Zaseknutá bundička (Bratislavské bábkové divadlo, Bratislava, 2011), Príbehy stien (Bratislavské bábkové divadlo, Bratislava, 2018), Filemon alebo Ozlomkŕŕk domov (Bábkové divadlo Žilina, 2019), Rozprávky o malej tučnej víle (Bratislavské bábkové divadlo, Bratislava, 2020), Okololo (Bratislavské bábkové divadlo, Bratislava, 2022) a ďalšie. Katarína Aulitisová je v súčasnosti členkou nezávislého Divadla PIKI, od roku 2012 pedagogičkou na Katedre bábkarskej tvorby Divadelnej fakulty VŠMU a od roku 2017 umeleckou šéfkou Bratislavského bábkového divadla.
Na poetiku Kataríny Aulitisovej malo zásadný vplyv jej štúdium na DAMU, pražské kultúrne prostredie 80. rokov 20. storočia a predovšetkým spolupráca s tvorivým tímom Josef Krofta – Petr Matásek – Jiří Vyšohlíd a kolektívom vtedajšieho Východočeského loutkového divadla DRAK v Hradci Králové. V Divadle PIKI budovali spolu s manželom a umeleckým partnerom Ľubomírom Piktorom vlastný divadelný jazyk prepojením bábkarských, pohybových a muzikantských schopností. Piliermi ich poetiky sú dramaturgia bez infantility, mnohoraké skúsenosti s klaunstvom a pantomímou, invencia, dynamika a profesionálne bábkarské zručnosti. Naštudovali šestnásť inscenácií pre deti vychádzajúcich najmä z kvalitných literárnych predlôh. S detským adresátom komunikovali s humorom, s pochopením pre šibalstvo a neposednosť. Od známych (no s kumštom stvárnených) príbehov Čin Čin (1990) a Pipi (1991) sa prepracovali k predlohám, kde detskí hrdinovia prekonávajú zásadnejšie prekážky – Pes (prí)tulák (2012), Babička z vajíčka (2015) a Plechová Mína (2021).
V Divadle PIKI realizovala K. Aulitisová komorné inscenácie s dvoma účinkujúcimi. Také boli aj jej prvé inscenácie v zriaďovaných divadlách. Neskôr sa však jej režijné portfólio rozrástlo aj o formálne a tematicky náročnejšie inscenácie ako Na slepačích krídlach (Bratislavské bábkové divadlo, Bratislava, 2016), Tracyho tiger (Bábkové divadlo Žilina, 2016), Príbehy stien (Bratislavské bábkové divadlo, Bratislava, 2018) a tiež o pedagogické réžie. Pozoruhodný bol projekt Začnite s vysťahovaním (2014), ktorý so študentstvom KBT DF VŠMU a ďalších škôl realizovali v spustnutom kaštieli v Radvani a ktorý reflektoval 70. výročie Slovenského národného povstania. Jej pedagogické réžie majú široký záber od minimalisticky poňatých poviedok J. P. Sartra Múr (2015) po celoročníkovú inscenáciu vytvorenú bábkarskými vyjadrovacími prostriedkami Veľké putovanie Vlasa a Bradu (2022).
Svoj režijný rukopis rozvíjala K. Aulitisová aj v spolupráci s výtvarníčkami Markétou Plachou a neskôr Ivanou Mackovou. Jej súčasná tvorba je otvorená vplyvom z iných druhov umenia (súčasný tanec, nový cirkus), v niektorých inscenáciách je dôraz na pohybovom prejave. Režisérka búra stereotypné predstavy o bábkovom divadle, jej komunikácia s detským adresátom je neinfantilná a zároveň je z jej tvorby zrejmé, že prostriedkami bábkového divadla možno komunikovať aj s dospievajúcimi a dospelými.
- 1990 / Divadlo PIKI Pezinok / Ľudmila Podjavorinská, Katarína Aulitisová, Ľubomír Piktor:Čin-Čin
- 1991 / Divadlo PIKI Pezinok / Astrid Lindgrenová, Katarína Aulitisová, Ľubomír Piktor: Pipi
- 1992 / Divadlo PIKI Pezinok / Daniel Hevier: Buvirozprávky
- 1993 / Divadlo PIKI Pezinok / Taťjana Lehenová, Katarína Aulitisová: O deviatich mesiačikoch
- 1995 / Divadlo PIKI Pezinok / Jozef Mokoš: Hra
- 1995 / Divadlo PIKI Pezinok / Katarína Aulitisová: Keď mama nie je doma
- 1996 / Divadlo PIKI Pezinok / Katarína Aulitisová, Ľubomír Piktor: Madam deklarácia
- 1998 / Divadlo PIKI Pezinok / Dušan Taragel, Katarína Aulitisová: Paskudárium
- 1998 / Divadlo PIKI Pezinok / Radka Reviľáková: Dohviezdny večer
- 2000 / Divadlo PIKI Pezinok / Ľubomír Piktor: Ela a Hop
- 2005 / Divadlo PIKI Pezinok / Roald Dahl, Katarína Aulitisová, Ľubomír Piktor: Kamoš obor
- 2006 / Divadlo Lutkarnica, Slovinsko / Katarína Aulitisová: Pes a mačka
- 2007 / Lutkovno gledališče Maribor, Slovinsko / Astrid Lindgrenová, Katarína Aulitisová: Pipi Dlhá Pančucha
- 2008 / Lutkovno gledališče Ljubljana, Slovinsko / Katarína Aulitisová: Šípková Ruženka
- 2008 / Bábkové divadlo Žilina / Rolad Dahl, Katarína Aulitisová: Akčantyrok
- 2008 / Hiša otrok, Ljubljana, Slovinsko / Taťjana Lehenová, Katarína Aulitisová: O deviatich mesiačikoch
- 2009 / Divadlo PIKI, Pezinok / Katarína Aulitisová: RozKrávka
- 2010 / Divadlo PIKI, Pezinok a Múzeum mesta Bratislavy / Katarína Aulitisová: Elá hop do múzea!
- 2011 / Bratislavské bábkové divadlo / Miloš Macourek, Katarína Aulitisová: Zaseknutá bundička
- 2012 / Divadlo PIKI, Pezinok / Daniel Pennac, Katarína Aulitisová: Pes (prí)tulák
- 2013 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave / Aglaja Veteranyi, Katarína Aulitisová, Klára Jediná: Prečo sa dieťa varí v kaši
- 2014 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave / Lev Nikolajevič Tolstoj, Peter Tilajčík, Katarína Aulitisová: Cholstomer
- 2014 / Festival Bábkarská Bystrica, KBT DF VŠMU Bratislava, AFD JAMU Brno, Konzervatórium J. L. Bellu v Banskej Bystrici / Katarína Aulitisová, Markéta Plachá a kol.: Začnite s vysťahovaním
- 2015 / Vysoká škola múzických umení v Bratislava / Jean Paul Sartre: Múr
- 2015 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave / Kate diCamillo: Eduard a jeho zázračná cesta
- 2015 / Divadlo PIKI, Pezinok / Iva Procházková, Katarína Aulitisová: Babička z vajíčka
- 2015 / Divadlo LEČO, Bratislava / Erik Jakub Groch, Katarína Aulitisová: Tuláčik a Klára
- 2016 / Bratislavské bábkové divadlo / Irena Brežná, Katarína Aulitisová: Na slepačích krídlach
- 2016 / Bábkové divadlo Žilina / William Saroyan, Katarína Aulitisová: Tracyho tiger
- 2018 / Bratislavské bábkové divadlo / Michael Reynolds, Andrea Camillieri, Oľga Tokarczuk, Heinrich Böll, Didier Daeninckx, Katarína Aulitisová: Príbehy stien
- 2019 / Bábkové divadlo Žilina / Jana Šrámková, Katarína Aulitisová: Filemon alebo OzlomKŔŔk domov
- 2020 / Bratislavské bábkové divadlo / Jiří Dědeček, Katarína Aulitisová: Rozprávky o Malej tučnej víle
- 2020 / Bratislavské bábkové divadlo / kolektív BBD: Záhrada nikdy nespí
- 2021 / Divadlo PIKI, Pezinok / Pavel Hrnčíř, Katarína Aulitisová: Plechová Mína
- 2022 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave / František Skála a tvorivý kolektív inscenácie: Veľké putovanie Vlasa a Bradu
- 2022 / Bratislavské bábkové divadlo / Katarína Aulitisová: OkololO
- 2023 / Bratislavské bábkové divadlo / Rudolf Král, Katarína Aulitisová: Vincent a Víchrica
- 1999 / Hlavná cena medzinárodného festivalu Spectaculo interesse, Ostrava, Česká republika za inscenáciu Paskudárium
- 1999 / Cena 25 zlatých hviezd na festivale Poletni lutkovni pristan, Maribor, Slovinsko pre inscenáciu Paskudárium
- 1999 / Ocenenie Zlatá bábka na festivale Mittelfest, Cividale del Friuli, Taliansko pre inscenáciu Paskudárium
- 2006 / Cena za réžiu a Cena detskej poroty na 18. Poletni lutkovni pristan, Maribor, Slovinsko pre inscenáciu Pipp Dlhá Pančucha
- 2009 / Cena za najlepšiu inscenáciu a Cena detskej poroty na 4. Medzinárodnom festivale súčasných hier pre deti a mládež Kon-teksty, Poznaň, Poľsko pre inscenáciu Kamoš obor
- 2010 / Cena za najlepšie predstavenie a Cena UNIMA za konzekventné hľadanie vlastného originálneho jazyka na medzinárodnom festivale Katovice deťom, Poľsko pre inscenáciu Kamoš obor
- 2010 / Cena 25 zlatých hviezd na festivale Poletni lutkovni pristan, Maribor, Slovinsko pre inscenáciu O deviatich mesiačikoch
- 2011 / Grand prix medzinárodného festivalu bábkových divadiel Katovice deťom, Poľsko pre inscenáciu Rozkrávka
- 2012 / Grand prix 9. medzinárodného festivalu neštátnych bábkových divadiel Moskovskije kanikuly, Rusko za inscenáciu O deviatich mesiačikoch
- 2013 / Cena za scénickú adaptáciu literatúry pre deti a mládež a Cena diváka na 6. Medzinárodnom festivale súčasných hier pre deti a mládež Kon-teksty, Poznaň, Poľsko pre inscenáciu Pes (prí)tulák
- 2013 / Cena za réžiu, koncepciu a herecké výkony na 22. festivale Mateřinka Liberec, Česká republika pre inscenáciu Pes (prí)tulák
- 2013 / Grand prix a Cena detskej poroty na 24. festivale Poletni lutkovni pristan, Maribor, Slovinsko pre inscenáciu Pes (prí)tulák
- 2014 / Grand prix na 28. prehliadke netradičných divadiel KOPŘIVAFEST, Kopřivnice, Česká republika za inscenáciu Pes (prí)tulák
- 2016 / Zvláštna cena poroty K. Aulitisovej a M. Plachej na 33. medzinárodnom festivale Skupova Plzeň za inšpiratívne pedagogické vedenie inscenačného projektu Múr
- 2019 / Cena za réžiu na 32. divadelnom festivale WALIZKA, Lomža, Poľsko pre inscenáciu Príbehy stien
- 2019 / Grand prix 10. medzinárodného festivalu divadiel oživenej formy Maskarada, Rzeszov, Poľsko pre inscenáciu Príbehy stien
- 2022 / Špeciálna cena Združenia poľských dramatických umelcov (ZASP) na medzinárodnom festivale bábkarských škôl Lalka nie lalka, Bialystok, Poľsko pre inscenáciu Veľké putovanie Vlasa a Bradu
- 2023 / Cena poroty za citlivú vnímavosť voči detskému divákovi, za bohatú nápaditosť a škálu použitých foriem na Festivale Radosti Brno za inscenáciu Okololo
- 2023 / Cena za koncept a réžiuna 27. medzinárodnom festivale Mateřinka, Liberec za inscenáciu Okololo