Martin Čičvák
Profil
Martin Čičvák absolvovval odbor divadelnej réžie v roku 1999 na Janáčkovej akadémii múzických umení v Brne, v ateliéri Alojsa Hajdu. Už v školskom Štúdiu Marta sa predstavil ako talentovaný režisér výraznými inscenáciami Baal, Figarova svadba, Dom, kde sa to robí dobre či Sonia – agentka. Počas štúdia sa zúčastnil študentského programu Erasmus vo Veľkej Británii, kde úspešne režíroval Slúžky Jeana Geneta a Strindbergovu Slečnu Júliu na Dartington College of Arts a neskôr v londýnskom Grace Theatre uviedol aj vlastnú hru Dom, kde sa to robí dobre. Po ukončení štúdia intenzívne a systematicky spolupracoval s viacerými slovenskými a českými divadlami (Národné divadlo Brno, Divadlo Polárka Brno, Činoherný klub Praha, Činohra SND, Divadlo Aréna) a zriedkavo aj s európskymi scénami v Anglicku či v Slovinsku. Inscenácie v jeho réžii pravidelne hosťujú na domácich a zahraničných medzinárodných festivaloch. Je nositeľom niekoľkých významných ocenení, ktoré udeľujú renomovaní slovenskí, českí a európski kritici (Cena DOSKY, Cena Alfréda Radoka, cena Critic´s Choice časopisu Time out a mnohé ďalšie). Okrem činohernej réžie sa venuje aj opernej réžii (najmä Divadlo J. K. Tyla v Plzni) a prekladu. Je autorom dramatických textov a divadelných adaptácií. Veľmi úspešnou bola Čičvákova kniha Kukura (jeho život ako ho prežil Čičvák), monografia o slovenskom hercovi a súčasnom riaditeľovi Divadla Aréna – Jurajovi Kukurovi.
Martin Čičvák patrí k strednej generácii súčasných slovenských režisérov. A hoci umelecké štúdia absolvoval v Českej republike, rýchlo a výrazne sa etabloval aj v rodisku. Súčasnou divadelnou kritikou je vnímaný ako osobitý, špecificky vyhranený tvorca, ktorý v režijnej tvorbe využíva postmoderné divadelné prvky. Značný vplyv na takúto orientáciu mohla mať aj stáž na britskej Dartington College of Arts, ktorá sa od osemdesiatych rokov 20. storočia profilovala ako vzdelávacia inštitúcia rozvíjajúca najmä postdramatické a performatívne tendencie v scénickom umení. Tu sa mohol Čičvák zoznámiť s podobnými postupmi, aké dnes naplno využíva pri práci v divadlách na Slovensku a v Českej republike.
Fantazijná originálna nápaditosť, imaginatívnosť, svojbytné divadelné cítenie a pôsobivá vizuálnosť v scénografii a kostýmoch – to sú základné atribúty Čičvákovej tvorby, s ktorými režisér dokáže pracovať jednak v skromných podmienkach malých divadelných priestorov a štúdií, no rovnako aj na veľkých javiskách. V inscenačnej línii systematicky nenasleduje žiadneho dramatika, žáner či provenienciu, je tvorcom so širokospektrálnym záberom. Režijný repertoár Martina Čičváka obsahuje rovnako svetovú klasiku od Shakespeara cez Brechta až po Čechova, ako i absurdnú drámu (Beckett), feydeauovské komédie, adaptácie svetových klasických románov (Remarque, Dostojevskij), ale aj operné diela európskych skladateľov (Bellini, Mozart). Výnimkou sú snáď len klasickí dramatici slovenskej a českej proveniencie, tí režiséra dosiaľ neoslovili. Klasickej dráme sa však nevyhýba – pri jej inscenovaní sa usiluje nájsť paralely so súčasnosťou, akcentuje vypuklé domáce i svetové politické otázky a hľadá riešenie závažných spoločenských i osobných problémov. Režisér Martin Čičvák sa vyjadruje najmä prostredníctvom vypracovaného hereckého detailu a vybudovaného hereckého myslenia. V divadle je pre neho najpútavejšie vzrušujúce myslenie herca a existenciálna situácia, ktorá vzniká umiestnením človeka do paradoxného priestoru. Základ jeho inscenácií tvorí hľadanie nosnej metafory a paradoxu ukrývajúceho prvotné napätie.
V tvorivom inscenačnom procese obyčajne spolupracuje s overeným tímom: s dramaturgom Martinom Kubranom, so scénickým výtvarníkom Tomom Cillerom, s kostýmovou výtvarníčkou Marijou Havran a niekedy prizýva aj nemeckú scénografku Ninu A. Stillmark. Režisér Čičvák zastáva názor, že na javiskovej metafore sa rovnakou časťou podieľajú všetci scénickí tvorcovia a len spolu vytvárajú telo hry – základné gesto, od ktorého sa všetko odvíja.
Martin Čičvák je flexibilný režisér, obvykle pracujúci súčasne v dvoch krajinách. Počas relatívne krátkej profesionálnej divadelnej praxe vytvoril viac než osemdesiat pozoruhodných inscenácií a napísal niekoľko zaujímavých dramatizácií, adaptácií a divadelných hier. Je podpísaný pod viacerými vynikajúcimi a provokatívnymi interpretáciami klasických dramatických textov, posolstvo ktorých tlmočí jasne, často v duchu pôvodnej predlohy, avšak s pridanou aktualizačnou hodnotou. Jeho najúspešnejšia hra Dom, kde sa to robí dobre bola uvedená na divadelných javiskách na Slovensku, v Českej republike, Maďarsku, Poľsku, Srbsku, Lotyšsku, Holandsku a vo Veľkej Británii.
- 1996 / JAMU, Brno, Česká republika / Molière: Tartuffe
- 1996 / JAMU, Brno, Česká republika / Bertolt Brecht: Baal
- 1996 / Dartington College of Arts, Veľká Británia / Jean Genet: The Maids (Slúžky)
- 1997 / JAMU, Brno, Česká republika / Martin Čičvák: Sonia – agentka
- 1997 / JAMU, Brno, Česká republika / Pierre Beaumarchais, Martin Čičvák: Figarova svatba
- 1997 / Východoslovenské štátne divadlo, Košice / Samuel Beckett: Čakanie na Godota
- 1998 / Grace Theater, Londýn, Veľká Británia / Martin Čičvák: Frankie Is OK, Peggy Is Fine And The House Is Cool (Dom, kde sa to robí dobre)
- 1998 / Divadlo v 7 a půl Brno, Česká republika / Botho Strauss: Deset pokojů
- 1998 / JAMU, Brno, Česká republika / Gertrude Steinová: Svět kolem Susan B.
- 1998 / Východoslovenské štátne divadlo, Košice / Thomas Bernhard: Teátermacher
- 1999 / Štátne divadlo Košice / William Shakespeare: Richard III.
- 1999 / Národní divadlo Brno, Česká republika / Thomas Bernhard: Immanuel Kant
- 1999 / Divadlo Polárka Brno, Česká republika / David Smečka: Krása Nesmírná a Kostěj Nesmrtelný
- 2000 / Činoherní klub Praha, Česká republika / Georg Büchner: Vojcek
- 2000 / Divadlo Polárka Brno, Česká republika / Hans Christian Andersen, David Smečka: Sněhová královna
- 2000 / Národní divadlo Brno, Česká republika / William Shakespeare: Sen noci svatojánské
- 2000 / Divadlo Polárka Brno, Česká republika / Láry Kolář, Jozef Gombár, Tomáš Sagher: Hugo Karas
- 2000 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Bertolt Brecht: Dobrý človek zo Sečuanu
- 2001 / Národní divadlo Brno, Česká republika / Martin Čičvák: Tři prasátka
- 2001 / Divadlo J. K. Tyla Plzeň, Česká republika / Vincenzo Bellini: Julie (I Caupuleti e i Montecchi)
- 2001 / Činoherní klub Praha, Česká republika / Alexander Suchovo-Kobylin: Proces
- 2001 / Národní divadlo Brno, Česká republika / Botho Strauss: Ithaka
- 2001 / Divadlo Polárka Brno, Česká republika / Hans Christian Andersen, David Smečka: Cínový vojáček
- 2001 / JAMU, Brno, Česká republika / Alexander Sergejevič Puškin, Jiří Starý, Martin Čičvák: Oněgin – fragmenty Puškina
- 2002 / Divadlo Polárka Brno, Česká republika / Jana Bodnárová: Sobotná noc
- 2002 / Divadlo Polárka Brno, Česká republika / Martin Čičvák: Dom, kde sa to robí dobre
- 2002 / Národní divadlo Brno, Česká republika / Fanz Kafka, Martin Čičvák, Martin Kubran: Zámek
- 2002 / Divadlo Polárka Brno, Česká republika / Karel Konrád: Epištoly k nesmělým milencům
- 2002 / Činoherní klub Praha, Česká republika / Alexander Sergejevič Puškin, Jiří Starý, Martin Čičvák: Oněgin (fragmenty Puškina)
- 2002 / Činoherní klub Praha, Česká republika / Molière: Misantrop
- 2002 / Divadlo Polárka Brno, Česká republika / Lewis Carroll, Miroslav Oščatka: Alenka 01 (v říši divů a za zrcadlem)
- 2002 / Divadlo Polárka Brno, Česká republika / Lewis Carroll, Dora Viceníková, Tom Ciller, Miroslav Oščatka: Alenka 001 (dodatky ke Carollovi do slov Alenky)
- 2002 / Divadlo Polárka Brno, Česká republika / David Smečka, Martin Čičvák: Heroin
- 2003 / Národní divadlo Brno, Česká republika / Carlo Goldoni, Martin Čičvák: Treperendy
- 2003 / Divadlo J. K. Tyla Plzeň, Česká republika / Wolfgang Amadeus Mozart: Únos ze Serailu
- 2003 / Činoherní klub Praha, Česká republika / Jon Fosse: Jméno, Noc zpíva své písně
- 2003 / Národní divadlo Praha, Česká republika / Bertolt Brecht: Dobrý člověk ze Sečuanu
- 2003 / Městské divadlo Zlín, Česká republika / Alexander Sergejevič Puškin, Jiří Starý, Martin Čičvák: Oněgin (fragmenty Puškina)
- 2004 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Roland Schimmelpfennig: Arabská noc
- 2004 / Národní divadlo Brno, Česká republika / Gotthold Ephraim Lessing: Emilia Galotti
- 2004 / Divadlo Aréna, Bratislava a Činoherní klub Praha, Česká republika / Edward Albee: Koza alebo Kto je Silvia? / Koza aneb Kdo je Sylvie?
- 2004 / Divadlo Aréna, Bratislava / Igor Bauersima, Réjane Desvignes: Tattoo
- 2005 / Činoherní klub Praha, Česká republika / Georges Feydeau: Dámský krejčí
- 2005 / Národní divadlo Praha, Česká republika / Martin Čičvák: Tisíc a jedna noc (Příběhy z písku)
- 2006 / Činoherní klub Praha, Česká republika / Thomas Vinterberg, Bo Hansen: Rodinná slavnost
- 2006 / Činoherní klub Praha, Česká republika / Molière: Amfitryon
- 2006 / Divadlo Aréna, Bratislava / Thomas Vinterberg, Bo Hr. Hansen: Rodinná slávnosť
- 2006 / Divadlo Aréna, Bratislava / Viliam Klimáček: Dr. Gustáv Husák
- 2006 / Slovinské národné divadlo, Ľubľana / Roland Schimmelpfennig: Žena z minulosti
- 2007 / Národní divadlo Brno, Česká republika / Sofoklés: Antigona
- 2007 / Činoherní klub Praha, Česká republika / Anton Pavlovič Čechov: Ivanov
- 2007 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Friedrich Schiller: Úklady a láska
- 2008 / Divadlo Aréna, Bratislava / Erich Maria Remarque, Martin Čičvák: Traja kamaráti
- 2008 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Georg Büchner: Leonce a Lena
- 2008 / Mestské divadlo Žilina / Jess Borgeson, Adam Long, Daniel Singer: Kompletný Shakespeare zhltnutý za 120 minút
- 2008 / Divadlo Aréna, Bratislava / Viliam Klimáček: Komunizmus
- 2009 / Mestské divadlo Žilina / Peter Lomnický, Martin Čičvák: Slovenská klasika za 120 minút
- 2009 / Činoherní klub Praha, Česká republika / Marina Carr: U kočičí bažiny
- 2009 / Národní divadlo Praha, Česká republika / William Shakespeare: Kupec benátský
- 2009 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Bertolt Brecht: Matka Guráž a jej deti
- 2010 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Johann Wolfgang Goethe: Faust I, II
- 2010 / Národní divadlo Praha, Česká republika / Wolfgang Amadeus Mozart: Cosi fan tutte
- 2010 / Činoherní klub Praha, Česká republika / Felix Mitterer: Moje strašidlo
- 2010 / Divadlo Aréna, Bratislava / Joseph Kesselring: Arzenik a staré dámy
- 2011 / Divadlo Aréna, Bratislava / Moisés Kaufman: 33 variácií
- 2011 / Divadlo Aréna, Bratislava / David Mamet: November
- 2011 / Národní divadlo Praha, Česká republika / William Shakespeare: Zkrocení zlé ženy
- 2011 / Činoherní klub Praha, Česká republika / Martin Čičvák: Kukura
- 2012 / Činoherní klub Praha, Česká republika / Nina Mitrovic: Tahle postel je příliš krátká aneb Jen fragmenty
- 2012 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Aristofanes: Oblaky
- 2012 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / George Tabori: Matkina guráž
- 2013 / Divadlo na Vinohradech Praha, Česká republika / Max Frisch: Andorra
- 2013 / Činoherní klub Praha, Česká republika / Joe Orton: Klíčovou dírkou
- 2013 / Divadlo Aréna, Bratislava / Jonathan Larson: Rent
- 2014 / Národní divadlo Brno, Česká republila / Sofoklés, Roman Sikora: Lysistrata / Aiás
- 2014 / Divadlo Aréna, Bratislava / Peter Lomnický: Kapitál
- 2014 / Divadlo na Vinohradech Praha, Česká republika / Peter Schaffer: Amadeus
- 2015 / Činoherní klub Praha, Česká republika / Fjodor Michajlovič Dostojevskij, Evald Schorm: Bratři Karamazovi
- 2015 / Národní divadlo Praha, Česká republika / Giuseppe Verdi: Macbeth
- 2015 / Divadlo na Vinohradech Praha, Česká republika / Albert Camus: Caligula
- 2015 / Národní divadlo Brno, Česká republika / Fjodor Michajlovič Dostojevskij, Roman Sikora, Martin Čičvák: Běsi
- 2015 / Divadlo Aréna, Bratislava / Marek Maďarič: Dáma bez kamélie
- 2016 / Divadlo Aréna, Bratislava / Frank Wedekind: Lulu
- 2016 / Činoherní klub Praha, Česká republika / Martin Čičvák: Urna na prázdném jevišti
- 2016 / Divadlo J. K. Tyla Plzeň, Česká republika / Moliere: Don Juan
- 2017 / Divadlo na Vinohradech Praha, Česká republika / Henrik Ibsen: Peer Gynt
- 2017 / Divadlo Aréna, Bratislava / Tennessee Williams: Sklenený zverinec
- 2017 /Slovenské národné divadlo, Bratislava / William Shakespeare: Richard III.
- 2018 / Divadlo na Vinohradech Praha / Euripides: Ifigenie v Aulidě
- 2018 / Činoherní klub o.p.s. Praha / Matěj Dadák: Poutníci do Lhasy
- 2018 / Národní divadlo Brno, Česká republika / Friedrich Schiller: Marie Stuartovna
- 2018 / Divadlo J. K. Tyla Plzeň, Česká republika / Molière: Tartuffe
- 2019 / Národní divadlo Brno, Česká republika / Martin Čičvák: ##T#€L#%#
- 2019 / Divadlo Jána Palárika v Trnave / Jess Borgeson, Adam Long, Daniel Singer: Kompletný Shakespeare zhltnutý za 120 minút
- 2019 / Štátne divadlo Košice / George Bernard Shaw: Pygmalion
- 2019 / Štátne divadlo Košice / Václav Havel: List Gustávovi Husákovi
- 2020 / Divadlo na Vinohradech Praha, Česká republika / Viktor Dyk: Zmoudření Dona Quijota
- 2020 / Městská divadla pražská Praha, Česká republika / David Grossman, Martin Čičvák, Saša Sarvašová: Přijde kůň do baru
- 2020 / Národní divadlo Brno, Česká republika / Eugene Labiche, Marc-Michel: Slaměný klobouk
- 2021 / Štátne divadlo Košice / Ferenc Molnár: Liliom
- 2021 / Štátne divadlo Košice / Martin Čičvák: Navekyamen
- 2021 / Národní divadlo Brno, Česká republika / Johann Nepomuk Nestroy: Sňatky na železnici
- 2021 / Městská divadla pražská Praha, Česká republika / Charles Chaplin, Martin Čičvák: Diktátor
- 2021 / Divadlo pod Palmovkou Praha, Česká republika / Anton Pavlovič Čechov: Višňový sad
- 2021 / Činoherní klub o.p.s. Praha, Česká republika / Peter Shaffer: Equus
- 2021 / Divadlo Ungelt Praha, Česká republika / Stephen Temperley: Krásná vzpomínka
- 1996 / Cena kritiky na divadelnom festivale v Edinburghu za inscenáciu The Maids
- 1998 / cena Critic´s Choice časopisu Time out za inscenáciu Frenkie Is OK, Peggy Is Fine And The House Is Cool
- 1999 / Cena Alfréda Radoka v kategórii Talent roku 1999 za inscenáciu Immanuel Kant
- 2004 / DOSKY – ocenenie v troch kategóriách: Cena za najlepšiu inscenáciu sezóny, Cena za najlepšiu réžiu sezóny a Cena za najlepšiu scénografiu sezóny za inscenáciu Arabská noc