Lukáš Brutovský
Profil
Lukáš Brutovský absolvoval bilingválne gymnázium v Poprade a divadelnú réžiu na Vysokej škole múzických umení v Bratislave, v ročníku režiséra Petra Mikulíka. Už počas štúdia na VŠMU zarezonovali jeho inscenácie ruskej klasiky Smrť Tarelkina, Výnosné miesto a Letní hostia, ktoré hosťovali na niekoľkých medzinárodných divadelných festivaloch (Bratislava, Praha, Brno, Moskva) a získali viacero ocenení. Slovenská kritika nominovala v roku 2012 inscenáciu Výnosné miesto na divadelné ocenenie DOSKY v kategórii Najlepšia réžia sezóny a Objav sezóny. Po absolvovaní magisterského štúdia pokračoval v doktorandskom štúdiu, kde okrem iného pedagogicky viedol zahraničných študentov. Spolupracuje s viacerými slovenskými a českými divadlami (Bratislava, Nitra, Martin, Brno, Kladno, Praha). V roku 2014 sa stal laureátom ceny českých Divadelních novin za najlepšiu réžiu sezóny za inscenáciu Maryša v brnianskom HaDivadle. Od roku 2015 je umeleckým šéfom v Slovenskom komornom divadle v Martine.
Lukáš Brutovský je reprezentantom najmladšej generácie súčasnej slovenskej réžie. Pri výbere titulov sa zameriava na svetovú, predovšetkým ruskú klasiku. Súčasnej dráme sa skôr vyhýba a režíruje ju len sporadicky (Praporky ve větru, Městské divadlo Kladno, 2013). Práca s klasickým textom a jeho výrazná interpretácia ústia u Brutovského do čistej estetickej formy a dôsledne vystavaných situácií, mnohokrát s antiiluzívnymi prvkami a viditeľne precíznou hereckou prácou. V scénografickom minimalizme Brutovského réžií sa herec sústreďuje na seba a charakter postavy vytvára v maximálne kladených nárokoch. Brutovský sa nespolieha na javiskovú imagináciu dotváranú hudbou či náročným výtvarným riešením. Význam tlmočí prostredníctvom herca a zastáva názor, že človek (divák) sa v prázdnej scéne môže viac sústrediť na človeka (herca).
Už počas štúdia na VŠMU viedol intenzívny režijno-dramaturgický dialóg s dramaturgom Miroslavom Dachom, s ktorým tandemovo spolupracuje na väčšine svojich projektov dodnes. Okrem režijnej tvorby sa venuje aj prekladu textov z nemeckého jazyka (Parazit, Opica a ženích) a sám je autorom niekoľkých rozhlasových a divadelných hier či dramatizácií (Talenty, Na obed, Trnavská skupina).
- 2009 / Štúdio 12, Bratislava / Lukáš Brutovský: Talenty
- 2010 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave / Alexander Vasilievič Suchovo-Kobylin: Smrť Tarelkina
- 2011 / Bratislavské bábkové divadlo / Dušan Štauder: Palica, von z vreca
- 2011 / Cervinus Teátrum, Szarvas, Maďarsko / Michał Walczak: Pieskovisko
- 2011 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave / Edward Albee, Giles Cooper: Záhradkári
- 2012 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave / Alexander Nikolajevič Ostrovskij: Výnosné miesto
- 2012 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave / Maxim Gorkij: Letní hostia
- 2013 / Divadlo Andreja Bagara v Nitre / Louis Picard, Friedrich Schiller: Parazit
- 2013 / Městské divadlo Kladno, Česká republika / Phillip Löhle: Praporky ve větru
- 2014 / HaDivadlo, Brno, Česká republika / Alois a Vilém Mrštíkovci: Maryša
- 2014 / Slovenské komorné divadlo Martin / Alexander Nikolajevič Ostrovskij: Les
- 2014 / Divadlo Jána Palárika v Trnave / Miro Dacho, Lukáš Brutovský: Trnavská skupina
- 2014 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Lukáš Brutovský a kolektív autorov: Desatoro (Nezosmilníš)
- 2014 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Peter Karvaš: Polnočná omša
- 2014 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave / Thomas Bernhard: Zmrzlina
- 2015 / Divadlo Andreja Bagara v Nitre / Edmond Rostand: Cyrano z Bergeracu
- 2015 / Švandovo divadlo, Praha, Česká republika / Molière: Mizantrop
- 2015 / Divadlo Petra Mankoveckého, Bratislava / kolektív autorov: September 2015
- 2015 / Jihočeské divadlo, České Budějovice, Česká republika / Lev Nikolajevič Tolstoj, Lukáš Brutovský: Kreutzerova sonáta
- 2016 / Národní divadlo moravskoslezské, Ostrava, Česká republika / Pavel Vilikovský: Deník mého otce
- 2016 / Slovenské komorné divadlo Martin / Maxim Gorkij: Meštiaci
- 2016 / Slovenské komorné divadlo Martin / Nikolaj Vasilievič Gogoľ: Hráči
- 2017 / Divadlo Petra Bezruče Ostrava, Česká republika / Lukáš Brutovský: PS: ... odepiš
- 2017 / Divadlo ASTORKA Korzo ´90, Bratislava / Sofokles: Elektra
- 2017 / Slovenské komorné divadlo Martin / Friedrich Schiller: Úklady a láska
- 2017 / Štátne divadlo Košice / Anton P. Čechov: Ujo Váňa
- 2018 / Slovenské komorné divadlo Martin / Stefan Zweig, Lukáš Brutovský: Biológia politika – Fouché!!!
- 2018 / Slovenské komorné divadlo Martin / David Gieselmann: Fóbie
- 2018 / Slovenské komorné divadlo Martin / Václav Havel: Žobrácka opera
- 2019 / Národní divadlo moravskoslezské Ostrava, Česká republika / Ivan Vyrypajev: Opilí
- 2019 / Slovenské komorné divadlo Martin / Pavel Kyrmezer: Komedia česká o bohatci a Lazarovi
- 2019 / Divadlo Andreja Bagara Nitra / Ján Palárik: Drotár
- 2019 / Slovenské komorné divadlo Martin / Jan Antonín Pitínský: Matka
- 2020 / Městská divadla pražská Praha, Česká republika / Alois Jirásek, Lukáš Brutovský: Husitská trilogie (Jan Hus, Jan Žižka, Jan Roháč)
- 2020 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Jozef Hollý: Kubo
- 2020 / Slovenské komorné divadlo Martin / Max Frisch: Pán Biedermann a podpaľači
- 2021 / Národní divadlo Brno, Česká republika / Robert Icke, Arthur Schnitzler: Doktorka
- Krížovkári (2008)
- Talenty (2009)
- Jeden konkrétny decembrový podvečer (2009, rozhlasová hra)
- Quattro formaggi (2009)
- Na obed (2010)
- Meškanie alebo Rudolfova pomsta (2012, rozhlasová hra)
- Nezosmilníš (2014); súčasť projektu Desatoro
- Trnavská skupina (2014)
- Kreutzerova sonáta (2015, divadelná adaptácia)
- Friedrich Schiller: Parazit
- Friedrich Schiller: Úklady a láska
- Thomas Bernhard: Svetonápravca
- Thomas Bernhard: Zmrzlina, 4 krátke drámy z cyklu Nemecký obed
- Peter Zvon: Tanec nad plačom
- Johann Nestroy: Opica a ženích
- 2008 / 3. miesto v súťaži Dráma 2008 za hru Talenty
- 2009 / 1. miesto v súťaži Dráma 2009 za hru Na obed
- 2014 / Cena Divadelních novin 2013/2014 v kategórii činoherného divadla za najlepšiu réžiu sezóny za inscenáciu Maryša v HaDivadle.