Roman Polák
Profil
Roman Polák po absolvovaní gymnázia v Novom meste nad Váhom, kde sa aktívne stretol s ochotníckym divadlom, začal študovať odbor divadelná réžia na Vysokej škole múzických umení v Bratislave v ročníku Miloša Pietora. Po absolvovaní štúdia v roku 1982 pôsobil v činohre Štátneho divadla Košice a od roku 1984 v Divadle SNP v Martine. V martinskom divadle sa ako interný režisér podpísal pod množstvo inscenácií, vďaka ktorým bol v 80. rokoch 20. storočia zaradený k najvýznamnejším režisérom na Slovensku. S martinským súborom pripravil inscenácie Dotyky a spojenia (1988) a Baal (1989), ktoré neskôr reprezentovali československé divadlo na európskych medzinárodných festivaloch (Vroclav, Toruň, Moskva, Belehrad). Vyvrcholením úspechov oboch inscenácií bola vlna pozitívnych reakcií európskych kritikov v škótskom Edinburghu. Denník The Guardian ocenil inscenáciu Dotyky a spojenia prestížnou cenou The Guardian´s Critic´s Choice.
V rokoch 1990 – 1996 nemal trvalý angažmán. V tomto období spolupracuje najmä s Divadlom ASTORKA Korzo ´90, so Slovenským národným divadlom a s Divadlom Andreja Bagara v Nitre. V rokoch 1996 – 2000 pôsobí ako interný režisér v Divadle ASTORKA Korzo ´90, v roku 2000 sa stáva umeleckým šéfom činohry Štátneho divadla Košice, kde zostáva do roku 2002 a v roku 2005 sa vracia do Divadla ASTORKA Korzo ´90 na post umeleckého šéfa a režiséra. Ako etablovaný režisér začal spolupracovať aj so zahraničnými divadlami – v Shakespeare Repertory Theatre (Chicago, USA) inscenoval v roku 1992 Macbetha a intenzívne pracoval aj v českých divadlách v Brne a v Prahe. V apríli 2006 sa stáva riaditeľom Činohry SND a na tomto poste zotrvá do mája 2008. V rokoch 2013 – 2017 bol opäť riaditeľom Činohry SND a z tejto pozície stál pri zrode medzinárodného divadelného festivalu Slovenského národného divadla Eurokontext.sk, ktorý prezentuje tvorbu divadiel z krajín V4 a vybraných partnerov z Európskej divadelnej konvencie (ETC).
Okrem divadelnej réžie sa Roman Polák venuje aj filmovej réžii. Podieľal sa na viacerých domácich i koprodukčných filmových a televíznych projektoch (Aminina pamiatka, Nové utrpenie Antona, Diabol). Za činoherné i operné réžie získal viacero nominácií a cien v rozličných anketách a na festivaloch. Venuje sa aj pedagogickej činnosti – v rokoch 1994 – 1996 pôsobil ako externista na Janáčkovej akadémii múzických umení v Brne a v roku 2007 na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Interným pedagógom Divadelnej fakulty VŠMU sa stal v roku 2011, kde prednáša na Katedre réžie a dramaturgie.
Od začiatkov umeleckej tvorby až dodnes prechádza Roman Polák cestou od vyhraneného provokujúceho tvorcu až po osobitého režiséra inscenujúceho veľké klasické diela či súčasnú drámu. Jeho inscenácie vždy ponúkajú zmysluplné témy, ktoré svojím obsahom alebo aj prostredníctvom Polákovej poetiky zaujímajú stanovisko k dnešnému svetu, spoločnosti i politike, pričom nevnucujú odpovede, ale kladú otázky. Možno v nich nájsť viacero tematických okruhov, ktorým sa režisér venuje systematicky a programovo. Kritika spoločnosti, mravný a psychologický rozklad jednotlivca či pudovosť a erotika v ľuďoch sú základné témy, s ktorými Polák pracuje a ďalej ich rozvíja a špecificky interpretuje.
Ako žiak režiséra Miloša Pietora pokračuje v tradícii ozvláštneného realizmu a usiluje sa vytvárať divadlo shakespearovského typu. Takéto divadlo má prinášať postavy, ktoré sa stretávajú v dramatickom konflikte v troch základných rovinách – v pudovej, psychologickej a spoločenskej. Ako sám hovorí, inscenácia či divadelná hra funguje vtedy, ak sú v nej obsiahnuté všetky tri roviny. Už pri dôkladnej príprave režijnej koncepcie hľadá dostatočne umelecky mobilizujúcu formu pre spomínané pudové a psychologické motívy postáv, ktoré v texte objaví, alebo ich v mnohých prípadoch aj smelo autorsky dopíše. V tvorbe sa nevyhýba ani princípom Stanislavského modelu pravdivosti alebo aspoň pravdepodobnosti a konkrétnosti dramatickej situácie a jej konfliktu. Okrem moderných svetových i slovenských dramatikov nevynecháva overenú klasickú drámu Williama Shakespeara, Antona Pavloviča Čechova, Molièra, Bertolta Brechta, Friedricha Dürrenmatta a iných. Popredné miesto v Polákovom repertoári tvorí ruská klasika, ku ktorej sa neustále vracia, pretože v nej nachádza zakódované problémy a rozpory ľudského života, ktoré ho ako tvoriaceho umelca zaujímajú a inšpirujú. Láska, viera v Boha, krutosť, generačné problémy sú motívy dominujúce jeho inscenáciám ruských titulov.
Ako autor sa podpísal pod divadelnú hru Kentauri (Divadlo ASTORKA Korzo ´90), je tvorcom či spolutvorcom viacerých divadelných adaptácií (Nevesta hôľ, Anna Kareninová, Bratia Karamazovovci) či výrazných dramatických úprav (Play Gorkiy alebo Letní hostia). V súčasnosti často spolupracuje s dramaturgmi Danielom Majlingom, Petrom Kováčom a s dramaturgičkou Darinou Abrahámovou, so scénografom Pavlom Borákom a s kostýmovým výtvarníkom Petrom Čaneckým. Pri mnohých významných réžiách v minulosti tandemovo spolupracoval s dramaturgom Martinom Porubjakom, s ktorým pripravil viaceré emblémové inscenácie (Dotyky a spojenia, Baal, Proces). Hudba, ktorú v inscenáciách používa, obvykle vychádza z témy. V minulosti rád prizýval k spolupráci autorov slovenskej populárnej hudby (Richard Müller, Andrej Šeban, Anton Popovič, Marián Greksa), v súčasnosti sa pod hudbu do jeho inscenácií podpisuje hudobníčka Lucia Chuťková (Arkádia, Bačova žena, Bratia Karamazovovci, Potkany, Buddenbrookovci). Široký žánrový a tematický záber a pozoruhodný i nezameniteľný režijný rukopis Romana Poláka priťahuje rovnako odbornú kritiku aj širokú verejnosť. Niektoré jeho inscenácie vyvolávajú rozmanité diskusie a stretávajú sa s nejednoznačným prijatím. Napriek umeleckým polemikám patrí Polák k najplodnejším a najvyhranenejším divadelným režisérom na Slovensku.
- 1977 / Takmer poetické divadlo v Divadle u Rolanda / Vladimír Majakovskij: Mária, bližšie!
- 1978 / Takmer poetické divadlo v Divadle u Rolanda / Roman Polák: Aremora, alebo akísi čudní ľudia medzi nami
- 1979 / Plastické divadlo Bratislava / Branimir Šćepanović: Čo potom? (Ústa plné zeme)
- 1980 / Štátne divadlo Košice / Aleksander Fredro: Muž a žena
- 1981 / Štátne divadlo Košice / Stanislav Stratiev: Autobus
- 1981 / Štúdio VŠMU, Bratislava / Roman Polák: Divadlo a život
- 1981 / Štúdio VŠMU, Bratislava / Fráňa Šrámek: Mesiac nad riekou
- 1982 / Štátne divadlo Košice / Fernand Crommelynck: Rozkošný paroháč
- 1982 / Divadelný súbor Jána Chalupku Brezno / Samo Tomášik: Svadba pod Kohútom alebo Len aby to bolo s menšími trovami
- 1983 / Štátne divadlo Košice / Henrik Ibsen: Peer Gynt
- 1984 / Poetický súbor Novej scény, Bratislava / Robinson Jeffers: Pastierka putujúca k septembru
- 1984 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Ján Palárik: Drotár
- 1984 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Karol Horák: Medzivojnový muž
- 1984 / Divadelný súbor Jána Chalupku Brezno / Viliam Paulíny Tóth: Ľudská komédia
- 1985 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Ivan Radoev: Ľudožrútka
- 1985 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin William Shakespeare: Sen noci svätojánskej
- 1985 / Plastické divadlo Bratislava / Vojtech Mihálik: Útek za Orfeom
- 1986 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Grigorij Gorin: Thyl Ulenspiegel
- 1986 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / František Švantner, Roman Polák: Nevesta hôľ
- 1986 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Tadeusz Różewicz: Pasca
- 1987 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Mikuláš Kočan: Ej Ďurko, Ďurko (Jánošík)
- 1987 / Divadlo pre deti a mládež, Trnava / Fernand Crommelynck: Vášeň ako ľad
- 1987 / Štátne bábkové divadlo, Bratislava / Nikolaj Vasilievič Gogoľ, Roman Polák: Plášť
- 1988 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Pierre de Marivaux: Dotyky a spojenia (Spor)
- 1988 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Peter Karvaš: Nultá hodina
- 1988 / Divadlo E. F. Buriana, Praha, Česká republika / Friedrich Dürrenmatt: Návšteva starej dámy
- 1989 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Bertolt Brecht: Baal
- 1989 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Friedrich Dürrenmatt: Návšteva starej dámy
- 1989 / Vene Teater, Tallin, Estónsko / Pierre de Marivaux: Dotyky a spojenia
- 1990 / Divadlo Jonáša Záborského, Prešov / Karol Horák: Skaza futbalu v meste K
- 1990 / Divadlo ASTORKA Korzo ´90, Bratislava / Franz Kafka, Roman Polák, Martin Porubjak: Proces
- 1990 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave / Max Frisch: Don Juan alebo Láska ku geometrii
- 1990 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Alan Ayckbourn: Šťastné a veselé
- 1991 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Georg Tabori: Mein Kampf
- 1991 / Divadlo Andreja Bagara v Nitre / Pierre de Marivaux: Triumf lásky
- 1992 / Shakespeare Repertory Theatre, Chicago, USA / William Shakespeare: Macbeth
- 1992 / Divadlo Andreja Bagara v Nitre / Fernand Crommelynck: Veľkolepý paroháč
- 1992 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / William Shakespeare: Rómeo a Júlia
- 1993 / Divadlo ASTORKA Korzo ´90, Štúdio L+S, Bratislava / Edmond Rostand: Cyrano
- 1993 / Národní divadlo Praha, Česká republika / Paul Claudel: Saténová črievica
- 1993 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Frank Wedekind: Lulu
- 1994 / Divadlo ASTORKA Korzo ´90, Bratislava / William Shakespeare: Kupec benátsky
- 1994 / Národní divadlo Brno, Česká republika / William Shakespeare: Kráľ Lear
- 1994 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Karol Horák: Divný Janko (Apokalypsa podľa Janka Kráľa)
- 1994 / Národní divadlo Praha, Česká republika / Pierre de Marivaux: Dvojaká nestálosť
- 1994 / JAMU, Brno, Česká republika / William Shakespeare: Něco za něco
- 1995 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Karol Horák: Nebo, peklo, Kocúrkovo
- 1995 / Národní divadlo Brno, Česká republika / William Shakespeare: Búrka
- 1995 / Študentské divadlo pri FF PU, Prešov / Karol Horák: Nové pokušenie Antona
- 1996 / Divadlo ASTORKA Korzo ´90, Bratislava / Anton Pavlovič Čechov: Ujo Váňa
- 1996 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / Karol Horák: „...príď kráľovstvo Tvoje...“
- 1996 / Divadlo West, Bratislava / Jean Genet: Slúžky
- 1997 / Divadlo Slovenského národného povstania, Martin / William Shakespeare: Coriolanus
- 1997 / Divadlo ASTORKA Korzo ´90, Bratislava / Alexander Nikolajevič Ostrovskij: Les
- 1997 / Divadlo West, Bratislava / Bernard Slade: Nevera po americky
- 1997/ Trnavské divadlo / Roman Polák: Robinson hľadá loď, ktorá stroskotá
- 1998 / Divadlo bez zábradlí, Praha, Česká republika / Anton Pavlovič Čechov: Racek
- 1998 / Divadlo ASTORKA Korzo ´90, Bratislava / Maxim Gorkij: Scény z domu Bessemenovovcov / Meštiaci
- 1998 / Divadlo ASTORKA Korzo ´90, Bratislava / Paul Claudel: Výmena
- 1999 / Trnavské divadlo / Henrik Ibsen: John Gabriel Borkman
- 1999 / Nová scéna, Bratislava / William Shakespeare, Roman Polák: Šokspeare
- 1999 / Théâtre Molière – Maison de la poésie, Paríž, Francúzsko / Alexander Sergejevič Puškin: Kamenný hosť
- 2000 / Divadlo ASTORKA Korzo ´90, Bratislava / Fjodor Michajlovič Dostojevskij, Jan Novak: Vražda sekerou v St. Peterburgu
- 2000 / Městské divadlo Brno, Česká republika / Henrik Ibsen: Peer Gynt
- 2000 / Činoherní klub, Praha, Česká republika / Bernard Marie Koltès: Návrat do púšte
- 2001 / Štátne divadlo Košice / Bernard-Marie Koltés: Roberto Zucco
- 2001/ Slovenské komorné divadlo Martin / Molière, Roman Polák: Don(a) Juan(a)
- 2001 / Štátne divadlo Košice a OZ Metamorfózy / Bernard-Marie Koltès: Boj černocha so psami
- 2002 / Slovenské komorné divadlo Martin / Molière, Roman Polák, Roman Císař: Striptíz Tartuffe
- 2002 / Štátne divadlo Košice / Gejza Dusík, Pavol Braxatoris: Modrá ruža
- 2002 / Štátne divadlo Košice / William Shakespeare: Mnoho kriku pre nič
- 2002 / Štátne divadlo Košice/ Giacomo Puccini: Tosca
- 2003 / Nová scéna, Bratislava / Robert Thomas: Osem žien
- 2003 / Slovenské komorné divadlo Martin / Molière, Roman Polák: Úbohý lakomec
- 2003 / Činoherní klub, Praha, Česká republika / Fiodor Sologub, Roman Polák: Diablova hojdačka
- 2003 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Eva Maliti-Fraňová: Krcheň nesmrteľný
- 2004 / Městské divadlo Brno, Česká republika / Tom Stoppard: Arkádia
- 2004 / Divadlo ASTORKA Korzo ´90, Bratislava / Maxim Gorkij, Roman Polák: Play Gorkiy alebo Letní hostia
- 2004 / Nová scéna, Bratislava / John Chapman: Nemocnica na pokraji
- 2005 / Štúdio L+S, Bratislava / Ronald Harwood: Garderobier
- 2005 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Viliam Klimáček: Hypermarket
- 2006 / Divadlo ASTORKA Korzo ´90, Bratislava / Roman Polák: Kentauri
- 2006 /Slovenské národné divadlo, Bratislava / Christopher Hampton: Popol a vášeň
- 2006 / Slovenské komorné divadlo Martin / Anton Pavlovič Čechov: Ivanov
- 2006 / Divadlo ASTORKA Korzo ´90, Bratislava / Pavol Weiss: Priateľky
- 2007 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Táňa Kusá: S mamou
- 2007 / Divadlo ASTORKA Korzo ´90, Bratislava / Pavol Weiss: Bajmann Brothers
- 2007 / Slovenské národné divadlo, Bratislava/ Victor Hugo, Roman Polák: Kráľ sa zabáva
- 2008 / Divadlo Andreja Bagara v Nitre / Roman Polák: Piargy
- 2008 / Slovenské národné divadlo, Bratislava/ Anton Pavlovič Čechov: Tri sestry
- 2008 / Divadlo ASTORKA Korzo ´90, Bratislava / Ivan Turgenev: Mesiac na dedine
- 2008 / Městské divadlo Brno, Česká republika / William Shakespeare: Večer trojkráľový alebo Čo len chcete
- 2008 / Štátna opera Banská Bystrica / Eugen Suchoň: Krútňava
- 2009 / Divadlo ASTORKA Korzo ´90, Bratislava / Jan Novak: Tolstoj a peniaze
- 2009 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Lev Nikolajevič Tolstoj, Roman Polák: Anna Kareninová
- 2009 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Pavol Országh Hviezdoslav: Herodes a Herodias
- 2010 / Slovenské komorné divadlo Martin / Molière: Mizantrop
- 2010 / Divadlo Aréna, Bratislava / Štefan Kršňák: S brokovnicou na manžela
- 2010 / Divadlo ASTORKA Korzo ´90, Bratislava / Anton Pavlovič Čechov: Platonov
- 2010 / Divadlo Andreja Bagara v Nitre / Dušan Mitana, Roman Polák, Daniel Majling: Koniec hry
- 2011 / Divadlo ASTORKA Korzo ´90, Bratislava / Eugene O´Neill: Cesta dlhého dňa do noci
- 2011 / Štátne divadlo Košice / William Shakespeare: Ako sa vám páči
- 2011 / Štátna opera Banská Bystrica / Ján Cikker: Coriolanus
- 2011 / Mestské divadlo Žilina / Zuza Ferenczová: Babyboom
- 2011 / Slovenské komorné divadlo Martin / Sofokles: Oidipus
- 2012 / Městské divadlo Brno, Česká republika / Pierre Corneille: Cid
- 2012 / Divadlo Aréna, Bratislava / Agatha Christie: Bod nula
- 2012 / Divadlo ASTORKA Korzo ´90, Bratislava / Franz Kafka, Roman Polák, Daniel Majling: Zámok
- 2013 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Gioacchino Rossini: Barbier zo Sevilly
- 2013 / Slovenské národné divadlo, Bratislava/ Fjodor Michajlovič Dostojevskij, Roman Polák, Daniel Majling: Bratia Karamazovovci
- 2013 / Staré divadlo Karola Spišáka, Nitra / Pavol Dobšinský, Roman Polák: Svetská krása
- 2013 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Eugen Gindl: Karpatský thriller
- 2013 / Národní divadlo Brno, Česká republika / Richard Wagner: Bludný Holanďan
- 2014 / Divadlo Andreja Bagara v Nitre / Gerhart Hauptmann: Potkany
- 2014 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Thomas Mann, John von Düffel: Buddenbrookovci
- 2014 / Slovenské komorné divadlo Martin a Mestské divadlo Pavla Orságha Hviezdoslava / Patrick Süskind: Kontrabas
- 2015 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / František Švantner, Roman Polák: Nevesta hôľ
- 2015 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Ivan Stodola: Bačova žena
- 2015 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Karol Horák: Prorok Štúr a jeho tiene alebo Zjavenie, obetovanie a nanebovstúpenie proroka Ľudovíta a jeho učeníkov
- 2015 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Gioacchino Rossini: Figaro sem, Figaro tam
- 2015 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Tom Stoppard: Arkádia
- 2016 / Štátna opera Banská Bystrica / Ján Cikker: Juro Jánošík
- 2016 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave / Woody Allen: Urbánny sexualizmus
- 2017 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Péter Esterházy: Mercedes Benz
- 2017 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Giacomo Puccini: Triptych
- 2017 / Letné shakespearovské slávnosti, Bratislava / William Shakespeare: Komédia omylov
- 2017 / Slovenské komorné divadlo Martin / Anton Pavlovič Čechov: Višňový sad
- 2018 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Henrik Ibsen: Hedda Gablerová
- 2018 / Divadlo Andreja Bagara v Nitre / Honoré de Balzac, Daniel Majling, Roman Polák: Otec Goriot
- 2018 / Mestské divadlo Pavla Országha Hviezdoslava, Bratislava / Moliére: Cirkus Scapin
- 2018 / Národní divadlo moravskoslezské Ostrava / Giacomo Puccini: Triptych: Suor Angelica, Il tabarro, Gianni Schicchi
- 2019 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Aľa Rachmanovová, Roman Polák: Ruské denníky
- 2019 / Štátne divadlo Košice / Camille Saint-Saëns, Ferdinand Lemaire: Samson a Dalila
- 2021 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Roman Polák: Scény zo života režiséra (Ingmara Bergmana)
- 2021 / Komorní scéna Aréna Ostrava / Eugen Gindl: Karpatský thriller
- 2022 / Divadlo ASTORKA Korzo ´90, Bratislava / Roman Polák: Ďakujem, že si ma zabil!
- 1997 / DOSKY (Divadelné ocenenie sezóny) – Cena za najlepšiu réžiu sezóny; za inscenáciu Les v Divadle ASTORKA Korzo 90´
- 1997 / DOSKY – Cena za najlepšiu inscenáciu sezóny; za inscenáciu Les Divadla ASTORKA Korzo 90´
- 2005 / Cena Literárneho fondu za divadelnú a rozhlasovú tvorbu za výnimočnú úpravu hry Play Gorkiy alebo Letní hostia.
- 2006 / Cena Krištáľové krídlo v kategórii film a divadlo
- 2006 / DOSKY – Cena za najlepšiu réžiu sezóny; za inscenáciu Ivanov v Slovenskom komornom divadle v Martine
- 2006 / DOSKY – Cena za najlepšiu inscenáciu sezóny; za inscenáciu Ivanov Slovenského komorného divadla v Martine
- 2009 / DOSKY – Cena za najlepšiu réžiu sezóny; za inscenáciu Anna Kareninová v Činohre Slovenského národného divadla
- 2009 / Cena Nadácie Tatrabanky v kategórii divadlo; za činohernú inscenáciu Anna Kareninová
- 2010 / DOSKY – Cena za najlepšiu réžiu sezóny; za inscenáciu Mizantrop v Slovenskom komornom divadle v Martine
- 2011 / Cena Ministra kultúry SR v oblastiach profesionálneho umenia za rok 2010 udelená za réžiu inscenácie hry Dušana Mitanu Koniec hry a Molièrovej hry Mizantrop s prihliadnutím na ďalšiu režijnú tvorbu z predchádzajúcich rokov
- 2013 / Cena Nadácie Tatrabanky za umenie, za réžiu a spoludramatizáciu románu Bratia Karamazovovci
- 2014 / Cena Literárneho fondu za réžiu inscenácie hry Karpatský triler v Slovenskom národnom divadle a za réžiu inscenácie hry Potkany v Divadle Andreja Bagara v Nitre
- 2017 / DOSKY v kategórii Mimoriadny počin v oblasti činohry pre inscenáciu Mercedes benz
- 2017 / Cena Literárneho fondu za celoživotné dielo