Soňa Ferancová
Profil
Soňa Ferancová v roku 1993 ukončila štúdium divadelnej réžie na VŠMU pod pedagogickým vedením Petra Mikulíka. Už počas štúdia zarezonovala jej inscenácia hry Jeana Geneta Slúžky, ktorú vytvorila v roku 1992 v ateliéri Divadelnej fakulty JAMU ako hosťujúca režisérka. Počas štúdia sa zúčastnila Medzinárodného festivalu vysokých škôl v Moskve a v Berlíne a Medzinárodného divadelného workshopu v meste Besançon vo Francúzsku. V rokoch 1994 – 1995 pôsobila ako interná režisérka v Divadle Jána Palárika v Trnave, kde vytvorila inscenácie, ktoré sa stretli so značným ohlasom (J. Mahen: Stroskotanci v manéži, 1994; A. P. Čechov: Tri sestry, 1994). Od roku 1995 pracuje v slobodnom povolaní a spolupracuje s rôznymi slovenskými divadlami: DJP Trnava, DAB Nitra, Divadlo GUnaGU, Divadlo Aréna, Divadlo ASTORKA Korzo ´90, SND. Jej inscenácie boli viackrát nominované na ocenenie Dosky. Pravidelne spolupracuje so Slovenským rozhlasom a televíziami. Ako režisérka pripravila celovečerný dokumentárny film Národné o sťahovaní SND z historickej budovy do novostavby na Pribinovej ulici. Od roku 2006 do roku 2010 režírovala magazín Umenie (RTVS).
Soňu Ferancovú možno zaradiť medzi strednú generáciu slovenských činoherných režisérok. Realizovala vyše dvadsať divadelných inscenácií a viaceré z nich zaujali divákov i divadelných kritikov (W. Shakespeare: Hamlet, 1993; A. P. Čechov: Tri sestry, 1994; J. Mahen: Stroskotanci v manéži, 1994; H. Müller: Kvarteto, 2001). Patrí k osobnostiam s vyhraneným názorom na divadlo a so zmyslom pre originálne neklasické divadelné postupy (herecká a vizuálna štylizácia, metaforickosť), ktoré uplatňuje najmä pri inscenovaní súčasnej drámy. Mnohokrát zásadne posúva možnosti chápania pojmu divadlo a kategórie divadelný. Zaujímajú ju prevažne texty, ktoré dávajú priestor ďalšej interpretácii. Často preto texty vníma ako predlohu, ktorej motívy môže následne rozvíjať. Vo výbere inscenovaných titulov prevažujú hry, v ktorých dominujú témy s dôrazom na vnútorný svet človeka a jeho problémy (H. Müller: Kvarteto, 2001; Y. Reza: Boh masakra, 2007; M. von Mayenburg: Ksicht, 2010; P. Quilter: Opona hore, 2017). Soňa Ferancová sa ako režisérka neuzatvára pred žiadnym divadelným žánrom, i keď v posledných rokoch inklinuje najmä ku komédii. V režisérskej pozícii uviedla aj hry, na ktorých sa autorsky podieľala: Soňa Ferancová – Oľga Belešová: Pravdivý príbeh Oľgy B., ženy so zlatými rukami, 1998; Soňa Ferancová – Peter Pavlac: Hotline, 2004; Soňa Ferancová – Laci Strike: Romea a Julio, 2013. Medzi najvýraznejšie črty jej režijného rukopisu patrí štylizácia hereckého konania, gesta i slovného prejavu, bohatá imaginatívnosť, výtvarná sýtosť a presnosť v detailoch či už vo výtvarnej, hudobnej alebo svetelnej zložke inscenácie. Pomocou výtvarných prvkov buduje atmosféru inscenácie.
Soňu Ferancovú možno označiť za režisérku so silným estetickým cítením, ktorej inscenácie majú intelektuálnu hĺbku a problémovú zložitosť.
- 1990 / Divadelné štúdio VŠMU, Bratislava / Alexander Serafimovič: Meniny v devätnástom
- 1991 / Divadelné štúdio VŠMU, Bratislava / Boris Vian: Budovatelia ríše
- 1992 / JAMU Brno, Divadelné štúdio VŠMU, Bratislava / Jean Genet: Slúžky
- 1993 / Centrum experimentálního divadla, Brno / William Shakespeare: Hamlet
- 1994 / Trnavské divadlo / Jiří Mahen: Stroskotanci v manéži
- 1994 / Trnavské divadlo / Anton Pavlovič Čechov: Tri sestry
- 1996 / Divadlo Andreja Bagara v Nitre / Johann Nepomuk Nestroy: Povraz s jedným koncom
- 1997 / Divadlo Andreja Bagara v Nitre / VHV: Záveje
- 1998 / GUnaGU, Bratislava / Soňa Ferancová, Oľga Belešová: Pravdivý príbeh Oľgy B., ženy so zlatými rukami
- 2001 / Divadlo ASTORKA Korzo ´90, Bratislava / Heiner Müller: Kvarteto
- 2004 / Štúdio 12, Bratislava / Soňa Ferancová, Peter Pavlac: Hotline
- 2007 / Divadlo Aréna, Bratislava / Yasmina Reza: Boh masakra
- 2008 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Iveta Horváthová (Škripková): Fetišistky
- 2009 / Divadlo Aréna, Bratislava / Liz Lochhead: Perfect days
- 2010 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Marius von Mayenburg: Ksicht
- 2010 / Divadlo Aréna, Bratislava / Terry Johnson: Absolvent
- 2013 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Soňa Ferancová, Laci Strike: Romea a Julio
- 2015 / Divadlo Aréna, Bratislava / Pam Valentine: Medzi nebom a zemou
- 2016 / Divadlo Andreja Bagara v Nitre / Mark Haddon, Simon Stephens: Podivný prípad so psom
- 2016 / Divadlo ASTORKA Korzo ´90, Bratislava / Albert R. Gurney: Sylvia
- 2016 / Divadlo GUnaGU, Bratislava / Viliam Klimáček: Muži sa minuli (Dáša, Rút & Sisa)
- 2017 / Divadlo Aréna, Bratislava / Peter Quilter: Opona hore
- 2017 / Divadlo GUnaGU, Bratislava / Viliam Klimáček: Raj je iba eden (muzikál bez hudby)
- 2018 / Bábkové divadlo na rázcestí v Banskej Bystrici / Václav Havel: Motýľ na anténe
- 2019 / Teatro Wüstenrot, Bratislava / Neil Simon: Milenec
- 2019 /Slovenské národné divadlo, Bratislava / Ján Stacho: Šmátranie v širočine
- 2021 / Bábkové divadlo na Rázcestí, Banská Bystrica / István Tasnádi: Cyber Cyrano
- 2021 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Florian Zeller: Matka
- 2001 / DOSKY – Cena v kategórii Najlepší mužský herecký výkon sezóny pre herca Adyho Hajdu v inscenácii Kvarteto
- 2016 / DOSKY – Cena v kategórii Objav sezóny pre herca Tomáša Tureka v inscenácii Podivný prípad so psom