Juraj Bielik
Profil
Juraj Bielik (1985) absolvoval divadelnú réžiu na Vysokej škole múzických umení v Bratislave v ročníku prof. Vladimíra Strniska inscenáciou hry A. N. Ostrovského Nemá kocúr večne hody (2008). V roku 2012 ukončil na VŠMU doktorandské štúdium. Na škole vytvoril režijný a režijno-dramaturgický tandem so spolužiakom Antonom Korenčim. V bratislavských divadlách Divadlo a.ha a Divadlo Malá scéna STU vytvorili, najmä s hercami a herečkami, s ktorými absolvovali štúdium, inscenácie F. Bruckner: Choroba mladosti (2009), J. Bielik – A. Korenči: PIAF (2010), L. Brutovský: Na obed, W. Schwab: Prezidentky (2010), W. Schwab: Ľudorezy, Aristofanes: Lýsistrata (2012), A. Jarry: Kráľ Ubu (2013) a muzikál D. Ursiniho a A. Vášovej: Peter a Lucia (2013).
Od roku 2011 hosťoval v Divadle Jána Palárika v Trnave. V rokoch 2017 a 2018 tam bol interným režisérom a následne v rokoch 2019 až 2022 umeleckým šéfom. V rokoch 2020 až 2021 bol poverený jeho riadením. Pripravoval tu prevažne komédie – M. Camolleti: Tri letušky v Paríži (2012), N. Machiavelli: Mandragora (2014), G. Feydeau: Ach tie ženy, ach tí muži (2015), C. Goldoni: Sluha dvoch pánov (2016), F. Veber: Drahý špás (2019), ale naštudoval aj Molièrovho Mizantropa (2021), Pavučinu Agathy Christie a svoje pôsobenie v tomto divadle zakončil inscenáciou hry Williama Shakespeara Troilos a Kressida (2022).
Hosťoval vo viacerých slovenských divadlách (Divadlo Aréna Bratislava, Divadlo Andreja Bagara Nitra, Štátne divadlo Košice, Spišské divadlo a ďalšie), kde inscenoval prevažne komédie alebo pracoval na inscenácii ako dramaturg či autor hudby. V niekoľkých inscenáciách bol aj hudobným interpretom.
Tvorí aj pre deti. S A. Korenčim naštudoval rozprávky J. Bielik – A. Korenči: Mala morská víla (Divadlo a.ha, 2009) a P. Dobšinský – J. Bielik – A. Korenči: Mechúrik-Koščúrik (SND, 2011), A. Lobel – J. Bielik – A. Korenči: Kvak a Čľup (BBD, 2014) a samostatne tri hry Ulricha Huba: Traja tučniaci (DJP, 2012), Zvieratká na letisku (Aréna, 2019) a Tučniaky koláče nepečú (Aréna, 2023).
V rokoch 2010 až 2013 bol pedagógom herectva na bratislavskom Konzervatóriu (dnes Konzervatórium, Tolstého 11, Bratislave). V rokoch 2012 – 2015 a znova od roku 2024 pôsobí ako odborný asistent na Katedre réžie a dramaturgie DF VŠMU.
Preložil niekoľko divadelných hier z angličtiny – George Van Houst: Bankári, Agatha. Christie: Pavučina, Nassim Soleimanpour: White Rabbit Red Rabbit. Spolupracoval aj so slovenským rozhlasom, kde tvoril ako režisér, ale i ako herec. Pracuje aj ako lektor workshopov a porotca súťaží neprofesionálnych divadiel.
Juraj Bielik sa ako režisér do povedomia dostal už počas vysokoškolských štúdií. Spolu so spolužiakom Antonom Korenčim a ročníkom herectva pod vedením Ingrid Timkovej vytvorili generačné združenie, ktoré v tvorbe pokračovalo aj po absolutóriu. Priestor im vytvorilo Divadlo a.ha v Bratislave, ktoré neskôr pokračovalo pod názvom Malá scéna STU (v budove na Dostojevského rade, ktorá patrí Slovenskej technickej univerzite).
Bielik v tomto období pracoval v režijnom tandeme s Antonom Korenčim a spolu vytvorili inscenácie často vnímané ako provokatívne. Boli postavené na vyhrotení existenciálnej situácie, disfunkčných a hypersexualizovaných vzťahov. Režiséri viedli hercov k expresivite výrazu a čiastočne aj grotesknosti. Naopak, v inscenáciách pre deti, ktoré pripravili v tandeme, smerovali k naivite a prostoduchosti.
Hudobné vzdelanie získal Juraj Bielik na základnej umeleckej škole a rozvíja ho interpretáciou aj komponovaním. Ako hudobník spolupracuje s viacerými režisérmi. Hudobná zložka zohráva v jeho inscenáciách dôležitú rolu. Dokáže v prospech javiskového diela zužitkovať, ak herci a herečky ovládajú hru na nástroji. Platí to v inscenáciách pre dospelých aj v inscenáciách pre deti, a to v prvej fáze jeho tvorby, aj počas pôsobenia v Divadle Jána Palárika v Trnave. Tu už pracoval ako samostatný režisér a inscenoval predovšetkým komédie. Aj pri realizácii textu s menším potenciálom dokázal ustriehnuť mieru – vyhýbať sa trápnosti, gýčovosti a vulgárnosti.
Oblúk Bielikovej tvorby je cestou od etapy s Antonom Korenčim po absolvovaní školy, keď pár rokov udržiavali úzky umelecký kontakt s konškolákmi, až po samostatné inscenácie a stabilné obdobie v DJP Trnava, kde bol režisérom divácky obľúbených titulov. Ako hosťujúceho režiséra ho oslovujú najmä na tvorbu komédií, zaujal napríklad inscenáciou hry Mariusa von Mayenburga Perplex (2023) v Národnom divadle Košice.
(autorka hesla: Lenka Dzadíková, publikované online 1.12.2025)
- 2007 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave / Eugène Labiche: Gramatika
- 2009 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave / Alexander Nikolajevič Ostrovskij: Nemá kocúr večne hody
- 2009 / Divadlo a.ha., Bratislava / Ferdinand Bruckner: Choroba mladosti
- 2009 / Divadlo a.ha., Bratislava / Juraj Bielik, Anton Korenči ml.: Malá morská víla
- 2010 / Divadlo a.ha., Bratislava / Juraj Bielik, Anton Korenči ml.: PIAF
- 2010 / Divadlo a.ha., Bratislava / Werner Schwab: Prezidentky
- 2010 / Divadlo Malá scéna STU, Bratislava / Hans Christian Andersen: Snehová kráľovná
- 2010 / Divadlo Malá scéna STU, Bratislava / Lukáš Brutovský: Na obed
- 2011 / Divadlo Jána Palárika v Trnave / Benjamín Škreko: Parva Roma
- 2011 / Divadlo Malá scéna STU, Bratislava / Werner Schwab: Ľudorezy
- 2011 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Pavol Dobšinský, Juraj Bielik, Anton Korenči: Mechúrik-Koščúrik
- 2012 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave / Max Frisch: Don Juan a láska ku geometrii
- 2012 / Divadlo Jána Palárika v Trnave / Ulrich Hub: Traja tučniaci
- 2012 / Divadlo Malá scéna STU, Bratislava / Aristofanes: Lýsistrata
- 2012 / Divadlo Jána Palárika v Trnave / Marc Camoletti: Tri letušky v Paríži
- 2013 / Divadlo Aréna, Bratislava / Patrick Marber: Closer (Na dotyk)
- 2013 / Divadlo Malá scéna STU, Bratislava / Alfred Jarry: Kráľ Ubu
- 2013 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave / Peter Shaffer: Čierna komédia
- 2013 / Mestské divadlo P. O. Hviezdoslava, Bratislava / Ján Solovič: Plné vrecká peňazí
- 2013 / Divadlo Malá scéna STU, Bratislava / Romain Rolland: Peter a Lucia
- 2014 / Bratislavské bábkové divadlo, Bratislava / Arnold Lobel: Kvak a Čľup
- 2014 / Divadlo Jána Palárika v Trnave / Johann Nepomuk Nestroy: Opica a ženích
- 2014 / Divadlo Aréna, Bratislava / Martin Casella: Írska kliatba
- 2014 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / Anna Petrželková, Petr Maška, Kamil Žiška, Ján Luterán, Miro Dacho, Sláva Daubnerová, Michal Ditte, Lukáš Brutovský, Anton Korenči ml., Juraj Bielik, Anna Saavedra, Júlia Rázusová, Daniel Majling: Desatoro
- 2014 / Divadlo Jána Palárika v Trnave / Niccolò Machiavelli: Mandragora
- 2015 / Mestské divadlo P. O. Hviezdoslava, Bratislava / György Spyró: Sladký domov
- 2015 / Divadlo Jána Palárika v Trnave / Georges Feydeau: Ach tie ženy, ach tí muži
- 2016 / Divadlo Aréna, Bratislava / Sarah Ruhl: Vibrator-Play
- 2016 / Divadlo DIVA, Bratislava / René Freund: Zlatá baňa
- 2016 / Divadlo Jána Palárika v Trnave / Carlo Goldoni: Sluha dvoch pánov
- 2017 / Divadlo Aréna, Bratislava / Dennig Constante: Extasy Show
- 2017 / Divadlo Jána Palárika v Trnave / Marius von Mayenburg: Plastický obraz
- 2017 / Divadlo Aréna, Bratislava / George Van Houst: Bankári
- 2018 / Štátne divadlo, Košice / Adriana Krúpová: Ešte sa to dá zachrániť
- 2017 / Divadlo Jána Palárika v Trnave / Clemente Cristina: Rodinný parlament
- 2018 / Spišské divadlo, Spišská Nová Ves / Molière: Lekárom proti svojej vôli
- 2018 / Divadlo Andreja Bagara v Nitre / Georges Feydeau: Dámsky krajčír
- 2019 / Divadlo Jána Palárika v Trnave / Francis Veber: Drahý špás
- 2019 / Divadlo Jána Palárika v Trnave / Tracy Letts: Protokol
- 2019 / Divadlo Aréna, Bratislava / Thomas Vinterberg – Mogens Rukov: Na mol
- 2019 / Divadlo Aréna, Bratislava / Ulrich Hub: Zvieratká na letisku
- 2021 / Divadlo Jána Palárika v Trnave / Molière: Mizantrop
- 2022 / Divadlo Jána Palárika v Trnave / Agatha Christie: Pavučina
- 2022 / Divadlo Jána Palárika v Trnave / William Shakespeare: Troilos a Kressida
- 2023 / Divadlo Aréna, Bratislava / Ulrich Hub: Tučniaci koláče nepečú
- 2023 / Národné divadlo Košice / Marius von Mayenburg: Perplex
- 2024 / Divadlo A- Ačko Košice / Andrej Palko: Kraslica & Slatinský
- 2009 / Cena predsedu poroty Zdeňka Hořínka na festivale Zlomvaz 2009 za inscenáciu Nemá kocúr večne hody
- 2009 / ocenenie za najlepšiu inscenáciu na festivale Roma Teatro Festival 2009 za inscenáciu Nemá kocúr večne hody
- 2011 / Prémia Literárneho fondu za réžiu inscenácie Ľudorezy alebo moja pečeň stratila zmysel
- 2014 / Režijná spolupráca na inscenácii Desatoro (SND), ktorá získala ocenenie DOSKY za Objav sezóny