Eva Kudláčová Rácová
Profil
Eva Kudláčová-Rácová vyštudovala scénografiu a kostýmové výtvarníctvo na Vysokej škole múzických umení v Bratislave pod vedením Aleša Votavu, neskôr Milana Čorbu a Jozefa Cillera. Absolvovala stáž na Akadémii výtvarných umení vo Varšave. Od roku 2001 pôsobí ako kostýmová a scénická výtvarníčka v divadlách na Slovensku a v zahraničí. Spolupracovala s divadlami v Bratislave – Slovenské národné divadlo, Divadlo ASTORKA Korzo ´90, Divadlo Aréna, so Štátnym divadlom Košice (dnes Národné divadlo Košice), Divadlom Štúdio tanca v Banskej Bystrici a ďalšími. Najčastejšie tvorí v Mestskom divadle Žilina. V zahraničí spolupracovala napríklad s českým Národným divadlom, pražskými Dejvickým divadlom, Divadlom Na zábradlí či s divadlom Maison de la Poésie v Paríži. Od roku 2002 pôsobí aj ako televízna a filmová kostýmová výtvarníčka. Vytvorila napríklad kostýmy pre film Nebo, peklo, zem v réžii Laury Sivákovej či Démoni v réžii Róberta Švedu.
Eva Kudláčová-Rácová patrí k scénickým a kostýmovým výtvarníčkam, pre ktoré je príznačný minimalizmus. Jej výtvarný rukopis je charakteristický geometrickou presnosťou a scénografickou jednoduchosťou.
V jej poetike je tiež prítomné prelínanie imaginárneho a reálneho sveta. V inscenácii Mirákulus (Štúdio tanca, Banská Bystrica, 2004) tvoril základ scény kruh z kameňov a optické zväčšenie dosiahla výtvarníčka prostredníctvom modrého prežiareného zadného horizontu. Pre výtvarný koncept Neviny (SND, Bratislava, 2016) navrhla veľkú dieru uprostred javiska a záves z reťazí v pozadí a pracovala s témami, ako napríklad smrť, samovražda a bezvýchodiskovosť. V inscenácii Madame Bovary (SND, Bratislava, 2013) sa morálny úpadok hlavnej hrdinky pretavil aj do výtvarného riešenia – počiatočná veľkoleposť sa postupne mení na prázdny priestor (strhnutie výplne zo stien, spúšťanie fragmentov trámov).
Pre jej rukopis je typická eliminácia všetkého rušivého a ozdobného. Preferuje, keď je priestor vyčistený od farby, preto s ňou pracuje minimálne. To naznačuje aj výtvarné riešenie v inscenácii Niekto príde (Mestské divadlo Žilina, 2021), pre ktoré je príznačná sterilita. Na scéne sa vyníma veľká maketa domu zostavená z úzkych vertikálne uložených drevených dosiek. Premietajú sa tam detaily tváre a zábery mora. Pocit intimity vytvorila výtvarníčka v inscenácii Táto izba sa nedá zjesť (Mestské divadlo Žilina, 2023) tým, že zrušila priestor medzi javiskom a hľadiskom. Diváci sedia na scéne a pred nimi je umiestnená zrkadlová stena. Strohý prístup zvolila aj v prípade inscenácie Ilúzie (Mestské divadlo Žilina, 2015). Zadná časť javiska je ponorená v tme, zatiaľ čo na prednej časti sa nachádzajú vysunuté plošiny, ktoré sú ústredným prvkom scénického diania.
V tvorivom inscenačnom procese spolupracuje najmä s manželom, režisérom Eduardom Kudláčom, ktorý preferuje inscenovanie súčasných hier svetových autorov (Dea Loher, Ivan Vyrypajev, Roland Schimmelpfennig) a nekonvenčnú interpretáciu prozaických textov. Medzi jej ďalších spolupracovníkov patria režisér Marián Amsler a režisérky Valeria Schulczová a Soňa Ferancová.
(autorka hesla: Miroslava Košťálová)
- 2000 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave / kostýmové návrhy / William Shakespeare: Márna lásky snaha, réžia: Jozef Koleják
 - 2000 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave / scénické a kostýmové návrhy / William Shakespeare: Troilos a Kressida, réžia: Jakub Nvota
 - 2001 / Divadlo ASTORKA Korzo ´90, Bratislava / scénické a kostýmové návrhy / Heiner Müller: Kvartet, réžia: Soňa Ferancová
 - 2001 / Štúdio L + S, Bratislava / výtvarná spolupráca / Jakub Nvota, Kamil Žiška: Noc ako na dlani I., réžia: Jakub Nvota, Kamil Žiška
 - 2002 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave / scénické a kostýmové návrhy / Pablo Neruda: Sláva a smrť Joaquína Murietu, réžia: József Czajlik
 - 2002 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave / scénické a kostýmové návrhy / Marius von Mayenburg: Paraziti, réžia: Maja Hriešik, Roman Olekšák
 - 2002 / Štúdio L + S, Bratislava / výtvarná spolupráca / Jakub Nvota, Kamil Žiška: Noc ako na dlani II., réžia: Jakub Nvota, Kamil Žiška
 - 2002 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave a Štúdio 12, Bratislava / scénické a kostýmové návrhy / Oľa Muchinová: Táňa – Táňa, réžia: Marián Amsler
 - 2002 / Divadlo Andreja Bagara v Nitre / scénické a kostýmové návrhy / Petr Zelenka: Príbehy obyčajného šialenstva, réžia: Svetozár Sprušanský
 - 2003 / Divadlo GUnaGU, Bratislava / scénické návrhy / Karol Vosátko: Modelky, réžia: Karol Vosátko
 - 2003 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave / scénické a kostýmové návrhy / Alexej Slapovskij: Klinč, réžia: Maja Hriešik
 - 2003 / Divadlo Aréna, Bratislava / scénické a kostýmové návrhy / David Gieselmanny: Pán Kolpert, réžia: Marián Amsler
 - 2003 / HaDivadlo, Brno, Česká republika / kostýmové návrhy / Witold Gombrowicz: Yvonna, princezná Burgundánská, réžia: Valeria Schulczová
 - 2003 / Théâtre Maison de la Poésie, Paríž, Francúzsko / Tadeusz Rózewicz: Naša malá stabilizácia, réžia: Łukasz Kos
 - 2003 / AMU HAMU Studio TON Praha, Česká republika / scénické návrhy / Troje s tri krajine (Traja z troch krajín), choreografia: Tomáš Krivošík
 - 2004 / Štúdio tanca, Banská Bystrica / scénické a kostýmové návrhy / Sectio, choreografia: Zuzana Kozánková
 - 2004 / Štúdio tanca, Banská Bystrica / scénické a kostýmové návrhy / Mirákulus, choreografia: Katarína Zagorski
 - 2004 / Divadlo Andreja Bagara v Nitre / scénické a kostýmové návrhy / Igor Bauersima: norway.today, réžia: Vladislava Fekete
 - 2004 / Štúdio 12, Bratislava / scénické a kostýmové návrhy / Peter Pavlac, Soňa Ferancová: Hotline, réžia: Soňa Ferancová
 - 2005 / Balet Slovenského národného divadla, Bratislava / kostýmové návrhy / Mário Radačovský: Zmena..., réžia: Mário Radačovský
 - 2005 / Divadlo Aréna, Bratislava / scénické a kostýmové návrhy / Falk Richter: Boh je DJ, réžia: Marián Amsler
 - 2005 / Divadlo Aréna, Bratislava / scénické a kostýmové návrhy / Eric-Emmanuel Schmitt: Oskar a dáma v ružovom, réžia: Juraj Johanides
 - 2005 / Divadlo bez domova, Bratislava / scénické a kostýmové návrhy / Anna Grusková, Uršuľa Kovalyk: Krvavý kľúč
 - 2005 / Divadlo Ponec Praha, Česká republika / scénické návrhy / Milan Kozánek: Omša (Mše), choreografia: Milan Kozánek
 - 2005 / Divadlo Na zábradlí Praha, Česká republika / kostýmové návrhy / Iva Volánková: Barbíny, réžia: Valeria Schulczová
 - 2005 / Dejvické divadlo Praha, Česká republika / scénické návrhy / Isaac Bashevis Singer, Karel František Tománek: Love Story, réžia: Marián Amsler
 - 2006 / Divadlo ASTORKA Korzo ´90, Bratislava / scénické a kostýmové návrhy / Roman Olekšák: Smajlíci, réžia: Maja Hriešik, Roman Olekšák
 - 2006 / Divadlo Andreja Bagara v Nitre / scénické a kostýmové návrhy / Neil LaBute: Tvar vecí, réžia: Maja Hriešik, Roman Olekšák
 - 2006 / Divadlo Andreja Bagara v Nitre / scénické a kostýmové návrhy / Trevor Griffiths: Šoumeni, réžia: Peter Mankovecký
 - 2006 / Činoherní studio v Ústí nad Labem, Česká republika / scénické návrhy / Anton Pavlovič Čechov: Tři sestry, réžia: Marián Amsler
 - 2007 / Divadlo Aréna, Bratislava / scénické a kostýmové návrhy / Michal Hvorecký: Plyš, réžia: Marián Amsler
 - 2007 / Divadlo Aréna, Bratislava / scénické a kostýmové návrhy / Yasmina Reza: Boh masakra, réžia: Soňa Ferancová
 - 2007 / Divadlo Andreja Bagara v Nitre / scénické a kostýmové návrhy / Július Barč-Ivan: Matka, réžia: Marián Amsler
 - 2007 / Balet Slovenského národného divadla, Bratislava / kostýmové návrhy / Mário Radačovský: Bolero a viac...Zmena, choreografia: Mário Radačovský
 - 2007 / Balet Slovenského národného divadla, Bratislava / kostýmové návrhy / Igor Holováč: Bolero a viac...Keď umenie znamená žiť, choreografia: Igor Holováč
 - 2007 / Debris Company, Bratislava / scénické a kostýmové návrhy / Maja Hriešik: Ortopoetikum, réžia: Maja Hriešik
 - 2007 / Artyci, Bratislava / scénické a kostýmové návrhy / Sui Generis, choreografia: Róbert Tirpák, Milan Kozánek, Zuzana Kozánková
 - 2008 / Činohra Slovenského národného divadla, Bratislava / scénické a kostýmové návrhy / Iveta Horváthová: Fetišistky, réžia: Soňa Ferancová
 - 2008 / Štúdio tanca, Banská Bystrica / scénické a kostýmové návrhy / Be Bop, réžia: Jozef Vlk
 - 2008 / Mestské divadlo Žilina / kostýmové návrhy / Sergi Belbel: Mobil, réžia: Eduard Kudláč
 - 2008 / Debris Company, Bratislava / kostýmové návrhy / Jozef Vlk: Hexen, réžia: Jozef Vlk
 - 2008 / Činohra Národního divadla Praha, Česká republika / scénické a kostýmové návrhy / Hans Christian Andersen: Sněhová královna, réžia: Zoja Mikotová
 - 2009 / Divadlo Aréna, Bratislava / scénické a kostýmové návrhy / Liz Lochhead: Perfect Days, réžia: Soňa Ferancová
 - 2009 / Činohra Slovenského národného divadla, Bratislava / scénické a kostýmové návrhy / David Geiselmann: Plantáž, réžia: Marián Amsler
 - 2009 / Mestské divadlo Žilina / scénické a kostýmové návrhy / Roland Schimmelpfennig: Žena z minulosti, réžia: Eduard Kudláč
 - 2009 / Západočeské divadlo Cheb, Česká republika / scénické a kostýmové návrhy / William Mastrosimone: Krajní meze, réžia: Valeria Schulczová
 - 2009 / Klicperovo divadlo Hradec Králové, Česká republika / scénické a kostýmové návrhy / Alena Šimůnková: Princ a chuďas, réžia: Zoja Mikotová
 - 2010 / Činohra Slovenského národného divadla, Bratislava / scénické a kostýmové návrhy / Marius von Mayenburg: Ksicht, réžia: Soňa Ferancová
 - 2010 / Činohra Slovenského národného divadla, Bratislava / scénické a kostýmové návrhy / Sarah Ruhlová: Mobil mŕtveho muža, réžia: Eduard Kudláč
 - 2010 / Debris Company, Bratislava / kostýmové návrhy / Jozef Vlk: MONO, réžia: Jozef Vlk
 - 2010 / Divadlo Aréna, Bratislava / scénické a kostýmové návrhy / Terry Johnson: Absolvent, réžia: Soňa Ferancová
 - 2010 / Mestské divadlo Žilina / scénické a kostýmové návrhy / Peter Handke: Podzemné blues, réžia: Eduard Kudláč
 - 2010 / Divadlo GUnaGU, Bratislava / scénické návrhy / Karol Vosátko: Modelky II., réžia: Karol Vosátko
 - 2011 / Mestské divadlo Žilina / scénické a kostýmové návrhy / Fiodor Michajlovič Dostojevskij: Idiot, réžia: Eduard Kudláč
 - 2011 / Slovenské komorné divadlo Martin / scénické a kostýmové návrhy / Kamil Žiška, Monika Michnová: Čím tichší tón, tým lepšie, réžia: Kamil Žiška
 - 2011 / Balet Slovenského národného divadla, Bratislava / kostýmové návrhy / 4men (Made in Slovakia), réžia: Šárka Ondrišová
 - 2011 / Mestské divadlo Žilina / scénické a kostýmové návrhy / Roland Schimmelpfennig: SEČ (Stredoeurópsky čas), réžia: Eduard Kudláč
 - 2011 / Debris Company, Bratislava / kostýmové návrhy / Private prisons, réžia: Jozef Vlk
 - 2012 / Činohra Štátneho divadla, Košice / scénické a kostýmové návrhy / Fiodor Michajlovič Dostojevskij: Zločin a trest, réžia: Eduard Kudláč
 - 2012 / Mestské divadlo Žilina / scénické a kostýmové návrhy / Viliam Klimáček: Beat (každý má svoj rytmus), réžia: Eduard Kudláč
 - 2012 / Činohra Štátneho divadla, Košice / scénické a kostýmové návrhy / Jonáš Záborský: Najdúch, réžia: Eduard Kudláč
 - 2012 / Mestské divadlo Žilina / scénické a kostýmové návrhy / Iva Klestilová: Ako v sistrách lístia svist, réžia: Eduard Kudláč
 - 2012 / Divadlo Alexandra Duchnoviča, Prešov / scénické a kostýmové návrhy / Fiodor Sologub: Úbohý čert, réžia: Eduard Kudláč
 - 2012 / Štúdio L + S, Bratislava / scénické a kostýmové návrhy / Peter Turrini: Hotovo. Schlusss..., réžia: Eduard Kudláč
 - 2013 / Mestské divadlo Žilina / scénické a kostýmové návrhy / Fiodor Michajlovič Dostojevskij: Zločin a trest, réžia: Eduard Kudláč
 - 2013 / Činohra Slovenského národného divadla, Bratislava / scénické a kostýmové návrhy / Gustave Flaubert: Madame Bovary, réžia: Eduard Kudláč
 - 2013 / Mestské divadlo Žilina / scénické a kostýmové návrhy / Dea Loher: Modrofúz (nádej žien), réžia: Eduard Kudláč
 - 2014 / Neskorý zber, Bratislava / kostýmové návrhy / Zámerné čakanie, réžia: kolektív
 - 2014 / Činohra Slovenského národného divadla, Bratislava / scénické a kostýmové návrhy / Ivan Vyrypajev: Ilúzie, réžia: Eduard Kudláč
 - 2014 / Mestské divadlo Žilina / scénické a kostýmové návrhy / Dea Loher: Zlodeji, réžia: Eduard Kudláč
 - 2014 / Mestské divadlo Žilina / scénické a kostýmové návrhy / Ivan Vyrypajev: Opití, réžia: Eduard Kudláč
 - 2014 / Štúdio L + S, Bratislava / scénické a kostýmové návrhy / Jevgenij Griškovec: Na východe nič nové, réžia: Eduard Kudláč
 - 2015 / Divadlo Jonáša Záborského, Prešov / scénické a kostýmové návrhy / Patrick Marber: Dílerova voľba, réžia: Marianna Luteránová
 - 2015 / Mestské divadlo Žilina / scénické a kostýmové návrhy / Ivan Vyrypajev: Ilúzie, réžia: Eduard Kudláč
 - 2015 / Mestské divadlo Žilina / scénické a kostýmové návrhy / Fiodor Michajlovič Dostojevskij: Besi I., réžia: Eduard Kudláč
 - 2015 / Činohra Národní divadlo Praha, Česká republika / scénické a kostýmové návrhy / Chanoch Levin: Strasti života, réžia: Eduard Kudláč
 - 2016 / Mestské divadlo Žilina / scénické a kostýmové návrhy / Roland Schimmelpfennig: Ídomeneus, réžia: Eduard Kudláč
 - 2016 / Činohra Slovenského národného divadla, Bratislava / scénické a kostýmové návrhy / Dea Loher: Nevina, réžia: Eduard Kudláč
 - 2016 / Divadlo Jonáša Záborského, Prešov / scénické a kostýmové návrhy P Zoltán Egressy: Odpískané, réžia: Marianna Luteránová
 - 2016 / Balet Slovenského národného divadla, Bratislava / scénické a kostýmové návrhy / BESS – Pocta Rudolfovi Labanovi, réžia: Šárka Ondrišová
 - 2016 / Divadlo Petra Bezruče, Ostrava, Česká republika / scénické a kostýmové návrhy / Mohamed Rouabhi: Fligny, koks a fachmani, réžia: Eduard Kudláč
 - 2017 / Mestské divadlo Žilina / scénické a kostýmové návrhy / Ivan Vyrypajev: Neznesiteľne dlhé objatia, réžia: Eduard Kudláč
 - 2017 / Mestské divadlo Žilina / scénické a kostýmové návrhy / Daniel Doubt: Vzkriesenie, réžia: Eduard Kudláč
 - 2018 / Činohra Slovenského národného divadla, Bratislava / scénické a kostýmové návrhy / Fiodor Michajlovič Dostojevskij: Krotká, réžia: Eduard Kudláč
 - 2018 / Divadlo Jonáša Záborského, Prešov / scénické návrhy / William Shakespeare: Veselé panie z Windsoru, réžia: Marianna Luteránová
 - 2018 / Městská divadla pražská, Rokoko Praha, Česká republika / scénické a kostýmové návrhy / Joël Pommerat: Snovusjednocení Korejí, réžia: Eduard Kudláč
 - 2018 / Divadlo pod Palmovkou, Praha, Česká republika / scénické a kostýmové návrhy / Caryl Churchill : Sedmé nebe, réžia: Eduard Kudláč
 - 2018 / Mestské divadlo Žilina / scénické a kostýmové návrhy / Mohamed Rouabhi: Triky, fet a makači, réžia: Eduard Kudláč
 - 2019 / Mestské divadlo Žilina / scénické a kostýmové návrhy / Miklós Forgács: Bezzubatá, réžia: Eduard Kudláč
 - 2019 / Mestské divadlo Žilina / scénické a kostýmové návrhy / Juli Zeh, Charlotte Roos: Žltá čiara, réžia: Eduard Kudláč
 - 2019 / Mestské divadlo Žilina / scénické a kostýmové návrhy / Roland Schimmelpfennig: Deň, keď som ja už viac nebol ja, réžia: Eduard Kudláč
 - 2020 / Štúdio L + S, Bratislava / scénické a kostýmové návrhy / Clément Michel: Účet, réžia: Jakub Nvota
 - 2021 / Mestské divadlo Žilina / scénické a kostýmové návrhy / Jon Fosse: Niekto príde, réžia: Eduard Kudláč
 - 2021 / Činohra Slovenského národného divadla, Bratislava / scénické a kostýmové návrhy / Caryl Churchill: Čaj a apokalypsa, réžia: Eduard Kudláč
 - 2021 / Mestské divadlo Pavla Országha Hviezdoslava, Bratislava / scénické návrhy / Oľga Feldeková: Sto bábik, réžia: Michal Spišák
 - 2021 / Mestské divadlo Žilina / scénické a kostýmové návrhy / Thomas Melle: Naše fotky, réžia: Eduard Kudláč
 - 2021 / Mestské divadlo Pavla Országha Hviezdoslava, Bratislava / scénické návrhy / Juraj Šebesta: Bratislava by night, réžia: Marianna Luteránová
 - 2021 / Mestské divadlo Pavla Országha Hviezdoslava, Bratislava / scénické návrhy / Michaela Zakuťanská: Lenivosť, réžia: Daša Krištofovičová
 - 2021 / Mestské divadlo Pavla Országha Hviezdoslava, Bratislava / scénické návrhy / Uršuľa Kovalyk: Opatruj sa, Júlia!, réžia: Kateřina Quisová
 - 2021 / Mestské divadlo Pavla Országha Hviezdoslava, Bratislava / scénické návrhy / Peter Scherhaufer: Cena za závisť, réžia: Marián Amsler
 - 2021 / Mestské divadlo Pavla Országha Hviezdoslava, Bratislava / scénické návrhy / Valeria Schulczová, Roman Olekšák: Experti, réžia: Valeria Schulczová
 - 2022 / Mestské divadlo Žilina / scénické a kostýmové návrhy / Astrid Saalbach: Kaderníčky, réžia: Eduard Kudláč
 - 2022 / Činohra Slovenského národného divadla, Bratislava / scénické návrhy / Valeria Schulczová: 24, réžia: Valeria Schulczová
 - 2023 / Divadlo Pavla Országha Hviezdoslava, Bratislava / scénické a kostýmové návrhy / kolektív autorov: Generácia Z: Fantomas, réžia: Valeria Schulczová
 - 2023 / Mestské divadlo Žilina / scénické a kostýmové návrhy / Nicol Hochholczerová: Táto izba sa nedá zjesť, réžia: Eduard Kudláč
 - 2023 / HaDivadlo, Brno, Česká republika / scénické a kostýmové návrhy / Sofija Andruchovyč: Požár v šťastném Rakousku, réžia: Eduard Kudláč
 - 2023 / Mestské divadlo Žilina / scénické a kostýmové návrhy / Miklós Forgács: Lilith, réžia: Eduard Kudláč
 - 2024 / Slovenské národné divadlo / scénické a kostýmové návrhy / Peter Pavlac: Akcia B – rozprávanie o mlčaní, réžia: Mariana Luteránová
 - 2024 / Mestské divadlo Žilina / scénické a kostýmové návrhy / kolektív: Toto je stred Európy, moja drahá!, réžia: Eduard Kudláč
 - 2024 / Divadlo Pavla Országha Hviezdoslava, Bratislava / scénické a kostýmové návrhy / Peter Scherhaufer: Spasiteľ z Dolných honov, réžia: Michal Spišák
 - 2024 / Mestské divadlo Žilina / scénické a kostýmové návrhy / text vygenerovaný umelou inteligenciou: Tretia verzia pravdy, réžia: Eduard Kudláč
 - 2024 / Divadlo Pavla Országha Hviezdoslava, Bratislava / scénické a kostýmové návrhy / Anna Grusková: Bratislavské srdce, réžia: Mariana Luteránová
 
Všetky inscenácie realizované v slovenských divadlách je možné vyhľadať v databáze Divadelného ústavu: https://etheatre.sk/du_vademecum/
Všetky inscenácie realizované v českých divadlách je možné vyhľadať v databáze Národního institutu pro kulturu: https://vis.idu.cz/
- 2004 / Dosky 2004 za kostýmy k inscenácii hry Davida Gieselmanna Pán Kolpert (Divadlo Aréna, Bratislava)