Juraj Poliak
Profil
Výtvarné vzdelávanie Juraja Poliaka začalo na žilinskej ľudovej škole umenia pod vedením Pavla Chomu. Vyštudoval Strednú umelecko-priemyselnú školu v Kremnici (1987) a Ateliér voľnej a farebnej grafiky pod vedením Vojtecha Kolenčíka na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (1997). Absolvoval aj študijné pobyty vo Francúzsku a Grécku. Pracoval ako umelec v slobodnom povolaní, najmä v oblasti grafického dizajnu, predovšetkým pre kultúrne inštitúcie. Venuje sa voľnej tvorbe, vlastným výstavným projektom, tvorbe expozícií a od roku 2011 aj divadelnej scénografii. Je členom voľného zoskupenia tvorcov Med a prach a výtvarnej skupiny Rôznakí.
Svoju výtvarnú tvorbu prezentoval na individuálnych a skupinových výstavách v slovenských a zahraničných galériách. Venuje sa aj dizajnu výstavných miestností a príprave stálych expozícií, napríklad pre Múzeum mincí a medailí v Kremnici. Pripravil výstavu pre BIBIANU, medzinárodný dom umenia pre deti v Bratislave (Čosi neuveriteľné! Fantastické cesty Baróna Prášila, 2010), bol členom kurátorského tímu slovenského pavilónu Pražského Quadriennale 2019 (Absence zázraků nás vyčerpává) a jeho objekt bol súčasťou výstavy Divadelného ústavu Ako sa hľadáme (2023). Unikátna je stála expozícia Bábky v podkroví zostavená zo scénografík (bábok, kostýmov, častí scén) zo šesťdesiatročnej histórie Bábkového divadla Žilina. Spolu s Petrom Moravčíkom a Michaelou Poliakovou ju navrhli a realizovali v Rosenfeldovom paláci v Žiline.
Spoločným znakom voľnej, výstavníckej aj scénografickej tvorby Juraja Poliaka je procesuálnosť. Jeho scénické výpravy sa vyznačujú použitím netradičných materiálov, náročnou, no dobre premyslenou technologickou stránkou, používa postupy akčnej scénografie, akčnej maľby a umenia performancie. Vo svojej prvej inscenácii Epos (BDŽ, 2011) vytvoril stenu v rozmere tri krát päť metrov zloženú z veľkých kociek. Jej konštrukcia uniesla hercov, ktorí po nej liezli, no v závere sa ľahko rozpadla na kúsky. Nasledovali ďalšie scény, ktoré výrazne prispeli k dramaturgickým zámerom danej inscenácie a prekvapovali svojou akčnosťou, procesuálnosťou. Súčasťou výpravy inscenácie Mojmír II. alebo Súmrak ríše (SND, Bratislava, 2015) bol veľký obraz s abstraktným kruhovým výjavom. Účinkujúci ho postupne strhali a pod ním sa objavil nápis v hlaholike, ktorý ale, ako výtvarnú metaforu faktu, že hlaholiku nahradila latinka, rýchlo zmazali. Do inscenácie Strašidlá (JD Komárno, 2022) navrhol Poliak deväť metrov dlhý stôl, ktorý prekryl obrusom z oloveného plechu, čím v rodinnej dráme podporil atmosféru ťažoby. Súčasťou inscenácie bola maketa domu, ktorá sa v závere zrútila – pomocou nainštalovaných servomotorov jej steny postupne padali.
Originálne riešenie navrhol pre inscenáciu Túžba po nepriateľovi (SND, Bratislava, 2017), kde použil organové píšťaly a spolu s autorom hudby a hercom Danielom Fisherom zostavil aj systém hrania na nich pomocou rúr z vysávačov a kompresora.
Juraj Poliak vystupuje aj ako performer – jeho akčná maľba bola súčasťou scénických diel zoskupenia Med a prach a inscenácie Iokasté (SKD Martin, 2023). Zakomponoval ju aj do inscenácie Zázraky pre Alicu (SDKS, Nitra, 2015), kde herci otláčali na papier obrázky zajaca či kráľovskej koruny. V inscenácii D1 /pracovný názov/ (SKD Martin, 2021) do výtvarnej tvorby zapojil všetkých hercov. Integrálnou súčasťou každého predstavenia bolo odlievanie písmen zo sadry. Účinkujúci herci a účinkujúce herečky písmená zavesili nad javisko a na konci vznikol nápis „Inscenácia bude hotová v roku 20...“.
Juraj Poliak spolupracuje s bábkovými, činohernými aj tanečnými divadlami. Silné väzby má aj s nezávislými súbormi. Do divadelnej tvorby vstúpil z inej oblasti, čo sa prejavuje na otvorenejšom hľadaní vyjadrovacích prostriedkov. Spolupracoval s režisérmi a režisérkami Rastislavom Ballekom, Lukášom Brutovským, Andrejom Kalinkom, Alenou Lelkovou, Jánom Luteránom, Júliou Rázusovou, Kamilom Žiškom, viacerými performermi, performerkami, tanečníkmi a tanečníčkami, participoval aj na rôznych experimentálnych či paradivadelných projektoch Divadla Pôtoň Bátovce a festivalu Kiosk Žilina.
Vychádzajúc z povahy svojej práce a vnímania scénografie ako akčného prvku vo viacerých prípadoch pretransformoval časti scén z derniérovanej inscenácie na výtvarné (výstavné) objekty. Iným príkladom posunu jeho diela medzi spôsobmi prezentovania je transformácia prvkov scény z inscenácie zoskupenia Odivo Stopy v pamäti (2017) na performatívnu inštaláciu počas festivalu Kiosk Pamäťové stopy (2022).
(autorka hesla: Lenka Dzadíková, publikované online 30. 12. 2024)
- 2011 / Bábkové divadlo Žilina / scéna / Ivan Martinka – Andrej Kalinka: Epos, réžia: Ivan Martinka, Andrej Kalinka
- 2012 / Bratislavské bábkové divadlo / scéna / Vladimir Oravsky – Kurt Peter Larsen: NAOZAJ alebo O chlapcovi, ktorý kreslil, réžia: Ivan Martinka, Andrej Kalinka
- 2013 / Národní divadlo moravskoslezské Ostrava, Česká republika / scéna / Jack Trevor Story: Trable s Harrym, réžia: Jakub Nvota
- 2014 / Divadlo loutek Ostrava, Česká republika / scéna / Martin Geišberg: Aika ze ztracené pohádky, réžia: Martin Geišberg
- 2014 / Med a prach / scéna / Andrej Kalinka – Ivan Martinka – Michal Mikuláš – Juraj Poliak: Domov Eros Viera, réžia: Ivan Martinka, Andrej Kalinka
- 2014 / Divadlo Alexandra Duchnoviča, Prešov / scéna / Eva Maliti-Fraňová: Krcheň Nesmrteľný, réžia: Alena Lelková
- 2015 / Slovenské národné divadlo / scéna / Viliam Klimáček: Mojmír II. alebo Súmrak ríše, réžia: Rastislav Ballek
- 2015 / Štúdio 12, Bratislava / scéna / Jana Juráňová: Misky strieborné, nádoby výborné, réžia: Alena Lelková
- 2015 / Staré divadlo Karola Spišáka v Nitre / scéna / Andrej Kalinka: Zázraky pre Alicu, réžia Andrej Kalinka
- 2015 / Slovenské národné divadlo / scéna / Jana Juráňová: Tichý bič, réžia: Alena Lelková
- 2016 / Slovenské národné divadlo / scéna / Júlia Rázusová – Zuzana Dzurindová – Kamil Žiška: Morálka 2000+, réžia: Alena Lelková, Júlia Rázusová, Kamil Žiška
- 2016 / Med a prach / scéna / Andrej Kalinka: Krása a hnus, réžia: Andrej Kalinka
- 2016 / Štátne divadlo Košice / scéna / Elaine Murphy: Moje baby, réžia: Alena Lelková
- 2017 / Slovenské národné divadlo / scéna / Bernhard Studlar: Túžba po nepriateľovi, réžia: Ján Luterán
- 2017 / Divadlo Pôtoň, Debris Company, Med a Prach a Sláva Daubnerová / objekty / kolektív autorov: Miracles, réžia: Iveta Ditte Jurčová, Andrej Kalinka, Jozef Vlk
- 2017 / Med a prach / objekty / Andrej Kalinka – Juraj Poliak: Temná noc +/- Obrazy pre srnky, réžia: Andrej Kalinka
- 2018 / Med a prach / scéna / Andrej Kalinka: EU.GENUS, réžia: Andrej Kalinka
- 2018 / Slovenské národné divadlo / scéna / Björnstjerne Martinius Björnson: Nad našu silu, réžia: Ján Luterán
- 2019 / Štátne divadlo Košice / scéna / Thomas Jensen: Adamove jablká, réžia: Ján Luterán
- 2020 / Štátne divadlo Košice / scéna / Hana Naglik: Jurgova Hana, réžia: Alena Lelková
- 2020 / Slovenské komorné divadlo Martin / scéna / George Orwell – Robert Icke – Duncan Macmillan: 1984, réžia: Rastislav Ballek
- 2021 / Slovenské komorné divadlo Martin / scéna / Lukáš Brutovský: D1 (Pracovný názov), réžia: Lukáš Brutovský
- 2021 / Divadlo Štúdio tanca, Banská Bystrica / scéna / Zebastián Mendéz Marín: Punk pajama party, réžia a choreografia: Zebastián Mendéz Marín
- 2022 / Odivo, Banská Bystrica / scéna / Mária Danadová – Monika Kováčová: Vnorená, réžia: Mária Danadová, Monika Kováčová
- 2022 / Divadlo ASTORKA Korzo ´90, Bratislava / scéna / Christopher Hampton: Jeden nemecký život, réžia: Alena Lelková
- 2022 / Jókaiho divadlo Komárno / scéna / Henrik Ibsen: Strašidlá, réžia: Lukáš Brutovský
- 2022 / ODIVO na festivale KIOSK Žilina / objekty / performatívna inštalácia Pamäťové stopy
- 2022 / Zebastian Méndez Marín, Lucia Kašiarova na festivale KIOSK Žilina / objekty / Exergonická odysea
- 2023 / Bábkové divadlo Žilina / scéna / Erlend Loe: Doppler, réžia: Ján Luterán
- 2023 / Mestské divadlo Žilina / scéna / Zuzana Palenčíková: Dušan Makovický sa obesil vo svojom rodnom dome, réžia: Rastislav Ballek
- 2023 / Spišské divadlo, Spišská Nová Ves / scéna / Alena Sabuchová – Lucia Mihálová: Šeptuchy, réžia: Mariana Luteránová
- 2023 / Slovácke divadlo Uherské Hradište / scéna / Emil František Burian: Láska, vzdor a smrt, réžia: Lukáš Brutovský
- 2024 / Slovenské národné divadlo / scéna / Lukáš Brutovský: Odliv, réžia: Lukáš Brutovský
- 2024 / Slovenské komorné divadlo Martin / scéna / Peter Lomnický: Kolesá/The Wheels, réžia: Jozef Vlk
- 2001 / Grand prize of the Ministry of national cultural heritage, International biennial of drawing and graphic art, Győr, Maďarsko
- 2007 / Honorary mention of the Jury, International biennial of drawing and graphic art, Győr, Maďarsko
- 2007 / Múzeum roku 2007 /expozícia Cesty zberateľstva pre NBS – Múzeum mincí a medailí Kremnica
- 2007 / Výročná cena časopisu Pamiatky a múzea / expozícia Cesty zberateľstva pre NBS – Múzeum mincí a medailí Kremnica
- 2015 / DOSKY 2015 / kategórie Najlepšia scénografia a Najlepšia inscenácia / inscenácia Mojmír II. alebo Súmrak ríše (SND)
- 2021 / Grand Prix a Cena bratislavského diváka / Festival Nová dráma/New drama / inscenáciu D1 (pracovný názov) (SKD Martin)