Jozef Ciller
Profil
Jozef Ciller je absolventom odboru divadelná scénografia na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Po skončení štúdia spolupracoval s viacerými divadlami vo vtedajšom Československu a participoval aj na zahraničných projektoch. V rokoch 1967 – 2020 pôsobil v Divadle slovenského národného povstania, resp. Slovenskom komornom divadle v Martine.
Je priekopníkom špecifickej akčnej scénografie, ktorá hľadala nové možnosti inscenovania, často aj v nedivadelných priestoroch poskytujúcich väčší kontakt s divákom. K tvorivému okruhu jeho režijných spolupracovníkov patrili Ľubomír Vajdička, Ewald Schorm, Miloš Horanský, Ivan Rajmont, Peter Scherhaufer, Miloš Hynšt, Jiří Menzl, Ivan Petrovický, Vladimír Strnisko, Roman Polák, Martin Huba, Marián Chudovský a ďalší. Ich rozmanitosť poukazuje na Cillerovu schopnosť kreatívne pracovať s typovo rôznorodými režisérskymi osobnosťami. Ako architekt a scénograf pracoval aj vo filme a televízii.
Začiatkom deväťdesiatych rokov nastúpil na Katedru scénografie Divadelnej fakulty VŠMU, na jej čele stál v rokoch 1990 – 2008. Počas tohto pôsobenia získal titul docenta a profesora. Samostatne vystavoval doma i v zahraničí, zúčastnil sa tiež na množstve medzinárodných scénografických výstav a za svoju tvorbu získal viacero prestížnych ocenení, vrátane dvoch zlatých a jednej striebornej medaily na Pražskom Quadrienalle. Je laureátom ocenenia Krištáľové krídlo za celoživotné dielo.
Jozef Ciller odmieta pojem „divadelná dekorácia“. Jeho poetika sa vyznačuje konceptuálnym videním dramatickej skutočnosti a objavovaním nových scénografických možností. Za základný a najdynamickejší výtvarný prvok scény považuje herca schopného priestor členiť, podľa potreby meniť, a tým mu dávať nové významy. S hercom počíta ako s dôležitým výtvarným komponentom. Už vo svojich profesijných začiatkoch vyvinul úsilie, aby sa základom jeho spolupráce s režisérom stalo hľadanie režijno-dramaturgickej koncepcie, pretože, ako sám tvrdí, „scénografia má inšpirovať herca, provokovať režiséra a prekvapovať diváka“. Jozef Ciller je považovaný za priekopníka špecifickej akčnej scénografie založenej na vzťahu herca a scénického prvku, ktorý v priebehu inscenácie fungoval ako dynamický znak v temporytme zmien determinovaných hereckou akciou. Ukážkovým príkladom je inscenácia Červený smiech (1975) uvedená v Divadle Husa na provázku v réžii Petra Scherhaufera, demonštrujúca interakciu herca a scénického prvku, ktorá v istom okamihu končí jeho likvidáciou, rozbitím drevenej skrine sekerou pred zrakmi divákov. Definoval javiskový priestor ako akčný v celej svojej podstate, čo ho ako scénického výtvarníka viedlo v mnohých prípadoch k aktívnej participácii na režijnej zložke. V spolupráci s Ľubomírom Vajdičkom postupne dochádzalo k oslabeniu „akčnosti“. Výtvarník sa čoraz intenzívnejšie začal prispôsobovať Vajdičkovej režijnej poetike, text nanovo reprodukovať, čo viedlo k aktívnej interpretácii významov v rámci ich vývoja. S invenčnými scénografickými riešeniami participoval aj na Vajdičkových nových interpretáciách slovenskej klasiky.
Jozef Ciller považuje pravdivosť za základný element divadla. Z tohto dôvodu sa jeho výtvarná poetika zakladá na reálnych predmetoch pochádzajúcich z bežného života, ktoré autenticitu podporujú. K typickým významotvorným prvkom patrí, okrem základného mobiliáru v podobe skrine či stola, predovšetkým stolička. Výtvarníka fascinuje najmä svojou nenápadnosťou, funkčnosťou a nadčasovosťou. Prostredníctvom nej dokáže scénický priestor členiť, vytvárať jeho napätie i atmosféru, určiť sociálne prostredie a takisto charakter postavy v dobovom kontexte. V inscenácii Meštiaci (SKD Martin, 2016) použil veľké množstvo stoličiek, pochádzajúcich z dávnych období, na základe ktorých menil v každom dejstve časový horizont deja. V inscenácii Pred odchodom na odpočinok (Astorka, Bratislava, 2006) pripomínali stoličky pomníky ľudí, ktorí zahynuli v koncentračných táboroch.
Za výrazný prvok možno takisto označiť drevené dosky, ktoré prostredníctvom Cillerových výtvarných koncepcií priniesli na javisko „dialektiku fantázie a reality“ a z hľadiska materiálu odkazujú na konvencie i avantgardu. Názorným príkladom je dnes už kultová inscenácia novely Františka Švantnera Nevesta hôľ v réžii Romana Poláka, v ktorej dominoval priestorovo rozľahlý scénický objekt vytvorený z drevených dosiek. Využitím prírodného dreveného materiálu s prvkami patiny scénograf symbolicky umiestnil dej príbehu do prostredia prírody, čím za asistencie svetelnej dramaturgie podporil expresionistický charakter predlohy. Spolupráca s režisérom Romanom Polákom vniesla do výtvarníkovej poetiky nový scénografický princíp pomenovaný ako „dynamický statizmus“. Jeho východiská sa zakladajú na priamom vzťahu dynamiky a pohybu so scénografiou a svetelným dizajnom. Išlo o akési opozitum voči akčnej scénografii.
Počas svojej dlhoročnej praxe sa Jozef Ciller niekoľkokrát konfrontoval s hrami ruského dramatika Antona Pavloviča Čechova. Hra Višňový sad sa na základe viacerých výtvarníkových realizácií napokon stala aj predmetom jeho inauguračnej práce s názvom Scénografia ako višňový sad (1995). Koncepcie vytvorené pre jednotlivé inscenácie definujú režijno-výtvarné gesto a spomedzi istého množstva interpretačných možností a variácií dodnes patria v slovenskom divadle k originálnym. V inscenácii Ivanov (DSNP Martin, 1976) v réžii Ľubomíra Vajdičku a Višňovom sade (DSNP Martin, 1979) v réžii Miloša Hynšta využil, v spojitosti s mobiliárom, ako jeden z hlavných scénických prostriedkov suché lístie. Prítomnosť lístia v oboch inscenáciách odkazovala na kolobeh ľudskej existencie, ktorý je nevyhnutne spojený s prírodou. Do scénickej realizácie Višňového sadu z roku 1979 navrhol tmavý priestor odkazujúci na symbol prázdnoty životov väčšiny aktérov, ktorí v ňom po celý čas manipulujú s cestovnými kuframi a taškami. Batožina v inscenácii predstavovala alúziu na efemérnosť času a bezcennosť vecí, ktoré po ľuďoch zostávajú. V poradí tretej inscenácii Višňového sadu (ND, Praha, 1984), zvolil Ciller ako základné východisko scénografickej koncepcie päť dverí predstavujúcich päť súžení ľudstva a zároveň päť dverí akejsi nebezpečnej Pandorinej skrinky. Dvere patria v Cillerovej výtvarnej poetike k takisto obľúbeným, hoci menej využívaným segmentom. V režijných interpretáciách, podobne ako aj vo vyššie zmienenom Višňovom sade, nadobúdajú rôzne významové konotácie.
Jozef Ciller patrí k osobitým tvorcom slovenskej divadelnej scénografie. Jeho scénografické koncepcie sa vyznačujú riešeniami, ktoré invenčne spájajú praktickosť a použiteľnosť systému pre samotných tvorcov, ako aj divákov. Jeho tvorivá činnosť okrem scénografickej tvorby zahŕňa kostýmovú tvorbu, dizajn či výstavy.
(autorka hesla: Nora Nagyová, publikované online 30. 12. 2024)
- 1967 / Divadlo Slovenského národného povstania Martin / scénické a kostýmové návrhy / Miroslav Krleža: Maškaráda – Salome, réžia: Pavol Haspra
- 1967 / Janáčkova akademie múzických umění Brno / scénické návrhy / Sofokles: Antigona, réžia: Zdeněk Pospíšil
- 1967 / Slovácke divadlo Uherské Hradište / scénické návrhy / Alexander Sergejevič Puškin – Jaroslav Janovský: Evžen Oněgin, réžia: Artur Morten
- 1967 / Satirické divadlo Večerní Brno / scénické a kostýmové návrhy / Jiří Robert Pick: Romeo i Julie, réžia: Peter Scherhaufer
- 1968 / Divadlo Slovenského národného povstania Martin / scénické a kostýmové návrhy /Pavol Országh Hviezdoslav: Herodes a Herodias, réžia: Ivan Petrovický
- 1968 / Mahenovo nedivadlo Husa na provázku Brno / scénické a kostýmové návrhy / Anton P. Čechov – Peter Scherhaufer: Tři sestry / Umění platit své dluhy, réžia: Peter Scherhaufer
- 1968 / Satirické divadlo Večerní Brno / scénické a kostýmové návrhy / Vladimír Škutina: Procesy(í), réžia: Peter Scherhaufer
- 1969 / Divadlo Slovenského národného povstania Martin / scénické návrhy / Słavomir Mrożek: Tango, réžia: Stanislav Párnický
- 1969 / Mahenovo nedivadlo Husa na provázku Brno / scénické a kostýmové návrhy / Souchop Josef: Můj rozkaz zní, réžia: Otto Horn Valencia [Peter Scherhaufer]
- 1969 / Divadlo E. F. Buriana Praha / scénické a kostýmové návrhy / Georg Büchner: Leonce a Lena, réžia: Peter Scherhaufer
- 1969 / Divadlo Husa na provázku Brno / scénické a kostýmové návrhy / Miloš Pospíšil: Adalbertovo poslání aneb Z hlubin evropské kultury, réžia: Otto Horn Valencia [Peter Scherhaufer]
- 1970 / Divadlo Slovenského národného povstania Martin / scénické návrhy / Gerhart Hauptmann: Pred západom slnka, réžia: Ivan Petrovický
- 1970 / Janáčkova akademie múzických umění Brno / scénické a kostýmové návrhy / Arthur L. Kopit: Tatínku, ubohý tatínku, maminka tě pověsila v šatníku a mně je tak smutno, réžia: Peter Scherhaufer
- 1970 / Divadlo pracujících Gottwaldov / scénické a kostýmové návrhy / Jean Anouilh: Antigona, réžia: Svatopluk Skopal
- 1970 / Divadlo Husa na provázku Brno / scénické a kostýmové návrhy / Jozef Palkovič: Dva buchy a tři šuchy, réžia: Otto Horn Valencia [Peter Scherhaufer]
- 1971 / Divadlo Slovenského národného povstania Martin / scénické návrhy / Ján Palárik: Inkognito, réžia: Ľubomír Vajdička
- 1971 / Janáčkova akademie múzických umění Brno / scénické a kostýmové návrhy / Ladislav Smoček: Podivuhodné odpoledne Dr. Zvonka Burkeho, réžia: Peter Scherhaufer
- 1971 / Divadlo Husa na provázku Brno o / scénické a kostýmové návrhy / Valentin Katajev: Kvadratura kruhu, Otto Horn Valencia [Peter Scherhaufer]
- 1972 / Divadlo Slovenského národného povstania Martin / scénické návrhy / Edmond Rostand: Cyrano z Bergeracu, réžia: Ivan Petrovický
- 1972 / Divadlo na provázku Brno / scénické návrhy / István Örkény: Tótovci, réžia: Peter Scherhaufer
- 1972 / Divadlo na provázku Brno / scénické a kostýmové návrhy / Peter Scherhaufer: 11 dní křižníku Kníže Potěmkin Tauričevský, réžia: Peter Scherhaufer
- 1972 / Západočeské divadlo Cheb / scénické a kostýmové návrhy / Johann N. Nestroy: Talisman, réžia: Peter Scherhaufer
- 1973 / Divadlo Slovenského národného povstania Martin / scénické návrhy / Jonáš Záborský: Najdúch, réžia: Ľubomír Vajdička
- 1973 / Divadlo na provázku Brno / scénické a kostýmové návrhy / Alexander Vampilov: 20 minut s andělem, réžia: Peter Scherhaufer
- 1973 / Loutkové divadlo Radost Brno / scénické a kostýmové návrhy / Karel Čapek – Peter Scherhaufer: Kouzelný dům paní Růženky, réžia: Peter Scherhaufer
- 1974 / Divadlo Slovenského národného povstania Martin / scénické návrhy / Ivan Stodola: Čaj u pána senátora, réžia: Ľubomír Vajdička
- 1974 / Divadlo na provázku Brno / scénické a kostýmové návrhy / Zdeněk Pospíšil – Vladimír Páral: Profesionální žena, réžia: Peter Scherhaufer
- 1974 / Divadlo na provázku Brno / scénické návrhy / Michail Bulgakov – Peter Scherhaufer: Divadelný román, réžia: Peter Scherhaufer
- 1975 / Divadlo Slovenského národného povstania Martin / scénické návrhy / Božena Slančíková-Timrava: Ťapákovci, réžia: Ľubomír Vajdička
- 1975 / Divadlo na provázku Brno / scénické návrhy / Miloš Štědroň – Milan Uhde: Balada pro banditu, réžia: Zdeněk Pospíšil
- 1975 / Divadlo na provázku Brno / scénické a kostýmové návrhy / Leonid Andrejev – Petr Oslzlý – Peter Scherhaufer: Červený smích, réžia: Peter Scherhaufer
- 1976 / Divadlo Slovenského národného povstania Martin / scénické návrhy / Nikolaj Vasilievič Gogoľ: Ženba, réžia: Emil Horváth ml.
- 1976 / Divadlo na provázku Brno / scénické návrhy / Vilém Mrštík – Milan Uhde – Miloš Štědroň: Na Pohádku máje, réžia: Zdeněk Pospíšil
- 1976 / Státní divadelní studio Praha / scénické a kostýmové návrhy / Miguel de Cervantes: Provdaná nevěsta aneb svatba, réžia: Zdeněk Pospíšil
- 1976 / Divadlo na provázku Brno / scénické a kostýmové návrhy / Miloš Pospíšil – Jan Welzl – Eskimo: Velký vandr aneb Podivuhodní skutkové moravského zámečníka na Zlatém severu, réžia: Peter Scherhaufer
- 1977 / Divadlo Slovenského národného povstania Martin / scénické návrhy / Peter Kováčik: Krčma Pod zeleným stromom, réžia: Ľubomír Vajdička
- 1977 / Divadlo pracujících Gottwaldov / scénické návrhy / Eugene O´Neill: Smutek sluší Elektře, réžia: Svatopluk Skopal
- 1977 / Slovácke divadlo Uherské Hradište / scénické návrhy / William Shakespeare – Vojtěch Vacke: Komedie plný oklamaných aneb Předvečer třikrálový aneb Kdykoli chcete, réžia: Miloš Hynšt
- 1977 / Divadlo na provázku Brno / scénické návrhy / Julij Dunskij – Valerij Frid – Alexandr Mitta – Peter Scherhaufer: Sviť, sviť má hvězdo, réžia: Peter Scherhaufer
- 1977 / Divadlo pracujících Gottwaldov / scénické návrhy / Daněk Oldřich: Dva na koni, jeden na oslu, réžia: Svatopluk Skopal
- 1978 / Krajové divadlo Nitra / Pierre Carlet de Chamblain Marivaux: Hra lásky a náhody, réžia: Peter Scherhaufer
- 1978 / Divadlo pracujících Gottwaldov / scénické návrhy / Michail Bulgakov: Molière, réžia: Svatopluk Skopal
- 1979 / Krajské bábkové divadlo v Banskej Bystrici / scénické a bábkové návrhy / Carlo Gozzi: Kráľ Jeleňom, réžia: Ľubomír Vajdička
- 1979 / Divadlo pre deti a mládež Trnava / scénické návrhy / Mirka Čibenková: Charlie, réžia: Juraj Nvota
- 1979 / Divadlo Slovenského národného povstania Martin / scénické návrhy / Anton Pavlovič Čechov: Višňový sad, réžia: Ľubomír Vajdička
- 1979 / Slovácke divadlo Uherské Hradište / scénické návrhy / Anton Pavlovič Čechov: Višňový sad, réžia: Miloš Hynšt
- 1980 / Slovenské národné divadlo Bratislava / scénické návrhy / Ivan Sergejevič Turgenev: Mesiac na dedine, réžia: Ľubomír Vajdička
- 1981 / Divadlo Nová scéna Bratislava / scénické návrhy / Johann Christoph Friedrich von Schiller: Úklady a láska, réžia: Vladimír Strnisko
- 1981 / Divadlo E. F. Buriana Praha / scénické návrhy / Alexej Kazancev: Na jaře se k tobě vrátím, réžia: Josef Palla
- 1981 / Národní divadlo Praha / scénické návrhy / Maxim Gorkij: Letní hosté, réžia: Ľubomír Vajdička
- 1981 / Slovácke divadlo Uherské Hradište / scénické návrhy / Bertolt Brecht: Zadržitelný vzestup Artura Uie, réžia: Miloš Hynšt
- 1982 / Divadlo Slovenského národného povstania Martin / scénické návrhy / Christopher Marlowe: Doktor Faust, réžia: Jozef Bednárik
- 1982 / Národní divadlo Praha / scénické návrhy / Friedrich Schiller: Úklady a láska, réžia: Ľubomír Vajdička
- 1982 / Národní divadlo Praha a Laterna Magika / scénické návrhy / Ladislav Helge – Ivan Balaďa – Eva Marie Bergerová – Jan Kratochvíl – Radúz Činčera: Jednoho dne v Praze, réžia: Ladislav Helge, Ivan Balaďa, Eva Marie Bergerová, Jan Kratochvíl, Radúz Činčera
- 1983 / Divadlo Nová scéna Bratislava / scénické návrhy / Ivan Kašlík – Josef Čapek – Karel Čapek: Zo života hmyzu, réžia: Jozef Bednárik
- 1983 / Slovenské národné divadlo Bratislava / scénické návrhy / Alois a Vilém Mrštíkovci: Mariša, réžia: Vladimír Strnisko
- 1983 / Národní divadlo Praha / scénické návrhy / Ivan Stodola: Bačova žena, réžia: Ľubomír Vajdička
- 1983 / Divadlo pracujících Gottwaldov / scénické návrhy / Nikolaj V. Gogoľ: Revizor, réžia: Miloš Hynšt
- 1984 / Slovenské národné divadlo Bratislava / scénické návrhy / Anton Pavlovič Čechov: Tri sestry, réžia: Ľubomír Vajdička
- 1984 / Národní divadlo Praha / scénické návrhy / Anton Pavlovič Čechov: Višňový sad, réžia: Ľubomír Vajdička
- 1985 / Divadlo Slovenského národného povstania Martin / scénické návrhy / Dale Wasserman: Eniki, beniki..., réžia: Ivan Petrovický
- 1985 / Divadlo na Vinohradech Praha / scénické návrhy / Anton Pavlovič Čechov – Bertolt Brecht: Svatby, réžia: Vladimír Strnisko
- 1986 / Divadlo Slovenského národného povstania Martin / scénické návrhy / František Švantner ̶ Roman Polák: Nevesta hôľ, réžia: Roman Polák
- 1986 / Státní divadlo Brno / scénické návrhy / William Shakespeare: Troilus a Kressida, réžia: Zdeněk Kaloč
- 1986 / Národní divadlo Praha / scénické návrhy / Molière: Misantrop, réžia: Ľubomír Vajdička
- 1986 / Divadlo na Vinohradech Praha / scénické návrhy / Michael Frayn: Bez roucha, réžia: Jiří Menzl
- 1987 / Divadlo Slovenského národného povstania Martin / scénické návrhy / György Schwajda: Svätá rodina, réžia: Juraj Nvota
- 1987 / Divadlo S. K. Neumanna Praha / scénické návrhy / Michail Bulgakov: Útěk, réžia: Miloš Hronský
- 1988 / Divadlo Slovenského národného povstania Martin / scénické návrhy / Pierre de Marivaux: Dotyky a spojenia (Spor), réžia: Roman Polák
- 1988 / Štúdio L + S Bratislava / scénické návrhy / Patrick Süskind: Kontrabas, réžia: Martin Huba, Martin Porubjak
- 1988 / Divadlo E. F. Buriana Praha / scénické návrhy / Friedrich Dürrenmatt: Návštěva staré dámy, réžia: Roman Polák
- 1989 / Divadlo Slovenského národného povstania Martin / scénické návrhy / Bertolt Brecht: Baal, réžia: Roman Polák
- 1990 / Divadlo ASTORKA Korzo ´90, Bratislava / scénické návrhy / Franz Kafka: Proces, réžia: Roman Polák
- 1992 / Slovenské národné divadlo Bratislava / scénické návrhy / Ivan Stodola: Čaj u pán senátora, réžia: Ľubomír Vajdička
- 1994 / Národní divadlo Praha / scénické návrhy / Ondrej Šulaj – Karel Steigerwald: O pejskovi a mačičke, réžia: Martin Porubjak
- 1994 / Národní divadlo Praha / scénické návrhy / Pierre de Marivaux: Dvojí nestálost, réžia: Roman Polák
- 1994 / CED Brno – Divadlo Husa na provázku / scénické návrhy / Miloš Pospíšil – Jan Welzl Eskimo: Velký vandr, réžia Peter Scherhaufer
- 1995 / Divadlo Slovenského národného povstania Martin / scénické návrhy / Božena Slančíková-Timrava – Matúš Oľha: Skon Paľa Ročku, réžia: Matúš Oľha
- 1995 / Národní divadlo Praha / scénické návrhy / William Shakespeare: Cymbelín, réžia: Ivan Rajmont
- 1996 / Divadlo Jozefa Gregora Tajovského vo Zvolene / scénické návrhy / John Steinbeck: O myšiach a ľuďoch, réžia: Ján Sládeček
- 1996 / Národní divadlo Praha / scénické návrhy / Anton Pavlovič Čechov: Višňový sad, réžia: Ivan Rajmont
- 1997 / Divadlo Slovenského národného povstania Martin / scénické návrhy / William Shakespeare: Coriolanus, réžia: Roman Polák
- 1997 / Národní divadlo Praha / scénické návrhy / Fjodor M. Dostojevskij – Johana Kudláčková – Josef Kovalčuk: Běsi, réžia: Ivan Rajmont
- 1997 / CED Brno – Divadlo Husa na provázku / scénické návrhy / Roman Sikora: Vlci, réžia: Eva Tálská
- 1998 / Slovenské národné divadlo Bratislava / scénické návrhy / William Shakespeare: Veselé panie windsorské, réžia: Emil Horváth ml.
- 1998 / Národní divadlo Praha / scénické návrhy / Eugene O´Neill: Cesta dlouhým dnem do noci, réžia: Ivan Rajmont
- 1998 / Národní divadlo Praha / scénické návrhy / Henrik Ibsen: John Gabriel Borkman, réžia: Ľubomír Vajdička
- 1999 / Slovenské národné divadlo Bratislava / scénické návrhy / Eugène Ionesco: Stoličky, réžia: Ľubomír Vajdička
- 1999 / Moravské divadlo Olomouc / scénické návrhy / Alexander S. Puškin – Emil F. Burian: Evžen Oněgin, réžia: Peter Gábor
- 1999 / Národní divadlo Praha / scénické návrhy / William Shakespeare: Antonius a Kleopatra, réžia: Ivan Rajmont
- 2000 / Slovenské národné divadlo Bratislava / scénické návrhy / Ladislav Ballek: Pomocník, réžia: Ľubomír Vajdička
- 2000 / Moravské divadlo Olomouc / scénické návrhy / Johan W. Goethe: Faust I., réžia: Peter Gábor
- 2000 / Národní divadlo Praha / scénické návrhy / Friedrich Schiller: Marie Stuartovna, réžia: Ľubomír Vajdička
- 2000 / Moravské divadlo Olomouc / scénické návrhy / Lev Nikolajevič Tolstoj – Věra Mašková: Anna Karenina, réžia: Peter Gábor
- 2001 / Slovenské národné divadlo Bratislava / scénické návrhy / Sofokles: Vládca Oidipus, réžia: Ľubomír Vajdička
- 2001 / Národní divadlo v Brne / scénické návrhy / Per Olov Enquist: Obrazkáři, réžia: Ľubomír Vajdička
- 2001 / Moravské divadlo Olomouc / scénické návrhy / Johan Wolfgang Goethe: Faust II., réžia: Peter Gábor
- 2001 / Národní divadlo v Brne / scénické návrhy / William Shakespeare: Veselé paničky Windsorské, réžia: Peter Mikulík
- 2002 / Divadlo Slovenského národného povstania Martin / scénické návrhy / Federico García Lorca: Krvavá svadba, réžia: Dodo Gombár
- 2002 / Divadlo v Dlouhé Praha / scénické návrhy / Ronald Harwood: Garderobiér, réžia: Martin Huba
- 2002 / Moravské divadlo Olomouc / scénické návrhy / William Shakespeare: Jindřich IV., réžia: Peter Gábor
- 2003 / Slovenské národné divadlo Bratislava / scénické návrhy / Božena Slančíková -Timrava: Veľké šťastie, réžia: Ľubomír Vajdička
- 2003 / Národní divadlo moravskoslezské Ostrava, Česká republika / scénické návrhy / Isaac B. Singer – Michal Komar – Jan Szurmiej: Kouzelník z Lublinu, réžia: Peter Gábor
- 2003 / Národní divadlo v Brne / scénické návrhy / Martin McDonagh: Osiřelý západ, réžia: Ľubomír Vajdička
- 2003 / Moravské divadlo Olomouc / scénické návrhy / Ulrich Plenzdorf: Čas vlků, réžia: Peter Gábor
- 2004 / Slovenské národné divadlo Bratislava / scénické návrhy / Leopold Lahola: Rozhovor s nepriateľom, réžia: Ľubomír Vajdička
- 2004 / Slovenské národné divadlo Bratislava / scénické návrhy / Martin McDonagh: Ujo Vankúšik, réžia: Ľubomír Vajdička
- 2004 / CED Brno – HaDivadlo / scénické návrhy / Nicolas E. Baehr – Valéria Schulczová – Martina Hubová: Incident, réžia: Martin Huba
- 2004 / Divadlo na Fidlovačce Praha / scénické návrhy / Balada pro banditu, réžia: Peter Gábor
- 2004 / Divadlo Bez zábradlí Praha / kostýmové návrhy / Jevgenij Doga – Emil Lotjanu – Jindřich Janda: Cikáni jdou do nebe, réžia: Radek Balaš
- 2005 / Divadlo Aréna Bratislava / scénické návrhy / Rastislav Ballek: Tiso, réžia: Rastislav Ballek
- 2005 / Divadlo Bez zábradlí Praha / scénické návrhy / Martin Sherman: Když tančila, réžia: Alice Nellis
- 2005 / Národní divadlo moravskoslezské Ostrava, Česká republika / scénické návrhy / Petr Šabach – Petr Jarchovský – Jan Hřebejk – Miroslav Hanuš: Šakalí léta, réžia: Peter Gábor
- 2005 / Národná divadlo Praha / scénické návrhy / Arthur Schnitzler: Duše – krajina šírá, réžia: Ivan Rajmont
- 2006 / Slovenské komorné divadlo Martin / scénické návrhy / Urs Widmer: Top Dogs, réžia: Michal Vajdička
- 2006 / Národní divadlo v Brne / scénické návrhy / Pierre Beaumarchais: Figarova svatba, réžia: Peter Gábor
- 2006 / Národní divadlo v Brne / scénické návrhy / Martin McDonagh: Osiřelý západ, réžia: Ľubomír Vajdička
- 2006 / Národní divadlo Praha / scénické návrhy / Camille Saint - Saens – Ferdinand Lemaire: Samson et Dalila, réžia: Marián Chudovský
- 2007 / Národní divadlo moravskoslezské Ostrava, Česká republika / scénické návrhy / Anton Pavlovič Čechov: Racek, réžia: Ľubomír Vajdička
- 2007 / Národní divadlo Praha / scénické návrhy / Tom Stoppard: Rock´n Roll, réžia: Ivan Rajmont
- 2007 / Národní divadlo moravskoslezské Ostrava, Česká republika / scénické návrhy / John Kander – Joe Masteroff: Cabaret, réžia: Peter Gábor
- 2007 / Národní divadlo Praha / scénické návrhy / Bedřich Smetana: Hubička, réžia: Marián Chudovský
- 2007 / Divadlo Bez zábradlí Praha / scénické návrhy / Christo Bojčev: Orchestr Titanik, réžia: Jozef Ciller
- 2007 / Městská divadla Pražská / scénické návrhy / Thornton Wilder: Naše městečko, réžia: Peter Gábor
- 2008 / Národní divadlo Praha / scénické návrhy / Giuseppe Verdi – Arrigo Boito: Falstaff, réžia: Martin Huba
- 2009 / Slovenské národné divadlo Bratislava / scénické a kostýmové návrhy / Rastislav Ballek: HollyRoth, réžia: Rastislav Ballek
- 2010 / Slovenské komorné divadlo Martin / scénické návrhy / Yasmina Reza: Kumšt, réžia: Peter Mankovecký
- 2010 / Městská divadla Pražská / scénické návrhy / Pedro Almodóvar – Samuel Adamson: Vše o mé matce, réžia: Peter Gábor
- 2010 / Národní divadlo moravskoslezské Ostrava, Česká republika / scénické návrhy / Georges Bizet: Carmen, réžia: Marián Chudovský
- 2010 / Slovácke divadlo Uherské Hradište, Česká republika / scénické návrhy / Jevgenij Doga – Jindřich Janda: Cikáni jdou do nebe, réžia: Radek Balaš
- 2011 / Štúdio L + S Bratislava / scénické návrhy / Victor Haim: Valčík náhody, réžia: Ľubomír Vajdička
- 2011 / Národní divadlo moravskoslezské Ostrava, Česká republika / scénické návrhy / Umberto Giordano: Fedora, réžia: Peter Gábor
- 2011 / Městská divadla Pražská / scénické návrhy / Gabriel G. Márquez – György Schwajda: Sto roků samoty, réžia: Peter Gábor
- 2011 / Národní divadlo moravskoslezské Ostrava, Česká republika / scénické návrhy / Charles Gounod: Romeo a Julie, réžia: Peter Gábor
- 2012 / Divadlo Na Jezerce, Praha / scénické návrhy / Jiří Hubač: Já, Francoise Villon, réžia: Radek Balaš
- 2013 / Národní divadlo v Brne / scénické návrhy / Giuseppe Verdi: Sicilské nešpory, réžia: Laco Adamik
- 2014 / Slovenské komorné divadlo Martin / scénické návrhy / Alexander Nikolajevič Ostrovskij: Les, réžia: Lukáš Brutovský
- 2014 / Národní divadlo v Brne / scénické návrhy / William Shakespeare: Othello, réžia: Rastislav Ballek
- 2015 / Slovenské komorné divadlo Martin / scénické návrhy / Dodo Gombár – Róbert Mankovecký: www.narodnycintorin.sk – 5. časť, réžia: Dodo Gombár
- 2015 / Švandovo divadlo na Smíchově Praha / scénické návrhy / Molière: Misantrop, réžia: Lukáš Brutovský
- 2017 / Divadlo na Vinohradech Praha / scénické návrhy / František Langer: Periferie, réžia: Martin Huba
- 2018 / Slovenské komorné divadlo Martin / scénické návrhy / Stefan Zweig – Lukáš Brutovský: Biológia politika – FOUCHÉ!, réžia: Lukáš Brutovský
- 2018 / Slovenské komorné divadlo Martin / scénické návrhy / David Gieselmann: Fóbie, réžia: Lukáš Brutovský
- 2019 / Městské divadlo Zlín / scénické návrhy / Arthur Miller: Smrt obchodního cestujíciho, réžia: Ľubomír Vajdička
- 2020 / Divadlo Bez zábradlí Praha / scénické návrhy / Jevgenij Doga – Jindřich Janda: Cikáni jdou do nebe, réžia: Radek Balaš
- 1975 / Pražské Quadrienalle – Zlatá medaila
- 1977 / Cena belgického ministra kultúry na festivale De la Gente, Belgicko
- 1981 / VI. Medzinárodné trienále divadelnej scénografie a kostýmu v Novom sade – Zlatá medaila
- 1983 / Pražské Quadrienalle – Zlatá medaila
- 1887 / Pražské Quadrienalle – Strieborná medaila
- 1991 / The Guardian critics choise Edinburgh – Cena za inscenáciu Dotyky a spojenia (DSNP Martin)
- 2007 / Cena predsedu Národnej rady Slovenskej republiky za celoživotné zásluhy v oblasti rozvoja kultúry a humanitného vzdelávania
- 2008 / Literárny fond Bratislava – Cena za celoživotné dielo
- 2017 / Cena ministra kultúry Slovenskej republiky za rok 2016, za osobitý vklad a inovatívny prístup v oblasti divadelnej, filmovej a televíznej scénografie
- 2012 / Cena Pavla Straussa – Cena za trvalý prínos v oblasti kultúry a umenia