Michal Lošonský
Profil
Michal Lošonský absolvoval štúdium architektonickej tvorby na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave a architektúry na Slovenskej technickej univerzite v Bratislave. Scénografiu študoval na Vysokej škole múzických umení v Bratislave, kde absolvoval aj doktorandské štúdium. Ako poslucháč vysokých škôl spolupracoval na študentských inscenáciách, ale realizoval aj projekty priestorových riešení pre rôzne podujatia, festivaly či konferencie. Bol architektom a kurátorom niekoľkých výstav. Jednou z nich bola aj prezentácia na PQ 2015 – Pražskom Quadriennale scénografie a divadelního prostoru. Slovenskú študentskú sekciu s názvom Aura scénografie, ktorej bol kurátorom, nominovali na ocenenie Zlatá medaila PQ. Venuje sa aj filmovej scénografii, vytvoril priestorové riešenia pre snímky Únos, Mohyla, Moc či Ostrým nožom. Samotný priestor a jeho možnosti študoval nielen z pohľadu scénografa, ale aj architekta. Lošonského portfólio je pestré a tvoria ho rôznorodé realizácie. Toto spektrum skúseností a pohľadov je možné sledovať v celej jeho tvorbe, a to najmä v práci s priestorom javiska ako celkom, ktoré neuzatvára, ale pracuje s ním komplexne. Využíva jeho architektúru v prospech scénického riešenia inscenovaného diela. Za svoju tvorbu získal cenu DOSKY za najlepšiu scénografiu sezóny – v roku 2019 za inscenáciu Hlava XXII (DAB v Nitre) a v roku 2023 za Kocúrkovo (SND, Bratislava).
V Lošonského scénografických výpravách sa prepája výtvarné a architektonické uchopenie priestoru. Ani jedna zo súčastí scénografického riešenia neprevažuje nad druhou a sú si navzájom rovné. Systém rozloženia jednotlivých technických komponentov je doplnený o ich vizuálny a predovšetkým semiotický potenciál, ktorý priamo čerpá z koncepcie daného scénického diela.
Ústredným prvkom, s ktorým vo svojich realizáciách Lošonský pracuje, sú multifunkčné scénické objekty čistých línií spracované tak, aby obsiahli významovú hodnotu inscenovaného diela. Nie sú to len samoúčelné predmety v priestore, ilustrácie deja či myšlienky. Jeho scénografické riešenia pracujú a podporujú dramaturgicko-režijnú interpretáciu, na základe ktorej vytvára ústredný vizuálny prvok, v ktorom zhmotní jej zámer. Následne pracuje s umiestnením scénických prvkov do priestoru tak, aby naplnili svoj významový a funkčný potenciál v rámci diela. Svojimi scénografickými riešeniami podporuje a často dopĺňa koncepciu inscenácie. Samotná scéna sa tak stáva jej plnohodnotným významotvorným prvkom. Multifunkčnosť prevedenia sa však nevzťahuje len na samotné objekty či riešenia, ale na celý priestor javiska, ktorého jedinečnú osobitosť Lošonský neobchádza, ale komponuje do komplexného výtvarného a priestorového riešenia danej inscenácie. Jeho výpravy nie sú len výraznou súčasťou celkovej vizuálnej stránky inscenácie, ktorou podporuje režijný zámer – Lošonský je partnerom aj hereckej zložke. Hercovi svojimi spracovaniami ponúka možnosť pracovať s priestorom efektívne a kreatívne. Scéna, scénické prvky a ich riešenia nabádajú k ich využívaniu rôznymi spôsobmi. Nie sú statické, neforemné či nemenné. Umožňuje to najmä rozmanitosť ich technického riešenia či priestorového uloženia.
Vhodnými príkladmi môžu byť napríklad inscenácie ako Europeana (SKD Martin, 2014), Solaris (ŠD Košice, 2015), Veľký zošit (DAB v Nitre, 2015), Hlava XXII (DAB v Nitre, 2019) či Kocúrkovo (SND, Bratislava, 2023). Vo všetkých prípadoch rešpektoval jedinečnosť samotného priestoru javiska, pre ktoré tvoril scénickú zložku inscenácie. Kompozícia, ako aj povaha či materiálna stránka jednotlivých scénických objektov, úmerne zodpovedala atmosfére a povahe samotnej inscenácie. V prípade Veľkého zošita to bolo drevené mólo vytvorené z lát staro pôsobiaceho dreva, na ktorom bola umiestnená strohá, chladná a bezfarebná detská preliezačka pre deti. Samotné mólo-pódium predstavovalo v inscenácii niekoľko priestorov – interiérov aj exteriérov. V prípade Kocúrkova si výprava vyžadovala flexibilné a nápadité riešenie, ktoré nepohltilo samotnú inscenáciu, ale naopak dopomohlo a vytvorilo vizuálnu legendu k dianiu.
(autor hesla: Alžbeta Vakulová, publikované online 30. 12. 2024)
Divadelná scénografia
- 2009 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave / scénické návrhy / Lev Nikolajevič Tolstoj: Živá mŕtvola, réžia: Júlia Rázusová
- 2010 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave / scénické návrhy / Jean Anouilh: Médeia, réžia: Zuzana Galková
- 2011 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave / scénické návrhy / Roger Vitrac: Viktor alebo vláda detí, réžia: Júlia Rázusová
- 2012 / Štúdio 12, Bratislava / scénické návrhy / Matej Moško: Improvizácia na hrušky, réžia: Matej Moško
- 2012 / Vysoká škola múzických umení v Bratislave / scénické návrhy / Vasilij Sigarev: Vĺčik, réžia: Zuzana Galková
- 2012 / Divadlo Andreja Bagara v Nitre / scénické návrhy / Lars von Trier: Kto je tu riaditeľ?, réžia: Ján Luterán
- 2013 / Divadlo Jonáša Záborského, Prešov / scénické návrhy / Mariana Luteránová a Ján Luterán: Popoluška, réžia: Ján Luterán, Mariana Luteránová
- 2014 / Slovenské komorné divadlo Martin / scénické návrhy / Patrik Ouředník: Europeana, réžia: Ján Luterán
- 2015 / Štátne divadlo Košice / scénické návrhy / William Shakespeare: Sen noci svätojánskej, réžia: Ján Mikuš
- 2015 / Divadlo Andreja Bagara v Nitre / scénické návrhy / Ágota Kristóf: Veľký zošit, réžia: Ján Luterán
- 2016 / Štátne divadlo Košice / scénické návrhy / Stanisław Lem: Solaris, réžia: Jan Willem van den Bosch
- 2017 / Divadlo Alexandra Duchnoviča v Prešove / scénické návrhy / Zuzana Galková: Nebojsa, réžia: Zuzana Galková
- 2017 / Divadlo Jána Palárika v Trnave / scénické návrhy / Francis Scott Fitzgerald: Veľký Gatsby, réžia: Viktor Kollár
- 2017 / Divadlo GUnaGU, Bratislava / scénické návrhy / Viliam Klimáček: Láska a terpentín, réžia: Ján Luterán
- 2018 / Štátne divadlo Košice / scénické návrhy / Line Knutzon: Remeselníci, réžia: Michal Spišák
- 2018 / Divadlo GUnaGU, Bratislava / scénické návrhy / Viliam Klimáček: Horúce leto 68, réžia: Viliam Klimáček
- 2018 / Divadlo Jána Palárika v Trnave / scénické návrhy / Roland Schimmelpfennig: Na druhom brehu, réžia: Viktor Kollár
- 2019 / Štátne divadlo Košice / scénické návrhy / Molière: Škola žien, réžia: Adriana Totiková
- 2019 / Divadlo Andreja Bagara v Nitre / scénické návrhy / Joseph Heller: Hlava XXII, réžia: Ján Luterán
- 2020 / Jókaiho divadlo v Komárne / scénické návrhy / William Shakespeare: Hamlet, réžia: Attila Matusek
- 2020 / ALBRECHT FORUM, o. z. / scénické návrhy / Antonio Caldara: Dafné, réžia: Mariana Luteránová
- 2021 / Divadlo Thália Színház, Košice / scénické návrhy a kostýmové návrhy / Carlo Goldoni: Bugrisok, réžia: Attila Matusek
- 2022 / Jókaiho divadlo v Komárne / scénické návrhy / Jordi Galceran: Burundanga, réžia: Attila Matusek
- 2022 / Divadlo Thália Színház, Košice / scénické návrhy / William Shakespeare: Szentivánéji álom, réžia: Attila Matusek
- 2023 / Slovenské národné divadlo, Bratislava / scénické návrhy / Ján Chalupka: Kocúrkovo, réžia: Rastislav Ballek
- 2023 / Národné divadlo Košice / scénické návrhy / Marius von Mayenburg: Perplex, réžia: Juraj Bielik
- 2024 / Divadlo Jozefa Gregora Tajovského vo Zvolene / Peter Pavlac: DEŽO HOFFMANN: „Fotil som Beatles“, réžia: Patrik Lančarič
- 2019 / DOSKY – Cena v kategórii najlepšia scénografia sezóny za inscenáciu Hlava XXII, Divadlo Andreja Bagara v Nitre
- 2023 / DOSKY – Cena v kategórii najlepšia scénografia sezóny za inscenáciu Kocúrkovo, Činohra Slovenského národného divadla, Bratislava
- 2023 / Alexandre Trauner ART/Film festival 2023 – Cena za Najlepšie výtvarné riešenie filmu (druhé miesto) za snímku Moc (Hatalom / Power)
- 2024 / 21 NEISSE-NYSA-NISA film festival – Cena za Najlepšie výtvarné riešenie za snímku Moc / Hatalom